Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Häkkisen tallikaveri David Coulthardilta paljastus: oli päätyä Schumin pariksi – sopimusehdotuksessa kohtuuton vaatimus

Mika Häkkinen (vas.), David Coulthard ja Michael Schumacher kävivät kovia taisteluita 2000-luvun vaihteessa.
Mika Häkkinen (vas.), David Coulthard ja Michael Schumacher kävivät kovia taisteluita 2000-luvun vaihteessa.
Julkaistu 04.01.2019 05:59
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

David Coulthardilla olisi ollut Mika Häkkisen sijaan mahdollisuus päästä myös Michael Schumacherin tallikaveriksi, mutta skottikuskin mukaan Ferrarin tarjoamat sopimusehdot kertoivat varsin suoraan, mikä hänen roolinsa olisi ollut Schumin rinnalla.

LUE MYÖS: David Coulthard jäi kuuntelemaan Michael Schumacheria suu auki – Span 1998 kahakkaa selvitettiin Ecclestonen bussissa

Pitkän uran formula ykkösissä tehnyt Coulthard neuvotteli vielä lyhyesti Ferrarin kanssa sen jälkeen, kun oli jo sopinut siirrostaan McLarenille ennen kautta 1996.

Hän muistelee asiaa Schumacherin 50-vuotispäivän haastattelussa.

– Tapasin (tallipäällikkö) Jean Todtin ja puhuimme sopimuksesta. Minulla oli jo sopimus, ja tulin siihen tulokseen, että McLaren oli minulle pitemmällä tähtäimellä parempi vaihtoehto, Coulthard kertoo

– Ihan yksinkertaisesta syystä, sillä sopimusehdotus vaati, että jos minä olen neljäs ja Michael viides, minun täytyy väistyä tieltä. Samoin, jos minä johdan ja hän on toinen.

Schumacherin asema oli siis valtava jo ennen kuin hän edes aloitti Ferrarilla. Saksalainen siirtyi italialaistiimiin samaan aikaan kuin Coulthardin kieltäydyttyä paikan vastaanottanut Eddie Irvine.

– En vain voinut allekirjoittaa sopimusta, joka sitoo minut olemaan kakkonen, Coulthard perustelee.

McLaren oli puolestaan aloittanut uuden nousun pudottuaan vuonna 1994 sarjan keskikastiin heikon Peugeot-moottorinsa kanssa. Uudeksi moottorivalmistajaksi tuli Mercedes.

– Uskon, että tein oikean valinnan pysyessäni McLarenilla sen sijaan, että olisin mennyt Ferrarille. Eddie Irvine meni sinne minun sijastani, ja hän oli varmaankin sopeutuvaisempi esittämään sitä roolia Michaelin rinnalla, Coulthard uskoo.

McLaren antoi Häkkisen ja Coulthardin kisata vapaasti

Helppo ei ollut tilanne McLarenillakaan. Tiimi kohteli kaksikkoaan kuta kuinkin tasapäisesti, mutta Häkkinen oli ollut tiimissä jo vuosia ja nautti tallipäällikkö Ron Dennisin suurta luottamusta. Coulthard kuitenkin uskoi saavansa tilaisuuden kisata mestaruudesta, jos pystyy voittamaan aseman tallissa.

– Sopimukseni antoi minun kuitenkin kisata avoimesti, kunnes vuosina 1998 tai 1997 tiimi katsoi parhaaksi antaa järkevät ohjeet, minkä takia minun piti väistyä tieltä, Coulthard sanoo McLarenin muutamista tallimääräyksistä.

– Olin aikanani Mikan kanssa häntä pari kertaa MM-pisteissä edellä, mutta niinä avainhetkinä, jolloin sillä oli oikeasti väliä, hän voitti kaksi maailmanmestaruutta.

– Hän ansaitsi sen. Hän oli enemmän kokonaisvaltainen ja nopeampi kuski, Coulthard tunnustaa.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

LUE MYÖS: Kimi Räikkönen avaa muistojaan Schumacherista: ”Tiesimme Michaelin ja Ferrarin tulevan takaisin”

Aitiopaikka Häkkisen ja Räikkösen tekemiseen

Ajatus tilaisuudesta seurata Schumacherin työntekoa lähietäisyydeltä kuitenkin yhä kiehtoo Coulthardia. Selvän kakkosaseman hyväksyminen olisi saattanut avata uusia ovia maailman parhaan opissa. Halu saavuttaa omaa menestystä oli kuitenkin liian suuri siihen.

– Olin silloin ehkä 26-vuotias. Ehkä, jos minulle olisi tarjottu sitä 30-vuotiaana, olisin tehnyt erilaisen ratkaisun, Coulthard pyörittelee.

– Olisin kovasti halunnut nähdä, miten hän työsti autoa ja kuinka hänen panoksensa muutti auton elekieltä. On eri asia katsoa ulkopuolelta kuin silloin, kun sinulla on tallikaverisi data käytössäsi.

Häkkisen jälkeen Coulthard ajoi vielä kolme kautta nuoren Kimi Räikkösen tallikaverina pystyen päihittämään suomalaisen vain ensimmäisellä kaudella 2002.

– Minulle oli todella mielenkiintoista nähdä Mikan tai Kimin erilaiset ajotyylit, kun olimme tallikavereita, Coulthard sanoo.

Lisää aiheesta:

Mika Häkkisen ikimuistoista paalupaikkaa seurasi erikoinen hetki McLarenin pilttuussa – tallikaveri paljasti tehneensä epämieluisan havainnon: "Odottaisin heidän ymmärtävän, miltä se tuntui" Mika Häkkisen ja David Coulthardin välillä nähtiin harvinainen selkkaus – mestari kieltäytyi kättelemästä tallikaveriaan, skotti avautui Tulosruudulle: "Suomalaisia voi muistuttaa avustani"F1-mestarin sopimussotkun käänne pysyi 20 vuotta mysteerinä – nyt paljastui, että häntä oltiin korvaamassa Mika Salolla!David Coulthard avautuu suhteestaan Mika Häkkiseen – sai vuosien epäilyjen jälkeen puristettua Ron Dennisilta haluamansa vastauksen”Kimi oli Ronin poika – ja aivan hallitsemattomissa” – Räikkösen ex-tallitoveri Juan Pablo Montoya avautuu McLaren-ajoista”Mika Häkkinen oli hetken sensaatio” – F1-mestarista olisi tullut suomalaisen tallikaveri paremmalla hetkellä puhelinsoitolle
F1Michael SchumacherMika HäkkinenUrheiluF1-historia

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 10:57
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen ja Cadillacin tilanteesta karu suomalaisarvio: "Aika utopistinen tavoite"

  • 14.9.22:34
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen F1-autosta kutkuttavaa tietoa

  • 13.9.21:51
    Moottoriurheilu

    Max Verstappenille ajolupa legendaariselle radalle – oli lähellä reputtaa

  • 13.9.17:50
    Carlos Sainz

    Carlos Sainzille voitto F1-kulisseissa

  • 12.9.22:11
    Valtteri Bottas

    Lewis Hamilton: Upeaa puhetta Valtteri Bottaksesta