Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Dieselin litrahinta nousemassa kymmenillä senteillä – Autoliitto jyrähti "aikansa eläneestä" käyttövoimaverosta

2:35Miten käyttövoimaveron poistaminen vaikuttaisi dieselin hintaan?Miten käyttövoimaveron poistaminen vaikuttaisi dieselin hintaan? MTV Uutiset Liven haastattelussa Autoalan Tiedotuskeskuksen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja.
Julkaistu 28.03.2023 17:32

Ville Järveläinen

Käyttövoimaverosta on Autoliiton mukaan luovuttava.

Polttoaineiden biokomponenttien jakeluvelvoite on nousemassa vuoden 2024 alussa 28 prosenttiin nykyisestä 13,5 prosentista, mikä uhkaa nostaa erityisesti dieselin pumppuhintoja useilla kymmenillä senteillä litralta. Vuoteen 2030 mennessä jakeluvelvoite on määrä hilata 34 prosenttiin. Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen vaatii tiedotteessa malttia jakeluvelvoitteen nostoon.

– Sitä ei pidä tehdä liian nopeasti, ennen kuin biokomponenttien saatavuus on riittävällä tasolla. Kaikki saatavilla olevat biopolttoaineet menevät joka tapauksessa kaupaksi, ja kiristyvä jakeluvelvoite nostaa hintoja entisestään, Nieminen sanoo.

– Nyt on tärkeintä huolehtia polttoaineiden kohtuullisesta hintatasosta ja varmistaa kotitalouksien ja yritysten toimeentulon edellytykset, hän jatkaa.

Lue myös: Dieselin litrahintaan luvassa kymmenien senttien korotus vuoden 2024 alusta

"Aikansa elänyt"

Käyttövoimaveroa maksetaan kaikista autoista, jotka käyttävät polttoaineenaan muuta kuin bensiiniä. Sitä maksetaan myös sähkö- ja kaasuautoista.

Tilanne on Niemisen mukaan nurinkurinen, sillä vaikka käyttövoimavero perustuu siihen, että dieselin polttoainevero on matalampi kuin bensiinissä, on lähestyvä jakeluvelvoitteen nosto osumassa erityisesti dieselillä ajaviin.

– Dieselautoilijat osallistuvat päästötalkoisiin isolla rahalla. Ajoneuvoveron käyttövoimavero onkin dieselin kohdalla aikansa elänyt ja siitä tulisi luopua, Nieminen toteaa.

– Se, että sähköautoista maksetaan käyttövoimaveroa, on väärä signaali päästötavoitteiden saavuttamisen kannalta. Sama koskee kaasuautoja, joihin tankataan nykyisin käytännössä vain biokaasua, hän jatkaa.

Artikkeli jatkuu videon alla.

1:11Näihin liikenneasioihin Suomi voi vaikuttaa EU:sta huolimattaVoiko Suomen liikennepolitiikassa tapahtua vaalien jälkeen täyskäännös? Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen kertoo, mikä on mahdollista ja mikä ei.

Lue myös: Tällaisia asioita "autoilijoiden puolue" voisi ajaa

Hankintatuet takaisin

Täyssähköautojen osuus Suomen autokannasta on yhden prosentin luokkaa. Asetettuja päästövähennystavoitteita ei tulla Niemisen mukaan saavuttamaan, ellei autokantaa saada voimakkaasti uudistettua vähäpäästöisillä autoilla.

Yhtälö ei ole helppo, sillä viime vuonna uuden täyssähköauton keskimääräinen hankintahinta oli noin 54 100 euroa, kun taas uusista bensa-autoista maksettiin keskimäärin 28 600 euroa.

Hankintatuille onkin Autoliiton mukaan edelleen kova tarve. Tukea ei kuitenkaan tule Niemisen mukaan repiä autoilijoiden selkänahasta, vaan valtion tulee samanaikaisesti tinkiä verotuottotavoitteistaan.

– Hankintatukia ei saa rahoittaa olemassa olevan autokannan ajoneuvoveroja korottamalla, eli niiden rahoilla, joilla ei ole mahdollista uutta autoa hankkia, Nieminen sanoo.

Lue myös: Näistä auto- ja liikennekysymyksistä puolueet ovat vahvimmin eri mieltä – vaalien tuloksella "varmasti merkittävä vaikutus"

Lähde: Autoliitto

Lisää aiheesta:

Keskusta haluaa sähköautoille kilometriveron – tästä on kyseArvaatko, milloin suomalaisista bensa- ja dieselautoilijoista tulee vähemmistöä? Tuoretta ennustetta voi olla vaikea nielläMatti Vanhanen pelätystä jakeluvelvoitteesta: "Tavoitteena ei ole nostaa polttoaineiden hintaa"Autoalalta ehdotus tikittävän hintapommin purkamiseksi – "Ainoa nopea keino polttoaineiden hintojen välittömäksi laskemiseksi"Polttoaineiden hinnat uhkaavat karata uusiin korkeuksiin – Autoliitto ei vakuutu EU:n laskelmista: "Todellista vaikutusta ei tiedä kukaan"Liikennevaliokunnan puheenjohtaja pitää autoveron poistamista sosiaalisesti arveluttavana: "Täytyy katsoa oikeudenmukaisella tavalla"
AutotPolttoaineLiikenneAuton verotAutoilun kustannuksetPäästötLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 25.10.12:10
    Renkaanvaihto

    Älä jätä väliin renkaidenvaihdossa: Turhaksi koettu toimenpide on ehdottoman tarpeellinen

  • 22.10.15:23
    Volkswagen

    Volkswagen keskeyttää VW Golf -mallin tuotannon

  • 21.10.12:41
    Renkaanvaihto

    Renkaidenvaihto käsillä – vältä tyypilliset virheet!

  • 21.10.11:12
    Autokoulu

    Yhä useampi opettaa omaa lastaan ajamaan autoa – vanhemmilta erikoisia pyyntöjä autokouluille

  • 21.10.11:02
    Raha

    Kannattaako auto korjauttaa? Tämä on "maaginen luku"