Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

MTV:n kysely: Pystyvätkö Länsiradassa mukana olevat kunnat maksamaan osuutensa?

Lehtikuva
Julkaistu 15.08.2024 06:03
Toimittajan kuva
Valtteri Kykkänen

valtteri.kykkanen@mtv.fi

Aiemmin Turun tunnin juna -nimellä kulkeneelle ratahankkeelle riittää edelleen tukea osakaskuntien johtajien piirissä. MTV Uutisten kyselyssä hankkeen kustannusten suuruus myönnetään ja aikataulussa pysymiseen uskotaan, kunhan päätöksiä syntyy ripeästi.

MTV Uutiset kysyi kunnan- ja kaupunginjohtajilta sähköpostitse muun muassa hankkeen aikataulusta ja rahoituksesta. Länsirata-yhtiössä ovat mukana Turku, Salo, Lohja, Vihti, Kirkkonummi ja Espoo. Kaikki kuusi kuntaa vastasivat, Espoosta ja Lohjalta kysymyksiin vastasi kunnanjohtajan sijaan virkamies.

Helsingin ja Turun välinen Länsirata lyhentäisi näillä näkymin matka-ajan kaupunkien välillä noin tuntiin ja 18 minuuttiin.

EU-rahaa ei herunut

Yksi kysymyksistä liittyi äskettäiseen takaiskuun EU-rahoituksen suhteen. EU-komissio ei myöntänyt Länsiradalle senttiäkään sen hakemasta 176 miljoonasta eurosta Verkkojen Eurooppa (CEF) -rahoitusvälineestä. Julkisuudessa olleiden tietojen perusteella tuen saaminen jäi pienestä kiinni. Yksi hylkäämisperuste oli se, että hanke ei ollut tässä vaiheessa vielä riittävän pitkällä esimerkiksi lupien suhteen.

Länsirata-kunnissa EU-rahan karkaamista ei suuremmin murehdita. Vastuuta vieritetään myös valtion suuntaan.

– Päätös oli osittain odotettu, sillä tiedettiin, että Länsiradan hakemusta joudutaan kiirehtimään. Osittain myös liikenne- ja viestintäministeriön viivyttelyn johdosta, toteaa puolestaan Turun pormestari Minna Arve.

– Hanke itsessään todettiin komission suunnalta tukikelpoiseksi ja myös kannattavaksi. Länsirata hakee tukirahoitusta joka tapauksessa seuraavilla hakukierroksilla, kirjoittaa Lohjan kaupunkirakennejohtaja Pekka Puistosalo.

– Edellytyksenä EU-tuen saamiselle on koko kansallisen rahoituksen olemassaolo. EU-tukipäätös ei itsessään ratkaise hankkeen toteutumista, sanoo Salon kaupunginjohtaja Anna-Kristiina Korhonen.

Valtio ja kunnat sitoutuneet sadoilla miljoonilla

Kritiikki Länsirataa kohtaan on tiivistynyt suuriin kustannuksiin ja kannattavuuteen. Kokonaiskustannusarvio liikkuu noin kolmen miljardin euron tienoilla. Sekä valtio että kunnat ovat sitoutuneet rahoittamaan rakennusvaihetta 400:lla miljoonalla eurolla eli yhteensä 800:lla miljoonalla. Koko hankkeen kustannusarvio on noin kolme miljardia euroa.

Kuntajohtajilta kysyttiinkin, pystyvätkö osakaskunnat suoriutumaan osuudestaan. Määrä todettiin suureksi, mutta samalla muistutettiin sen jakautuvan usealle vuodelle.

– Hankkeen vaikutukset kuntien talouteen ovat suuret. Lähtökohtaisesti olisi ollut parempi, että valtio vastaisi rataverkoston toteuttamisesta. Kirkkonummella on tulossa mittavia investointeja esimerkiksi koulu- ja päiväkoteihin ja tulee löytää kestävä taso kaikkien investointien toteuttamiseen, vastaa Kirkkonummen kunnanjohtaja Virpi Sailas.

– Meidän pitää pohtia omaa rahoituskykyämme ja siksi onkin tärkeää, että valtio kantaa riittävän osuuden siitä raideyhteydestä, joka tulee heidän taseeseensa suoraan. Kuntien osuudet täytyy pitää kohtuullisena. Mutta keskeneräisiä rahoitusneuvotteluja on turha lähteä spekuloimaan vielä, sanoo Vihdin kunnanjohtaja Erkki Eerola.

– Rakennusvaiheen suuret kustannukset ajoittuvat useille vuosille. Liikenneinfraan tehtävät investoinnit ovat kuitenkin välttämättömiä. Ratahanke mahdollistaa luotettavan ja päästöttömän liikkumisen lisäksi merkittävät positiiviset vaikutukset alueiden kehittymiseen, vastaa Espoon kaupunkiympäristön toimialajohtaja Olli Isotalo.

