Aiemmin Turun tunnin juna -nimellä kulkeneelle ratahankkeelle riittää edelleen tukea osakaskuntien johtajien piirissä. MTV Uutisten kyselyssä hankkeen kustannusten suuruus myönnetään ja aikataulussa pysymiseen uskotaan, kunhan päätöksiä syntyy ripeästi.
MTV Uutiset kysyi kunnan- ja kaupunginjohtajilta sähköpostitse muun muassa hankkeen aikataulusta ja rahoituksesta. Länsirata-yhtiössä ovat mukana Turku, Salo, Lohja, Vihti, Kirkkonummi ja Espoo. Kaikki kuusi kuntaa vastasivat, Espoosta ja Lohjalta kysymyksiin vastasi kunnanjohtajan sijaan virkamies.
Helsingin ja Turun välinen Länsirata lyhentäisi näillä näkymin matka-ajan kaupunkien välillä noin tuntiin ja 18 minuuttiin.
EU-rahaa ei herunut
Yksi kysymyksistä liittyi äskettäiseen takaiskuun EU-rahoituksen suhteen. EU-komissio ei myöntänyt Länsiradalle senttiäkään sen hakemasta 176 miljoonasta eurosta Verkkojen Eurooppa (CEF) -rahoitusvälineestä. Julkisuudessa olleiden tietojen perusteella tuen saaminen jäi pienestä kiinni. Yksi hylkäämisperuste oli se, että hanke ei ollut tässä vaiheessa vielä riittävän pitkällä esimerkiksi lupien suhteen.
Länsirata-kunnissa EU-rahan karkaamista ei suuremmin murehdita. Vastuuta vieritetään myös valtion suuntaan.
– Päätös oli osittain odotettu, sillä tiedettiin, että Länsiradan hakemusta joudutaan kiirehtimään. Osittain myös liikenne- ja viestintäministeriön viivyttelyn johdosta, toteaa puolestaan Turun pormestari Minna Arve.
– Hanke itsessään todettiin komission suunnalta tukikelpoiseksi ja myös kannattavaksi. Länsirata hakee tukirahoitusta joka tapauksessa seuraavilla hakukierroksilla, kirjoittaa Lohjan kaupunkirakennejohtaja Pekka Puistosalo.