Ministeriö pyrkii lisäämään oikoradan junavuoroja

Oikoradan käyttö on ylittänyt ennakkoarviot. Matkustajat ovat kuitenkin olleet pettyneitä Z-junien vähäiseen määrään erityisesti aamun ja illan ruuhka-aikoina.

Liikenne- ja viestintäministeriö on aloittanut VR:n kanssa neuvottelut junavuorojen lisäämiseksi Lahden ja Helsingin välillä. Uusi oikorata lisäsi lähiliikenteen junavuoroja kaupunkien välillä, mutta matkustajat ovat olleet pettyneitä Z-junien vähäiseen määrään erityisesti aamun ja illan ruuhka-aikoina.

Nyt Helsingin ja Lahden välillä kulkee 11 Z-junaa kumpaankin suuntaan. Valtio vastaa niiden kustannuksista. Myös mahdollisista lisävuoroista syntyvät kulut maksaisi valtio.

LVM:n liikennepalveluyksikön päällikkö Mikael Nyberg kertoi tänään, että tavoitteena on tuntuva vuorojen lisäys, mutta ei paljastunut tavoitetta tarkemmin. Hän ei myöskään kertonut, millaisiin lisäkustannuksiin valtio on varautunut. Todennäköisesti summa olisi kuitenkin joitakin miljoonia euroja.

- En halua ottaa siihen tarkemmin kantaa. Haluamme käydä aidot neuvottelut, hän perusteli.

Lisäkustannusten määrä riippuu siitä, miten paljon uusia matkustajia lisävuorot tuovat. Mitä enemmän matkustajia, sen vähemmän maksettavaa valtiolle jää.

Nybergin mukaan tavoitteena on, että lisävuorot olisivat käytössä kesälomien jälkeen. Tällä aikataululla neuvotteluissa pitäisi saada valmista jo ennen kevättä.

Ruuhkaisuus tuo soviteltavaa

Oma ongelmansa on se, että pääradalla lähiliikenteen junille on omat raiteet vain Keravalle. Tästä syystä uusien junavuorojen aikataulujen sovittaminen olemassa olevaan liikenteeseen erityisesti ruuhka-aikaan on pulmallista. Se on myös syy siihen, että muutama junavuoro on ollut usein myöhässä ja esimerkiksi Hyvinkäältä päivittäin Helsinkiin matkustavat ovat olleet raivoissaan.

Myöhästymiset eivät näy kunnolla VR:n tilastoissa, koska ongelmavuoroja on kahdeksan. Lähiliikenteessä ajetaan päivittäin noin 850 vuoroa.

Nyberg on kuitenkin vakuuttunut, ettei radan ruuhkaisuus lopulta muodostu ylitsepääsemättömäksi esteeksi. Matkustajat ovat toivoneet lisää vuoroja myös viikonloppuun. Viikonlopun suosio yllätti myös VR:n. Myös muu käyttö on jo ylittänyt ennakkoarviot.

- Pääkaupunkiseudulta Lahteen ja lähialueille muuttaneilla on luontaisia yhteyksiä Helsinkiin. He haluavat käydä viikonloppuna ostoksilla, leffassa tai sukulaisten ja tuttavien luona, myyntipalvelupäällikkö Teppo Sotavalta VR Lähiliikenteestä selvitti.

Nyberg muistutti junavuorojen lisäämisen sopivan kuin "nenä päähän" ministeriön liikennepoliittisiin tavoitteisiin. Sen keskeisiä tavoitteita ovat joukkoliikenteen lisääminen ja ilmastoa lämmittävien kasvihuonekaasujen vähentäminen.

Sotavallan mukaan lähiliikenteen pitäminen vetovoimaisena edellyttää myös sitä, että liityntäpysäköintiin on riittävästi paikkoja. Jo nyt Lahdessa, Haarajoella ja Mäntsälässä noin 80-100 prosenttia paikoista on käytössä. Paikkojen lisäys on kuntien vastuulla.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat