Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

F1-mestarin sopimussotkun käänne pysyi 20 vuotta mysteerinä – nyt paljastui, että häntä oltiin korvaamassa Mika Salolla!

Mika Salo (Ferrarilla takana) oli ehdolla Damon Hillin (kärjessä) korvaajaksi kaudella 1999.
Mika Salo (Ferrarilla takana) oli ehdolla Damon Hillin (kärjessä) korvaajaksi kaudella 1999./ All Over Press
Julkaistu 08.07.2019 06:05
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Formula ykkösten Britannian GP vuonna 1999 muistetaan ennen kaikkea Michael Schumacherin loukkaantumisesta, jonka myötä Mika Salo nostettiin Ferrarille hänen tuuraajakseen. 20 vuotta myöhemmin on paljastunut, että Salo oli ennen Silverstonen viikonloppua toivelistalla myös toisen mestarin korvaajaksi.

Kaudella 1998 sensaatiomaisesti Belgian sadekisassa kaksoisvoiton ottanut Jordan-talli oli noussut seuraavana vuonna seuraavalla kaudella jopa MM-taisteluun mukaan Heinz-Harald Frentzenin ajettua kauden alkuun kaksi palkintosijaa ja lopulta tiimin historian toisen kisavoiton Ranskan Magny-Coursissa.

LUE MYÖS: Legendaarinen F1-tallipomo pelasti tiiminsä uskomattomien sattumusten kautta – ”Yhtäkkiä minulla oli 18 miljoonaa puntaa”

Kaikki ei kuitenkaan ollut tiimin sisällä kunnossa. Tallipomo Eddie Jordanin vastustuksesta huolimatta tupakkasponsori Benson & Hedgesin painostuksella tiimiin kiinnitetty Damon Hill oli menettänyt täysin ajohalunsa.

Koko alkukauden apaattisena sarjaa kiertänyt Hill halusi lopettaa uransa jo ennen kauden loppua. Hän halusi jättää jäähyväiset kotiyleisönsä edessä heinäkuun Britannian GP:ssä. Eddie Jordan oli kuitenkin toista mieltä.

– Eddie oli kuitenkin Eddie, ja oli jo sopinut suomalaisen kuskin kanssa Silverstonesta. Hän halusi minut pois ja ottaa tämän toisen kaverin, Hill kertoo F1:n Beyond the Grid -podcastissa.

Hetkinen. Suomalaisen kuskin? Mika Häkkinen ajoi tuolloin mestaruudesta McLarenilla eikä hänen ja Mika Salon lisäksi muita nimiä ollut tuolloin lähelläkään formula ykkösiä.

– Joo, se olin mä, Salo tokaisee MTV Urheilulle.

10.1045043aDamon Hill toimittajien piirittämänä Silverstonessa 1999.Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press

Ferrarin vaatimus esti Salon Jordan-diilin

Vuonna 1999 F1-uutisissa kerrottiin Eddie Jordanin suostutelleen Hillia jatkamaan ainakin Silverstoneen asti, mutta todellisuus oli toinen.

– Minua otti päähän, että hän haluaa potkia minut pois ennen kuin halusin lähteä, Hill hämmästelee yhä 20 vuotta myöhemmin.

– En tajunnut, miksi hän halusi eroon minusta. En ymmärtänyt, miksei hän ei voinut sanoa minulle kiitoksia Silverstonen jälkeen. Joku diili piti varmistaa ennen sitä, mutta sitä hän ei silloin suostunut kertomaan minulle, Hill taustoittaa.

Jos Verstappenin kerrottiin kyllä sovittaneen penkkiään Hillin autoon varmuuden vuoksi, jos tämä päättää olla ajamatta, mutta Salon nimi oli Jordanin listalla korvaajana.

– En edes muista sitä enää kunnolla. Siitä oli puhetta Jordanin kanssa, ja hän olisi halunnut minut sinne. En kuitenkaan voinut lähteä, koska Ferrari halusi minut Sauberille, jotta pysyisin lähellä, Salo muistelee.

Ferrari katsoi määräyksellä jo askelta pidemmälle. Tiimi oli luopumassa Michael Schumacherin tallikaverina neljä vuotta ajaneesta Eddie Irvinesta ja pohti hänelle korvaajaa seuraavaksi kaudeksi.

Lopulta tilanne muuttui Silverstonessa Schumacherin loukkaannuttua. Salo nostettiin BAR-tallista Irvinen pariksi Ferrarille. Seuraavaksi vuodeksi italialaistiimi päätyi kuitenkin valitsemaan Rubens Barrichellon uudeksi kuskikseen.

