Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Autoalalta vihreää valoa kilometriverolle, punaista autoverolle – moniin päästötoimiin voitaisiin ryhtyä jo tällä hallituskaudella

8:09Tunnetko autosi päästöt? Laskuri auttaa selvittämäänTunnetko autosi päästöt? Viime syksynä esitelty laskuri helpottaa auton todellisten päästöjen selvittämistä.
Julkaistu 28.05.2020 11:14

Ville Järveläinen

Autoalan järjestöt muistuttavat tiedotteessaan, että liikenteen päästöjen vähentämiseen on muitakin keinoja kuin verojen ja maksujen korotukset. Ne pitävät asetettuja päästötavoitteita kunnianhimoisina, mutta juuri siitä syystä hihat olisi käärittävä mahdollisimman nopeasti – jopa tämän hallituskauden aikana. 

Valtion tavoitteena on puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 päästötasoon nähden. Tulevien vuosikymmenten aikana pyrkimyksenä on saavuttaa täysin hiilineutraali liikenne.

Haasteeseen ovat tarttuneet myös liikenne- ja kuljetusalan toimijat, jotka ovat laatineet oman näkemyksensä tarvittavista toimenpiteistä.

Elinkeinojärjestöjen keskustelunavauksena toimiva kokonaisuus luovutettiin liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakalle tiistaina. Suuri osa ehdotetuista toimenpiteistä soveltuisi alan tiedotteen mukaan aloitettavaksi jo tällä hallituskaudella.

Lue myös: "Selkein yksittäinen muutos" – uusi tieliikennelaki vaikuttaa myös lasten kuljettamiseen autossa

Lisätoimia kaivataan

Kuten tavoitteissa on kuvattu, saisi tieliikenteen hiilidioksidipäästöjen määrä olla vuonna 2030 enintään 5,9 miljoonaa tonnia.

Nykyisellä tahdilla tästä tavoitteesta jäätäisiin jonkin verran, sillä arvioiden mukaan liikenteemme päästöt olisivat vuonna 2030 7,4 miljoonaa tonnia.

Järjestöt peräänkuuluttavatkin lisätoimia.

Liikenteen verotusta uudistettava

Autoalan järjestöjen mukaan liikenteen verotusrakennetta tulisi muuttaa siten, että autokannan uusiutuminen nopeutuisi.

– Tämä tapahtuisi siirtämällä verotuksen painopiste hallitusti ja riittävän pitkän siirtymäajan kuluessa auton hankinnasta sen käyttöön, ne toteavat tiedotteessaan.

Uusien autojen hiilidioksidipäästöt alenevat huomattavasti valmistajille asetettujen päästötavoitteiden vaikutuksesta. Autoala pitää ilman verouudistuksia tapahtuvaa kehitystä liian hitaana, sillä autokannan kiertoaika on nykyisin yli 20 vuotta.

Lue myös: Huolestuttava havainto: Jopa 125 000 suomalaista ajaa talvirenkailla läpi koko kesän – kerrataanpa siis perusasiat

Ääni kilometriverolle ruuhkamaksujen sijaan

Kilometriveron käyttöönotossa olisi järjestöjen mukaan huomioitava se, ettei liikenteen kokonaisverorasitus kasva. Ne katsovat, että muiden verojen tasoa tulisi vastavuoroisesti alentaa.

– Toisin kuin alueelliset ruuhkamaksut, kilometrivero antaa mahdollisuuden sovittaa liikenteen kokonaisverotaso maltilliseksi. Alueellisten ruuhkamaksujen ensisijaisena tavoitteena sen sijaan on kerätä resursseja liikenneinvestointeihin ja niiden vaikutus liikenteen päästöihin jää vaatimattomaksi.

Järjestöjen mukaan kilometrivero voisi olla eri alueilla eri suuruinen.

Alalla ei myöskään kannateta polttoaineverotuksen kiristämistä yksittäisenä toimenpiteenä.

– Tieliikenne on luonteeltaan lähellä välttämättömyyshyödykettä ja liikennepolttoaineiden kysynnän jousto on pieni, joten verokorotukset eivät merkittävästi vähennä liikennettä.

– Polttoaineveron merkittävä korotus edellyttäisi veronkorotusten kompensointia ammattiliikenteelle, jotta kuljetuskustannukset eivät merkittävästi kasvaisi ja kotimainen kilpailukyky heikentyisi.

Päästöjä voidaan vähentää myös tuilla

Kiristämisen ja verottamisen sijaan kuluttajia voidaan ohjata tavoitteiden kannalta kestävämpien ratkaisujen piiriin taloudellisella tuella.

Esimerkiksi vähäpäästöisten työsuhdeautojen osuutta voitaisiin kasvattaa niiden verotusarvoa alentamalla. Lisäksi toistuvat romutuskampanjat vauhdittaisivat autokannan uusiutumista.

Ladattavien autojen suosiota olisi mahdollista nostaa kohdentamalla latausinfratukea nykyisen taloyhtiöille suunnatun mallin lisäksi myös työpaikkakiinteistöille ja kotitalouksille.

Lisäpanostuksia infraan ja joukkoliikenteeseen

Järjestöt näkevät paljon potentiaalia myös suurten HCT-kuljetusten käyttöönotossa. Suurempien ajoneuvoyhdistelmien käyttö mahdollistaa saman kuljetuskapasiteetin pienemmällä ajoneuvojen määrällä, mikä vähentää päästöjä ja kuljetuskustannuksia, mutta tietyt tiestön pullonkaulat – erityisesti ongelmalliset liittymäalueet – ovat vielä monin paikoin HCT-kuljetusten päänvaivana, eikä niitä näin ollen voida hyödyntää koko tieverkolla.

Järjestöjen mukaan myös joukkoliikenteen suosio pitää saada nousuun suurissa ja keskisuurissa kaupungeissa.

Lähde: Autoalan Tiedotuskeskus

Lue myös: EU panee rengasmerkinnät uusiksi: Tällaisia tietoja kumeista on pian kerrottava

Lisää aiheesta:

Matti Vanhanen pelätystä jakeluvelvoitteesta: "Tavoitteena ei ole nostaa polttoaineiden hintaa"Ministeriön työryhmä ei suosittele kilometriverotukseen siirtymistä – Matti Vanhanen väläyttää sitä tulevaisuuden toimenaLiikennevaliokunnan puheenjohtaja pitää autoveron poistamista sosiaalisesti arveluttavana: "Täytyy katsoa oikeudenmukaisella tavalla"Työryhmä haluaa lisätä sähköautojen määrän 10 vuodessa 700 000:een, valtaosan pitäisi olla täyssähköautojaVanhentaako hallitus Suomen autokantaa entisestään? – "Verot valuvat yrityksille ja byrokratiaan"Autoilun kustannuksiin ei ehdoteta korotuksia, verotus laskee – Autoliitto: Suunta on oikea
LiikenneAutotAutoilun kustannuksetPäästötKotimaaLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • 21:04
    Turkki

    Kissa puussa -tilanne kärjistyi Turkissa: Kuski ajoi naisen päälle ja sai turpiinsa

  • 09:15
    Liikennevalvonta

    Pelkäätkö "peltipoliisia"? Komisario vastaa kysymykseen legendaarisesta cd-levykikasta

  • 06:38
    Pyöräily

    Yli satatuhatta ihmistä osoitti mieltään palestiinalaisten puolesta Madridissa, ympäriajon päätösetappi peruttiin

  • Eilen14:51
    Finnair

    Finnairin lento palasi Helsinkiin kahdesti teknisen vian vuoksi – kuuden tunnin viivästys

  • Eilen07:34
    Liikennevalvonta

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"