Miksi heräät juuri ennen kuin herätyskello soi? Tällekin ilmiölle on syy: "Kehosi on niin hyvin koulutettu, että se tietää..."

0:56
Heräät aamulla pienten jalkojen suloiseen töpinään. Harmi vain, että kello on viisi… Tämä lista on vanhemmille, joiden lapsi ei koskaan tunnu nukkuvan aamuseitsemää pidempään! Tunnistatko itsesi? Kuvitus: Colourbox

Jos heräät usein muutamaa minuuttia ennen herätyskellon soittoa, tämä artikkeli on sinulle!

Kuinka usein olet herännyt vain muutamaa minuuttia ennen herätyskelloasi? Moni havahtuu joka aamu juuri ennen kellon soittoa. Miksi? IFLScience-sivuston Katy Evans päätti selvittää syyn oudon ilmiön taustalla.

Ihmisillä on yksilöllinen uni-valverytmi

Heräämisajan taustalta löytyy ihmisen rytmi.

– Kehosi sisäinen kello, sen vuorokausirytmi, hallinnoi unen ja valveen kiertoa. Se on kuin 24 tunnin kello, joka käy taustalla ja kontrolloi verenpainettasi, kehosi lämpötilaa ja ajantajua, joka määrittää, miten väsynyt tai valveilla olet, Katy kuvailee.

Ihmisen sisäinen vuorokausi ei ole tasan 24 tunnin mittainen, mutta jokaisella on yksilöllinen uni-valverytmi, kertoo Terveyskirjasto. Sisäinen kello synnyttää aikaikkunan, jolloin voimme väsyneenä nukahtaa, ja toisaalta myöhemmin herätä virkeinä.

Sisäinen kello täytyy kuitenkin päivittäin tahdistaa. Siksi se hakeekin ulkopuolelta merkkejä siitä, mikä vuorokaudenaika on menossa.

Säännöllinen rutiini tahdistaa sisäisen kellon

Esimerkiksi säännölliset ateriat tai nukkuminen ja herääminen rutiininomaisesti samaan aikaan sekä se, että on valoisaa tai pimeää, tahdistaa sisäistä kelloa. Keho siis ikään kuin oppii tietämään, koska "kuuluu" nukahtaa.

– Kehon kello toimii parhaiten, jos sillä on rutiini. Jos menet nukkumaan joka ilta samaan aikaan, keho tottuu unen määrään, jonka saat tai jota tarvitset, ja se tietää, koska aamulla tulee herätä, Katy kuvailee.

Ilta tuottaa melatoniinia, aamun valo puolestaan käynnistelee elimistön

Nukahtaminen ja herääminen näkyvät kehossa monin tavoin. Ruumiinlämpö alkaa laskea illalla, kun keho valmistautuu uneen. Illalla keho myös alkaa erittää melatoniinia, hormonia, jota käytetään myös unettomuuden hoidossa.

Useimmat ihmiset tarvitsevat 7–9 tuntia joka yö. Unen eri vaiheet, eli kevyt ja syvä perusuni sekä vilkeuni, toistuvat yön aikana tietyssä järjestyksessä. Aamulla alkaa herääminen, ja esimerkiksi nouseva aurinko käynnistelee elimistöä lisäämällä kortisolin tuotantoa.

"Pohjimmiltaan kehosi vihaa herätyskelloasi"

Torkuttaminen ei auta aamuväsymykseen, sillä se vain sekoittaa kehossa alkaneen heräämisprosessin.

– Pohjimmiltaan kehosi vihaa herätyskelloasi eikä halua, että se raahataan kirkuvana ja potkivana pois herkullisesta unesta. Se haluaa poistua unesta rauhassa ja omaan tahtiinsa, Katy kuvailee.

– Joskus se tarkoittaa, että kehosi on niin hyvin koulutettu, että se tietää tarkasti muutaman minuutin tarkkuudella, koska pitää herätä.

Lue myös

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja