Suomen suurimpien puolueiden edustajat keskustelivat auto- ja liikennealan vaalipaneelissa muun muassa liikenteen päästöjen vähentämiseen tähtäävistä toimenpiteistä sekä liikenteen verotuksen tulevaisuudesta.
Vaikka sähköautojen osuus ensirekisteröinneistä on kasvussa, on murros hidastunut geopoliittisten epävakauksien vuoksi. Poliitikot pitivät hankintakannusteita tarpeellisina, mutta toteutustavoissa oli eroja.
– Hankintakannusteita tarvitaan, mutta niiden tulisi olla kustannustehokkaita ja tukea laajemmin kestävän liikennejärjestelmän tavoitteita, kertoi vihreiden Atte Harjanne.
– Hyvä esimerkki toimivista hankintakannusteista ovat olleet työsuhdeautokannusteet, jotka ovat tuoneet käytettyjä sähköautoja markkinaan, liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) totesi.
Lue myös: Käytettyjen sähköautojen myynti kovassa kasvussa
Keskustan Matti Vanhanen puolestaan ehdotti sähköautojen hankintakannusteiden yhdistämistä kierrätyspalkkioon, jolloin hankintatuen saaminen edellyttäisi vanhan auton romuttamista.
Jakeluvelvoite jakaa puolueita
Liikenteen päästöjä pyritään tällä vuosikymmenellä vähentämään ennen kaikkea uusiutuvien polttoaineiden avulla. Ne ovat kuitenkin fossiilisia polttoaineita kalliimpia, joten niiden jakeluvelvoite nostaa polttoaineiden hintoja.