Autoalalta ehdotus tikittävän hintapommin purkamiseksi – "Ainoa nopea keino polttoaineiden hintojen välittömäksi laskemiseksi"

SKALin toimitusjohtaja: Liikenteen päästötavoitteita siirrettävä 4:32
SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala haluaa liikenteen päästötavoitteita lykättävän, jotta Suomi pärjäisi. Uutisaamussa vierailleen Kujalan mukaan päästötavoitteiden vaikutuksesta talouteen ei uskalleta puhua.

Polttoaineiden pumppuhintojen arvioidaan nousevan pahimmillaan jopa 55 sentillä litralta, mikäli jakeluvelvoitetta nostetaan suunnitellusti.

Seuraava hallitus joutuu jo kautensa alkumetreillä ratkomaan polttonesteiden hintapommia.

Autoalan arvion mukaan polttoaineiden pumppuhinnat voivat pahimmillaan pompata jopa 25–55 senttiä vuoden 2024 alussa.

Uhka liittyy polttonesteiden jakeluvelvoitteeseen. Velvoitteen on määrä nousta kertaheitolla ensi vuoden 13,5 prosentista 28 prosenttiin. Asiaa koskeva hallituksen lakiesitys on parhaillaan eduskunnan käsiteltävänä.

Kipurajan tuolla puolen

Fossiilisiin polttoaineisiin sekoitettava uusiutuva biopolttoaine leikkaa tehokkaasti liikenteen kasvihuonepäästöjä, mutta hinta uhkaa karata kipurajoille.

– Tämä on seuraavan vaalikauden suurimpia poliittisia ongelmia. Jakeluvelvoite on huomenlahja, joka lävähtää seuraava hallituksen silmille 14 kuukauden kuluttua, Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio sanoo.

Mikäli yhtälöön lisätään mahdollisen kotimaisen päästökaupan aiheuttama noin 34 sentin nousu, polttonesteiden hinnat huitelisivat vuosikymmenen lopuilla kaukana kipurajan tuolla puolen.

Periaatteessa hallitus voisi epävakaan maailmantilanteen vuoksi tehdä jakeluvelvoitteen korotukset maltillisemmin.

Kallion mukaan matkassa on vain yksi mutta; EU:n komissio pitää tiukasti kiinni jakeluvelvoitteen nostolle asetetusta tasosta ja takarajasta.

– Mikäli näin ei menetellä, komissio uhkaa leikata Suomelle myönnettyä miljardiluokan koronaelvytystä, hän sanoo.

Sen verran vakavasti ala asian ottaa, että tulevalle hallitukselle tarjotaan muutama käytännön neuvo ennen hintapommin laukeamista.

Kolme toimenpidettä

Autoalan kammareissa on laadittu kolmen kohdan toimenpideohjelma, jolla kotitalouksiin kohdistuvaa iskua pyritään pienentämään.

Ensimmäinen niistä on nelivuotinen täyssähköautojen tukiohjelma. Aluksi hankintatukea myönnettäisiin 5 000 euroa autoa kohti – ilman ylärajaa.

Tuki alenisi 1 000 eurolla vuodessa, niin että viimeisenä vuotena sitä maksettaisiin 2 000 euroa uuden täyssähköauton ostajalle.

Kallion mukaan kateuskortti kannattaa jättää nyt hihaan. Liikenteen sähköistymisellä kun on suoria vaikutuksia polttonesteiden kysyntään – ja samalla myös hintaan.

– Mitä enemmän meillä on sähköautoja, sitä varmemmin polttoaineen kysyntä ja jakeluvelvoitteen tarve vähenevät. Tämä taas hidastaa hintojen nousua ja inflaatiota, Kallio perustelee.

Isot kustannukset

Selvää on, että hanke maksaa. Kallion arvion mukaan tukipaketin hinta olisi noin 100–200 miljoonaa euroa vuodessa.

Rahat revittäisiin kiristämällä uusien autojen vuosiveroa päästöperusteisesti. Kertyneet tulot ohjattaisiin suoraan täyssähköautojen hankintarahastoon.

Kallion mukaan punainen viiva kulkisi esimerkiksi 90 hiilidioksidigrammassa, jonka ylittävältä osuudelta vero laukeaisi.

Suhteellisen pienipäästöisten uusien autojen kohdalla se voisi olla esimerkiksi muutaman euron ylittyvää grammaa kohden. Summa maksettaisiin kolmen vuoden ajan ajoneuvoveron yhteydessä.

Vastaava järjestelmä on käytössä Ruotsissa.

– Päästöjen noustessa verotus kiristyisi ja esimerkiksi 200 gramman kohdalla se olisi jo todella tuntuva. Olennaista on, että suhteellisen pienipäästöisen polttomoottorin omistajaa ei kohtuuttomasti rangaistaisi, Kallio jatkaa.

Aivan ruutulipulle tällä konstilla ei silti päästäisi. Mutta jos korotus skaalattaisiin koko autokannasta kannettuun ajoneuvoveroon, rahoituksen pohja tukevoituisi laakista kymmenillä, jopa sadoilla miljoonilla euroilla veron suuruudesta riippuen.

Neljän vuoden tukikuuri kasvattaisi täyssähköautokantaa jopa kolmanneksella. Hallituksen tavoitteleman 600 000 sijasta sähköautoja voisi vuonna 2030 olla jopa 900 000, suurin osa vieläpä täyssähkömalleja.

– Hiilidioksidipäästöt vähenisivät 380 000 tonnilla. Tämä vastaisi noin neljää prosenttia jakeluvelvoitteesta, eli sen verran biokomponenttia voitaisiin jättää pois, Kallio arvioi.

Biovero puoliksi

Samaan suuntaan ohjaisi alan toinen ehdotus, uusiutuvien biopolttoaineiden verotuksen keventäminen.

– Se olisi ainoa nopea keino polttoaineiden hintojen välittömäksi laskemiseksi.

Tällä hetkellä uusiutuvan biodieselin valmistevero on 31 senttiä litralta. Autoala ehdottaa veron höyläämistä peräti 16 sentillä.

– Pumpulla vaikutus olisi 8 sentin luokkaa, kun entistä kevyemmin verotettua biopolttoainetta sekoitettaisiin kalliimmin verotettuun fossiiliseen polttonesteeseen.

Liikennesähkö jakeluvelvoitteeseenKolmanneksi ehdotetaan uusiutuvan liikennesähkön liittämistä jakeluvelvoitteeseen.

Latauspisteillään uusiutuvaa sähköä tarjoavat operaattorit saisivat mallissa bonuksia. Bonukset voitaisiin myydä edelleen polttonesteiden jakelijoille.

– Polttonesteiden jakelija voisi täyttää oman jakeluvelvoitteensa lunastamalla näitä tikettejä, Kallio kuvailee.

Parhaassa tapauksessa mekanismi ehkäisee polttoaineiden hintojen nousupaineita ja vauhdittaisi julkisten latauspisteiden rakentumista.

– Uusiutuva sähkö maksaa enemmän kuin fossiilisähkö, mutta toisaalta kiintiöiden myynti tuottaa selvää rahaa. Se myös kannustaa siirtymään uusiutuvaan sähköön ja julkiseen lataamiseen, Kallio pohtii.

Lue myös:

    Uusimmat