Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Mikä on diffuusori? Tässä selitys!

Brawn GP:n diffuusori
Brawn GP:n diffuusori
Julkaistu 03.04.2009 05:08(Päivitetty 03.04.2009 05:15)

Toyotan, Williamsin ja Brawnin F1-tallit saavat kilpailijoidensa mielestä jopa puolen sekunnin edun per kierros tulkittuaan F1-autoa tehdessään diffuusoria koskevaa sääntöä muita väljemmin.

FIA:n vetoomusoikeus päättää 14. huhtikuuta, onko kolmen tallin tekemä tulkinta oikein vai ei. Siihen asti keskustelu diffuusoreista jatkuu.

Mistä siis on kyse?

Mikä on diffuusori?

Diffuusori on auton takaosan pohjassa oleva viistosti ylöspäin nouseva pohjalevy. Sillä ohjataan auton alla virtaavaa ilmaa ja synnytetään auton alle alipainetta. Näin parannetaan downforcea, eli auton aerodynamiikalla tehtyä pitoa.

Diffuusori alkaa taka-akselin linjalta. Se saa olla 350 millimetriä pitkä ja aueta 175 millimetriä pohjalevyyn tasoon nähden.

Kuinka diffuusori toimii?

Auton vanaveden alipaine imee ilmaa auton alta. Mitä suurempi diffuusorin taka-avauma on, sitä suuremman alipaineen se luo auton alle. Mitä suurempi alipaine on, sitä tukevammin F1-ajokki pysyy radan pinnassa.

Mikä on diffuusorin merkitys?

Etu- ja takasiipi tuottavat yhtyeensä kaksi kolmasosaa F1-auton downforcesta. Viimeinen kolmannes tulee auton pohjasta, käytännössä diffuusorista. Simulaatioiden perusteella prosentin parannus F1-auton aerodynamiikassa merkitsee 0,1-0,2 prosenttia kierrosajassa, joten jos Brawn-, Toyota- ja Williams -tallit saavat diffuusoritulkinnastaan muutaman prosentin lisää downforcea, puheet tallien saamasta 0,5 sekunnin edusta per kierros eivät ole vailla katetta.

Mistä diffuusorikiistassa on kyse?

Kyse on sääntöjen tulkinnasta. Kun diffuusorin kokoa rajoitettiin tälle kaudelle, osana autojen aerodynamiikan karsimista, Toyota-, Williams- ja Brawn -tallit kehittelivät ns. kaksikerroksiset diffuusorinsa.

Noissa toisistaan hieman poikkeavissa ratkaisuissa diffuusorin taka-avauma on suurempi kuin tiukasti sääntöjä tulkitsevassa versiossa, joten ne tuottavat enemmän alipainetta auton alle.

Diffuusorin ns. kakkoskerros syntyy esimerkiksi muokkaamalla auton perässä olevan törmäyselementin pohjan geometriaa niin, että se muodostaa pohjan myös diffuusorin kakkoskerrokselle. Ilma kakkoskerroksessa saadaan liikkumaan diffuusereihin tehtyihin reikien avulla.

Lue myös:
Tässä ovat kohudiffuusorit - katso!
Diffuusorivalitus käsitellään 14. huhtikuuta

(MTV3-STT)

Lisää aiheesta:

Vedenpaisumuksen uhka siirtää Malesian GP:n lähtöäEcclestone: Aikataulut kaukokisoissa pysyvätCoulthard lyttää Räikkösen "jäätelöhortoilun"Räikköstä piinanneet viat selvitettyF1-kuskit vaativat muutosta starttiaikoihinHamiltonin sitkeä valehtelu hämmästytti
Malesia 2009

Tuoreimmat aiheesta

Malesia 2009
  • 13.08.200920:15
    Malesia 2009

    Vedenpaisumuksen uhka siirtää Malesian GP:n lähtöä

  • 04.05.200912:50
    Australia 2009

    Ecclestone: Aikataulut kaukokisoissa pysyvät

  • 22.04.200914:49
    Malesia 2009

    Coulthard lyttää Räikkösen "jäätelöhortoilun"

  • 15.04.200914:11
    Kiina 2009

    Räikköstä piinanneet viat selvitetty

  • 10.04.200917:39
    Australia 2009

    F1-kuskit vaativat muutosta starttiaikoihin