Metalliliiton Aalto: Miten toinen EU-maa voi tukea omia telakoitaan?

Metalliliiton puheenjohtaja Riku Aalto ihmettelee, minkälaisen rahoituspaketin toinen EU-maa, Ranska, pystyi tekemään, kun merkittävä risteilijätilaus meni Turun sijasta Ranskaan.

Hän tiesi Suomen häviävän työllistävän laivatilauksen jo hallituksen viimeviikkoisen päätöksen jälkeen.

– Jos toinen EU-maa pystyy tekemään sellaiset rahoitusehdot, joilla tilaus saadaan - nyt tässä tapauksessa Ranskaan - niin kyllä sitä täytyy ihmetellä, ettei Suomessa ole sellaisia mahdollisuuksia. Varsinkin kun olemme Eurooppa-sarjassa parhaita ja kolmen A:n luokituksen maa, ja sitten kun pitäisi näyttää, että meillä on puskuria ja mahdollisuuksia ikään kuin ottaa sitä riskiä, sitä ei haluta ottaa, Ruotsin-laivalta tavoitettu Aalto kommentoi.

Aalto ihmettelee, miten ranskalaiset saivat rahoituspakettinsa kasaan kolmessa viikossa.

– Suomi ei saanut neljässä kuukaudessakaan. Miten voi olla niin, että meidän päätöksentekokyky on näin heikko? Turun telakan työntekijät ja johto olivat neljä kuukautta löysässä hirressä. Telakalla on oma osuutensa, että tilausta ei saatu Suomeen, mutta maan hallitus Kataisen johdolla saa mennä nyt peilin eteen, miten tässä nyt näin kävi

Aallon mukaan hallitus ei päätöksellään rakentanut hyvinvointia.

– Vetää surulliseksi, tällä tavalla Suomineito ei nouse jaloilleen.

Aalto oli osannut varautua siihen, että Royal Caribbean -varustamon seuraava loistoristeilijä rakennetaan Ranskassa.

– Tämä ei ole enää mikään uutinen, tämähän oli tiedossa jo viime viikolla, kun hallitus päätti omasta tukipolitiikastaan, että tilaus lähtee muualle kuin Turkuun. Suomen hallitus teki sellaisen valinnan, että Suomessa ei tätä loistoristeilijää valmisteta ja asia oli sillä selvä.

Suomen hallitus päätti viime viikolla tukea telakkayhtiö STX Finlandia noin 44 miljoonan euron innovaatiotuella lainan sijasta.

Metallikourien johtomies sanoo uskovansa vielä suomalaiseen telakkarakentamiseen.

– Kuinkako tästä eteenpäin? No ei ainakaan näillä opeilla. Kirkasotsaisia suomalaiset voivat olla, mutta tämä ei ole ainakaan oikea tapa, jos halutaan töitä Suomeen.

Täytyy toivoa, että tilauksia tulee muualta. Mutta tällaisia isoja risteilijätilauksia ei maailmalla liiku kovin paljon. Tällä olisi ollut valtava työllisyysvaikutus, noin 12 000 henkilötyövuotta, Aalto murehtii.

Lue myös:

    Uusimmat