Suomalaistutkimus: Könttäkorvaus olisi paras tapa tukea pienituloisia autoilijoita

8:59
Tarkoittaako taloudellinen ajotapa matelemista? Uutisaamun vieraina Ajotunti.fi-autokoulun ajo-opettaja Kristiina Anunti ja Nesteen markkinointijohtaja Mika Hyötyläinen.

Kuinka helpottaa pienituloisten polttoaineahdinkoa ilman, että kalliit eurot valuvat tukea kaipaamattomille suurituloisille? Tuoreen tutkimuksen loppuraportti väläyttää ratkaisua, joka ei myöskään kannustaisi ajamaan nykyistä enempää.

Talouspolitiikan arviointineuvoston tuoreen talousraportin mukaan tasapalautus eli könttäsummakorvaus olisi tehokkain tapa kompensoida pienituloisten autoilijoiden polttoainekuluja.

Raportissa tultiin johtopäätökseen, että tulo- ja polttoaineverojen alentaminen hyödyttäisi enemmän korkeatuloisia kotitalouksia, jotka maksavat myös eniten veroa. Polttoaineverojen madaltaminen taas laskisi autoilun kustannuksia ja voisi johtaa ajamisen lisääntymiseen.

– Könttäsummakorvaus on oikeudenmukaisempi ja huomioi pienituloiset, muttei lisää ajamisen kannustimia, Talouspolitiikan arviointineuvoston taustaraportissa eri kompensointimalleja tutkinut väitöskirjatutkija Selina Clarke toteaa tiedotteessa.

Könttäkorvaus alentaa verotuksen taakkaa suhteessa kaikkein eniten juuri alimmassa tuloluokassa, johon kuuluvilla suomalaisilla polttoaineisiin kuluu kuukaudessa yli kymmenen prosenttia tuloista.

Tasapalautuksen suuruus ei nimensä mukaisesti olisi riippuvainen polttoainekuluista.

– Könttäsummakorvaus on käytössä esimerkiksi Kanadassa, jossa tietyissä provinsseissa asuvat kotitaloudet saavat valtiolta veronpalautuksen neljä kertaa vuodessa. Palautus maksetaan provinssin asettaman hiilidioksidiveron kertymästä, kertoo raportin laskelmat tehnyt tutkija Kimmo Palanne.

Lähde: Talouspolitiikan arviointineuvosto

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja