Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kohtalon hetkiä elävää Länsirataa uhkaa typistys – ensi viikolla kovia ratkaisuja

Länsirata mahdollistaisi suoremman ja osittain kaksiraiteisen yhteyden Turun ja Helsingin välillä.
Länsirata mahdollistaisi suoremman ja osittain kaksiraiteisen yhteyden Turun ja Helsingin välillä.MTV / Mapcreator.io
Julkaistu 10.12.2025 13:56
Toimittajan kuva

Ossi Rajala

ossi.rajala@mtv.fi

OssiRajala
Toimittajan kuva

Maria Nykänen

maria.nykanen@mtv.fi

Yksi lähti joukosta pois, kun Kirkkonummi hylkäsi tällä viikolla Länsiradan osakassopimuksen. Ensi viikolla Salon ja Lohjan valtuustot ratkaisevat kiistellyn junaratahankkeen osalta paljon.

Länsirata-hankkeessa eli Turun ja Helsingin välisen, nykyistä nopeamman ja luotettavamman junayhteyden luomisessa eletään kriittisiä vaiheita.

Hankkeessa mukana olevat kunnat päättävät, hyväksyvätkö ne osakassopimuksen, joka on hankkeesta valtion ja osakaskuntien välillä neuvoteltu.

Suurimmat kaupunkiosakkaat eli Turku ja Espoo ovat sopimuksen hyväksyneet, mutta tällä viikolla pienin osakas eli Kirkkonummi hylkäsi sopimuksen.

Muut ennakoivat kuitenkin sitä, että hanketta voidaan viedä eteenpäin myös ilman Kirkkonummea. Tämä edellyttää tosin sitä, että Länsirata-hanketta karsitaan Kirkkonummen 15 miljoonan euron osuuden verran.

– Mielestäni hanketta tulisi edistää siten, että hankkeen laajuutta supistetaan, joten osakkaiden maksuosuuksiin ei ole tällöin tarvetta palata. Tämä vaatii luonnollisesti osakassopimuksen muuttamisen teknisesti ja myös hankkeen suunnittelua uudelleen Veikkolan asemanseudun osalta, Turun kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen sanoo kaupungin tiedotteessa.

Turkulaiset ovat tarkkoja siitä, ettei Kirkkonummi tai kukaan muukaan ulos jäävä kunta hyödy suoraan Länsiradasta.

– Länsiradalle ei voi tulla vapaamatkustajana, Heikkinen painottaa.

Salo ja Lohja vuorossa

Salon ja Lohjan valtuustot tekevät ensi maanantaina 15. joulukuuta Länsirata-päätökset omien kaupunkiensa osalta.

Toistaiseksi hanke on ollut kaupungeissa myötätuulessa, sillä Salon kaupunginhallitus esittää osakassopimuksen hyväksymistä äänin 9-3. Lohjan hallitus tekee samoin äänin 10-3.

Valtuustokäsittelyt voivat kuitenkin joskus olla yllätyksellisiä ja Salossa käsittelyssä on mukana lisämauste.

Salossa on vaadittu neuvoa-antavaa kansanäänestystä Länsiradasta ja kaupunginhallitus torjui tämän vain niukasti äänin 7-6.

Jos kansanäänestys toteutuisi, se aiheuttaisi ainakin viivettä ja kielteisen tuloksen yli poliitikoiden olisi hankala tai mahdoton kävellä.

Salon ja Lohjan osallistuminen Länsirataan on ratkaisevaa, koska niiden 27-30 miljoonan euron kokoisia maksuosuuksia voisi olla hankala karsia rakennussuunnitelmista.

Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.) on puolestaan pitänyt siitä kiinni, ettei valtiolta heru Länsiradalle aiemmin sovittua enempää rahaa.

Orpo kommentoi eduskunnassa

Turkulainen pääministeri Petteri Orpo (kok.) on ajanut pitkään Länsiradan asiaa valtakunnan politiikassa. Toistaiseksi Orpo on sanonut, että hanke etenee Kirkkonummen hylkäyksestä huolimatta.

– Hallitus palaa tähän, kun kunnat ja kaupungit ovat ratkaisunsa tehneet, Orpo kommentoi tänään eduskunnassa.

Länsiradan ensimmäisen vaiheen kustannukset ovat noin 1,3 miljardia euroa.

Hankkeen arvostelijat moittivat sitä, etteivät Länsiradan hyödyt ole riittäviä kattamaan korkeita kustannuksia.

Hankkeen puolustajat näkevät puolestaan radanvarsikuntien hyötyvän paremmista liikenneyhteyksistä, jotka auttavat talouskasvussa myös laajemmalla alueella.

Lisää aiheesta:

Turku ja Espoo hyväksyivät "tunnin junan" Miten miljardien eurojen junarata Helsingistä Turkuun hyödyttää suomalaisia?Turun tunnin junasta sopu – Orpo Turun Sanomille: "Kyllä tämä on tässä"MTV:n kysely: Pystyvätkö Länsiradassa mukana olevat kunnat maksamaan osuutensa?Kunnat kritisoivat Länsirata-hankkeen hintalappua – "Meillä ei ole sitä rahaa olemassa"Radanvarsien kaupungit kiistelevät Tampereen nopean junayhteyden reitistä – "Kyllä yhteyden pitäisi olla nopeampi kuin tunti ja 18 minuuttia"
PolitiikkaJunatLiikenneOrpon hallitusSaloLohjaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Politiikka
  • 13:44
    Orpon hallitus

    Orpo: Raju leikkaus hyvinvointialueiden määrään perusteltua

  • 07:44
    Ukrainan sota

    USA:n jättämää aukkoa Ukraina-tuessa ei ole pystytty paikkaamaan

  • 06:05
    Työelämä

    Nyt löytyi asia, jossa ei noudateta lakia – missään Suomessa

  • 05:56
    Ilmastonmuutos

    EU alustavaan sopuun ilmastolain muutoksista

  • Eilen18:35
    Alexander Stubb

    Politico: Stubb Euroopan vaikutusvaltaisimpien listalla Zelenskyiä edellä