Autoalalta vihreää valoa kilometriverolle, punaista autoverolle – moniin päästötoimiin voitaisiin ryhtyä jo tällä hallituskaudella
Autoalan järjestöt muistuttavat tiedotteessaan, että liikenteen päästöjen vähentämiseen on muitakin keinoja kuin verojen ja maksujen korotukset. Ne pitävät asetettuja päästötavoitteita kunnianhimoisina, mutta juuri siitä syystä hihat olisi käärittävä mahdollisimman nopeasti – jopa tämän hallituskauden aikana.
Valtion tavoitteena on puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 päästötasoon nähden. Tulevien vuosikymmenten aikana pyrkimyksenä on saavuttaa täysin hiilineutraali liikenne.
Haasteeseen ovat tarttuneet myös liikenne- ja kuljetusalan toimijat, jotka ovat laatineet oman näkemyksensä tarvittavista toimenpiteistä.
Elinkeinojärjestöjen keskustelunavauksena toimiva kokonaisuus luovutettiin liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakalle tiistaina. Suuri osa ehdotetuista toimenpiteistä soveltuisi alan tiedotteen mukaan aloitettavaksi jo tällä hallituskaudella.
Lue myös: "Selkein yksittäinen muutos" – uusi tieliikennelaki vaikuttaa myös lasten kuljettamiseen autossa
Lisätoimia kaivataan
Kuten tavoitteissa on kuvattu, saisi tieliikenteen hiilidioksidipäästöjen määrä olla vuonna 2030 enintään 5,9 miljoonaa tonnia.
Nykyisellä tahdilla tästä tavoitteesta jäätäisiin jonkin verran, sillä arvioiden mukaan liikenteemme päästöt olisivat vuonna 2030 7,4 miljoonaa tonnia.
Järjestöt peräänkuuluttavatkin lisätoimia.
Liikenteen verotusta uudistettava
Autoalan järjestöjen mukaan liikenteen verotusrakennetta tulisi muuttaa siten, että autokannan uusiutuminen nopeutuisi.
– Tämä tapahtuisi siirtämällä verotuksen painopiste hallitusti ja riittävän pitkän siirtymäajan kuluessa auton hankinnasta sen käyttöön, ne toteavat tiedotteessaan.
Uusien autojen hiilidioksidipäästöt alenevat huomattavasti valmistajille asetettujen päästötavoitteiden vaikutuksesta. Autoala pitää ilman verouudistuksia tapahtuvaa kehitystä liian hitaana, sillä autokannan kiertoaika on nykyisin yli 20 vuotta.
Ääni kilometriverolle ruuhkamaksujen sijaan
Kilometriveron käyttöönotossa olisi järjestöjen mukaan huomioitava se, ettei liikenteen kokonaisverorasitus kasva. Ne katsovat, että muiden verojen tasoa tulisi vastavuoroisesti alentaa.
– Toisin kuin alueelliset ruuhkamaksut, kilometrivero antaa mahdollisuuden sovittaa liikenteen kokonaisverotaso maltilliseksi. Alueellisten ruuhkamaksujen ensisijaisena tavoitteena sen sijaan on kerätä resursseja liikenneinvestointeihin ja niiden vaikutus liikenteen päästöihin jää vaatimattomaksi.
Järjestöjen mukaan kilometrivero voisi olla eri alueilla eri suuruinen.
Alalla ei myöskään kannateta polttoaineverotuksen kiristämistä yksittäisenä toimenpiteenä.
– Tieliikenne on luonteeltaan lähellä välttämättömyyshyödykettä ja liikennepolttoaineiden kysynnän jousto on pieni, joten verokorotukset eivät merkittävästi vähennä liikennettä.
– Polttoaineveron merkittävä korotus edellyttäisi veronkorotusten kompensointia ammattiliikenteelle, jotta kuljetuskustannukset eivät merkittävästi kasvaisi ja kotimainen kilpailukyky heikentyisi.
Päästöjä voidaan vähentää myös tuilla
Kiristämisen ja verottamisen sijaan kuluttajia voidaan ohjata tavoitteiden kannalta kestävämpien ratkaisujen piiriin taloudellisella tuella.
Esimerkiksi vähäpäästöisten työsuhdeautojen osuutta voitaisiin kasvattaa niiden verotusarvoa alentamalla. Lisäksi toistuvat romutuskampanjat vauhdittaisivat autokannan uusiutumista.
Ladattavien autojen suosiota olisi mahdollista nostaa kohdentamalla latausinfratukea nykyisen taloyhtiöille suunnatun mallin lisäksi myös työpaikkakiinteistöille ja kotitalouksille.
Lisäpanostuksia infraan ja joukkoliikenteeseen
Järjestöt näkevät paljon potentiaalia myös suurten HCT-kuljetusten käyttöönotossa. Suurempien ajoneuvoyhdistelmien käyttö mahdollistaa saman kuljetuskapasiteetin pienemmällä ajoneuvojen määrällä, mikä vähentää päästöjä ja kuljetuskustannuksia, mutta tietyt tiestön pullonkaulat – erityisesti ongelmalliset liittymäalueet – ovat vielä monin paikoin HCT-kuljetusten päänvaivana, eikä niitä näin ollen voida hyödyntää koko tieverkolla.
Järjestöjen mukaan myös joukkoliikenteen suosio pitää saada nousuun suurissa ja keskisuurissa kaupungeissa.
Lähde: Autoalan Tiedotuskeskus
Uusimmat
-
00:56
Celine Dionin ja Lady Gagan duetto jäi haaveeksi
-
00:47
Olympiatuli syttyi kuumailmapalloon Pariisin kaatosateessa – vakavasti sairas Celine Dion huipensi avajaiset
-
00:24
Olympiatulen sytyttäjät paljastuivat! Nolo moka väritti avajaisten huipennusta
-
00:01
Kysely: Lähes puolet suomalaisista pitää oman kunnan terveyspalveluja riittämättöminä
-
23:59
YK: Yli 180 000 palestiinalaista on joutunut pakenemaan taisteluja Etelä-Gazassa muutaman viime päivän aikana
-
23:23
Savonlinnan oopperajuhlissa helteet tuovat oman haasteensa Olavinlinnassa esiintymiseen – Torikka: Happi loppuu
-
23:01
Suomalainen startup-yritys muokkaa sinilevästä aurinkorasvan raaka-ainetta
-
22:12
Raju kulissifarssi julki kesken Pariisin seremonian – "Tämä on häpeällistä"
-
22:01
Kim Kardashian julkaisi näyttäviä otoksia Italiasta: "Seksipommi on astunut villaan"
-
21:58
"Pystyi hädin tuskin kävelemään" – nainen syötti koiransa hengiltä Uudessa-Seelannissa
-
21:55
Räväkät otteet Seinellä! Katso kuvat Suomen olympiajoukkueen avajaisriemusta
-
21:54
Trump vakuutti Netanjahulle voivansa järjestää asiat Lähi-Idässä, jos hänestä tulee presidentti
-
21:06
Muistatko Alexian? Uh La La La -hitti villitsee edelleen
-
21:05
Suomen keihästoivolta onnistunut veto olympialaisten kynnyksellä: "Tehoja oli"
-
21:03
Kerava pystytti omat asuntomessut peruutettujen tilalle - yli puolet uudesta kaupunginosasta viheraluetta
-
20:30
MTV seuraa: Pariisin olympialaisten avajaisissa esiintyi suomalainen viulisti
-
20:01
Huumeita, strippareita ja alkoholia – tosi-tv-tähti Scott Disick muistelee rankkoja aikojaan
-
19:41
Kaksi lasta löydettiin elottomana vedestä Vantaan Kuusijärveltä
-
19:31
Patrik Laineesta ilouutinen
-
19:20
Kolme ämpäriä joka päivä poimiva Prania ja Mari odottavat sukulaisiaan marjanpoimintaan Suomeen: "Ei heitä päästetä – on ikävä!"
-
Lataa lisää