Mika Salo Ferrarin varikkomuurilla Nürburgringillä 1999.Mika Salo Ferrarilla kaudella 1999.Getty Images

Jordan ei koskaan halunnut Hillia

Hill päätti kuitenkin ajaa kauden loppuun. Tässä tunnelmia paransi Silverstonen viides sija, vaikka jälleen Frentzen oli kisassa nopeampi. Saksalaisen voitettua vielä alkusyksystä Monzassa vuoden 1996 maailmanmestari Hill lasketteli vähitellen ulos sarjasta.

Hillille oli tärkeää lopettaa ennen 40 vuoden täyttymistä. Päästä pois yhtenä kappaleena ja viettää tavallista perhe-elämää vieden lapsiaan kouluun.

Myöhemmin Jordan ja Hill ovat sopineet riitansa. Tallipomo on kertonut myös hätkähdyttävän tiedon siitä, miten Williamsilta lähtemään joutunut ja Arrowsilla mestaruuskautensa jälkeen kisannut englantilainen päätyi Jordanille.

– En halunnut Damonia, Jordan tokaisi keväällä 2019 tehdyssä haastattelussa saksalaiselle Auto Motor und Sportille.

– Minusta hän ei ollut tarpeeksi nopea. Minä olin irkku, hän oli britti. En pitänyt siitä ollenkaan, vaan Benson & Hedges painosti minua. He maksoivat hänen palkkansa. Hän oli voittanut maailmanmestaruuden Williamsilla, mikä oli minusta erittäin onnekasta.  

Kaudella 1997 keltaisissa ajaneeseen talliin liittynyt Ralf Schumacher oli Jordanin kultapoika, mutta vahvan taivuttelun jälkeen myös Hill kelpasi lopulta hänelle.

– Ajattelin, että jos tämä tuo paljon markkinointimahdollisuuksia, niin suostun siihen. Minulla kuitenkin oli Ralf, johon uskoin todella paljon ja jota rakastin hänen ajatustensa, lahjakkuutensa ja persoonallisuutensa takia, Jordan kertoo.

– Damon oli itse asiassa erittäin hyvä. Hän ei ollut nopein, mutta uskomattoman kokenut hän oli. Insinöörit olivat aivan haltioissaan, koska he halusivat tietää, miten Williamsilla ja Arrowsilla toimittiin. Uskon, että autostamme tuli parempi Damonin takia, Jordan tunnustaa.

Lisää aiheesta:

Mies, jonka F1-uran Kimi Räikkönen pysäytti – edes Helmut Markon likainen peli ei estänyt suomalaisen läpimurtoaVuosi sitten kuollut Niki Lauda koki aikanaan saman kohtalon kuin Sebastian Vettel – monen muunkin mestarin sukset menivät ristiin Maranellossa: "Koin, että minua ei kohdeltu oikein"Raivopäinen Michael Schumacher säntäsi kaaoskisassa Coulthardin jälkeen veljensä Ralfin pomon kimppuun – haukut johtivat miljoonien laskuun F1-mestarille”Mika Häkkinen oli hetken sensaatio” – F1-mestarista olisi tullut suomalaisen tallikaveri paremmalla hetkellä puhelinsoitolleMichael Schumacherin tulokaskisasta alkoi järjetön kulissipeli – ”Minulla ei ollut pienintäkään kiinnostusta häntä kohtaan”Schumin skandaalimaisesta debyytistä 25 vuotta – taustalla vankilatuomio, valkoinen valhe ja sopimussota
F1-historiaF1Mika SaloUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1-historia
  • 17.7.17:15
    F1

    F1-tragediasta tasan 10 vuotta – Kimi Räikkönen: "Olisi voinut helpostikin estää"

  • 7.1.18:00
    F1

    F1-historiasta häkellyttävä tapaus: Michael Schumacheria tutkittiin "murhan yrityksestä"

  • 16.11.202408:11
    F1

    Tästä tv-uutisesta alkoi F1:n 2000-luvun menestystarina – dollarin kauppahinnalla kolmetoista MM-voittoa

  • 03.11.202421:47
    F1

    Kimi Räikkösen uskomaton temppu uusittiin viimein F1:ssä

  • 01.05.202406:58
    F1

    Mika Häkkinen kohtasi Ayrton Sennan raivopäisyyden juuri ennen F1-legendan kuolemaa: "Ajattelin, että onpa siinä tonttu kaveri"