Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
2:11Tällaisia ovat uuden hallituksen ministeritTällaisia ovat uuden hallituksen ministerit.
Julkaistu 20.06.2023 13:26
Toimittajan kuva

Tommi Forsman

tommi.forsman@mtv.fi

Petteri Orpon (kok.) hallitus on syytämässä satoja miljoonia Orpon kotiseudun ratahankkeeseen. Turkulaisen pääministerin hallitusohjelmassa sovittiin muun muassa Turun tunnin junan toteuttamista. Lisäksi länsirannikolle on luvassa investointeja.

Turun tunnin juna -hankkeeseen kuuluisi hallituksen ohjelman mukaan Espoon ja Salon välisen oikoradan rakentaminen sekä Salon ja Kupittaan välin parantaminen.

Rakentamisen on määrä käynnistyä Espoo–Lohja- ja Salo–Kupittaa-yhteysväleillä. Rakentamisvaihetta varten valtio varautuu pääomittamaan rahoitusta kokoavaa yhtiötä, jonka osakkaina voivat valtion lisäksi olla kunnat.

Hankkeen kustannuksiksi on hallitusohjelmaan kirjattu 460 miljoonaa euroa.

Maakuntajohtaja mielissään

Varsinais-Suomen liiton toimitusjohtaja Kari Häkämies otti tiedon Turun tunnin junasta ilolla vastaan. Hänen mukaansa kyseessä on ollut seudun ykköshanke viime vuosina.

– On selvää, että elinkeinoelämä on tyytyväinen. Karjaan kautta kulkeva rantarata on ollut niin heikkokuntoinen viime vuodet, ettei matkustaja ole voinut luottaa siihen, jos on ollut jokin tärkeä meno. 

Orpon hallitukselta satoja miljoonia pääministerin kotiseudun raiteisiin – maakuntajohtajalta kuitti irvailijoille: "Eihän tämä ole mikään turkulainen hanke..."

– Tunnin junan myötä siirrytään aikakauteen, että kuka tahansa matkustaja voi luottaa siihen, että on ajoissa perillä ja nopeammin.

Lue myös: Tohtorista telinemieheen: Orpon hallitus on sekoitus sähikäisiä ja asiapoliitikkoja – yksi heistä "menee vaikka ampiaispesään, eikä välitä paskaakaan"

investointiohjelmaNäihin hankkeisiin Orpon hallitus investoi.MTV

Häkämies ei lähde arvailemaan tässä vaiheessa, milloin tunnin juna voisi suhahtaa pääkaupungista Turkuun. Maakuntajohtaja muistuttaa, että tämän kaltaiset raidehankkeet vievät aina vuosia.

– Turun ratapihalla työtä tehdään jo ja niin kutsuttua Espoon kaupunkirataa toisessa päässä, eli kyllä tässä jo työn touhussa ollaan.

Espoon kaupunkiradan on määrä valmistua vuonna 2028.

Käyttikö tuleva pääministeri Orpo vaikutusvaltaansa kotiseutunsa hyväksi?

– Jokaisella pääministerillä on vaikutusvaltaa, mutta eihän tämä ole mikään turkulainen hanke, vaan koskee koko Suomea.

– Kaikkeen sisältyy irvailua, mutta monet kommentoijat eivät ole perehtyneet kokonaisuuteen, että tämä maksaa saman verran kuin jos yksiraiteinen rantarata tehtäisiin kaksiraiteiseksi.

Häkämies muistuttaa myös siitä, että Suomi suuntautuu voimakkaasti länteen, eikä tällä hetkellä kukaan puhu enää esimerkiksi ratayhteyksistä Pietariin.

Myös päärataan satsataan

Hallitusohjelmassa sovittiin yhteensä neljän miljardin euron määräaikaisesta investointiohjelmasta, johon sisältyy paljon muitakin infra- ja liikennehankkeita.

Pääradan osalta tarkoituksena on parantaa Helsingin ja Tampereen väliä. Lisäksi suunnitelmiin kuuluu Oulun ja Limingan välisen kaksoisraiteen rakentaminen. Tornion ja Kolarin välinen rataosuus puolestaan sähköistetään.