Kustannuksista väännetään osakasneuvotteluissa

Kunnissa hyväksyttiin alkukesästä Länsiradan esisopimus, jossa linjataan hankkeen jatkoaskeleista. Parhaillaan neuvotellaan osakassopimuksesta, jossa määritellään tarkemmin kustannusten jakautuminen kuntien ja valtion kesken. Turun Minna Arve muistuttaa, että sote-uudistuksen jälkeen kuntien budjetit ovat huomattavasti pienempiä, ja tämä pitäisi ottaa neuvotteluissa huomioon.

– Toinen asia koskee sitoutumista hankkeeseen. Nykyisen soutamisen ja huopaamisen pitäisi loppua ja kuntien saada varmuus siitä, että koko Länsirata-hanke toteutetaan, hän sanoo.

Hallitus on ohjelmassaan sitoutunut aloittamaan rakentamisen Espoon ja Lohjan sekä Salon ja Turun välisillä osuuksilla. Yli 60 kilometrin mittainen uusi rataosuus Lohjalta Saloon jää tulevien hallitusten murheeksi. Pääministeri Petteri Orpo (kok.) linjasi äskettäin Helsingin Sanomissa, että Tunnin junan toteuttamisesta ei ole ”kahta sanaa.” 

Lue myös: Hallitus, luopukaa Turun tunnin junasta ja koko 4 miljardin investointiohjelmasta, vaatii Elinkeinoelämän tutkimuslaitos 

Kritiikkiä hallituksen sisältä

Hallituksen piirissä Länsirata on saanut osakseen myös nuivempaa suhtautumista. Liikenneministeri Lulu Ranne (ps.) sanoi MTV:lle heinäkuussa, että hanke ei ole ministeriön, vaan hallituskumppani kokoomuksen ajama. Ranne on muutenkin puhunut radan kannattavuudesta kriittisesti. 

MTV kysyi kuntajohtajilta kommenttia myös hallituksen sitoutumisesta ja ministeri Ranteen kommenteista. Vastaukset olivat melko diplomaattisia, ja taikasana ”hallitusohjelma” mainittiin lähes kaikissa vastauksissa.

– Länsiradasta on sovittu hallitusohjelmassa, eikä tiedossa ole, että tilanne olisi muuttunut, toteaa Anna-Kristiina Korhonen.

– Julkisuudessa käydään paljon keskustelua hankkeesta, myös hallituspuolueiden taholta. Osaltamme on ollut ja on tärkeää, että hallitusohjelman kirjaukset pitävät eikä meillä tämän suhteen ole ollut hankkeeseen sitoutumisesta epäilyksiä, kirjoittaa Pekka Puistosalo.

Tämän hetken arvion mukaan Länsirata voisi olla valmis 2030-luvun alkupuolella. Kuntajohtajien mielestä aikataulussa voidaan pysyä, jos päätöksiä saadaan aikaiseksi.

– Omistajien tehdessä rakentamiseen liittyvät jatkopäätökset alkavan syksyn aikana aikataulu on realistinen, sanoo Espoon Olli Isotalo.

– Hanke on edennyt aikataulun mukaisesti ja jatkon kannalta olennaista on osakassopimusneuvotteluiden eteneminen, vastaa puolestaan Anna-Kristiina Korhonen.

Lisää aiheesta:

Neuvottelut kiistellystä Länsiradasta jatkuvat kesäkuussaKunnat kritisoivat Länsirata-hankkeen hintalappua – "Meillä ei ole sitä rahaa olemassa"Lulu Ranne: Länsirata on kokoomuksen ajama hanke – EU tyrmäsi rahoituksenSuuresta ratahankkeesta iso osa jäämässä veronmaksajien maksettavaksi – asiantuntija arvioi remontin tarpeellisuuttaPääradan nopeampi linjaus ratkeamassa vasta ensi vuoden syksynä selvityksen jälkeen – radan varren kunnilla vaikeuksia päästä sopuunRadanvarsien kaupungit kiistelevät Tampereen nopean junayhteyden reitistä – "Kyllä yhteyden pitäisi olla nopeampi kuin tunti ja 18 minuuttia"
JunatJulkinen liikenneEspooKirkkonummiTurkuVihtiSaloLohjaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Junat
  • 10:34
    Liikenne

    Jo yli 1 400 junaa on myöhästynyt törttöilijöiden takia: "Yksikään somevideo ei ole sen arvoinen"

  • 8.9.11:12
    Liikenne

    Junaliikenne poikki Jyväskylän ja Jämsän välillä

  • 7.9.20:21
    Junaonnettomuudet

    Kaksi tavarajunaa suistunut raiteilta Ruotsissa – toinen ammuslastissa

  • 5.9.06:06
    VR

    Savuttavat veturit ihmetyttävät: "Luulin metsäpaloksi"

  • 4.9.14:55
    Espoo

    Ihminen kiipesi rautatietolppaan Espoossa – junaliikenteessä myöhästymisiä