Edellä mainittuihin ratahankkeisiin on hallitusohjelmassa hyvitetty reilut puoli miljardia euroa.

Lisäksi Savonradalla Kouvolan ja Kuopion välisen rataosuuden nopeutta ja kapasiteettia aiotaan kasvattaa. Tähän on varattu 50 miljoonaa euroa.

Lue lisäksi: Uusi hallitus toteuttaa tunnin junan Turkuun

Lentoradan suunniteluun on puolestaan varattu 43 miljoonaa. Lentorata olisi uusi ratayhteys Helsinki-Vantaan lentoasemalle, joka tarjoaisi suoran yhteyden kaukojuniin. 

Niin kutsutun Karjalanradan kehittämiseen on luvassa 215 miljoonaa. Rahat menisivät Luumäen ja Imatran välisen osuuden kehittämiseen.

Rantaradan elinvoimaisuus varmistetaan perusparannuksella. Tähän on hallitusohjelmassa kirjattu 80 miljoonan budjetti.

Loviisa–Lahti-ratayhteys perusparannetaan. Tämän hankkeen määrärahoja ei ole eritelty hallitusohjelmassa.

Sen sijaan Helsingin ja Tampereen välisen Suomi-radan valmistelu keskeytetään. Tampere ei siis ole näillä näkymin saamassa nykyistä nopeampaa junayhteyttä pääkaupunkiin.

Rapistuvat tiet luupin alle

Ratahankkeiden lisäksi hallitus aikoo toteuttaa lähes kolmen miljardin euron liikenneinvestointiohjelman. Väyläverkon kehittämiseen ja korjausvelan kasvun torjumiseen panostetaan yhteensä noin 1,6 miljardia euroa.

Paketilla toteutetaan muun muassa valtatien 5 parannus välillä Leppävirta-Kuopio sekä Nelostien kehittämistä Keski-Suomen alueella. 

Lisäksi hallituksen investointipaketin sisältä toteutetaan investointeja, joilla edistetään länsirannikon kilpailukykyä ja kasvua.

Tarkka sisältö ei ole vielä selvillä, mutta Kari Häkämies uskoo, että valtiolta saattaisi tulla rahaa Raision ja Naantalin välisen tieyhteyden parantamiseen.

Välillä on Häkämiehen mukaan käynnissä paheneva rekkaralli, joka synnyttää ruuhkia. Länsirannikon suunnitelmia ei ole avattu tarkemmin.

Lue myös: Ajaako uusi hallitus duunarit pinteeseen? Tällä ryhmällä edessä "vakava köyhyysriski"

Lisää aiheesta:

Miten miljardien eurojen junarata Helsingistä Turkuun hyödyttää suomalaisia?Turun tunnin junasta kiivas väittely: "Teillä Tampereella ei ole tätä ongelmaa"Hallitukselta liikenteeseen kolme miljardia euroa: Turun tunnin juna toteutumassa, Helsingin ja Tampereen välinen ratahanke keskeytetäänSuuresta ratahankkeesta iso osa jäämässä veronmaksajien maksettavaksi – asiantuntija arvioi remontin tarpeellisuuttaMinisteri Marin: Tunnin junaradat Tampereelle ja Turkuun etenevät, mutta liikennöinti voi alkaa vasta 2030-luvullaSelvitys: Helsingin, Turun ja Tampereen välille tarvitaan tunnin pikajunayhteys työntekijöille
Orpon hallitusLiikenneJunatKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Orpon hallitus
  • 06:56
    Koulutus

    Uuteen ammattiin opiskelusta 2 400 euron kuukausipalkka? Saana kertoo, miten se on mahdollista aivan helposti

  • Eilen18:30
    Politiikka

    Miten miljardien eurojen junarata Helsingistä Turkuun hyödyttää suomalaisia?

  • Eilen11:29
    MTV Uutisextra

    Liikenneministeri Ranne: Näin hallitus puuttuu hämärään toimintaan takseissa

  • pe21:12
    Politiikka

    Turun tunnin junasta sopu – Orpo Turun Sanomille: "Kyllä tämä on tässä"

  • pe19:52
    Politiikka

    Keskustan Ovaska varoittaa Länsirata-kuntia kustannuksista – "Vastuutonta"