Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Maria Ohisalo: Päästötavoitteisiin ei päästä, jos fossiilisten polttoaineiden hintaa ei koroteta – hallituskumppani keskusta vastustaa tiukasti

2:10Raskas liikenne Suomessa onnistunee puolittamaan päästönsä vuoteen 2030 mennessäVideo: Raskas liikenne Suomessa onnistunee puolittamaan päästönsä vuoteen 2030 mennessä – katso uutisjuttu heinäkuulta!
Julkaistu 27.10.2020 14:56
Toimittajan kuva
Alec Neihum

alec.neihum@mtv.fi

Sisäministeri Maria Ohisalo (vihr.) ottaa kantaa liikenteen päästöjen vähentämiseen blogikirjoituksessaan.

Sanna Marinin (sd.) hallitus on hallitusohjelmassaan sitoutunut puolittamaan liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä.

Tavoitteesta on pidettävä kiinni, Ohisalo linjaa puolueensa sivustolla.

– Koska liikenteen päästöjen puolittaminen vaatii niin suuren muutoksen, on kaikki kivet käännettävä toimivien keinojen löytämiseksi. Kukaan ei voi valikoida vain itselleen mieluisimpia vaihtoehtoja, Ohisalo toteaa.

Lue myös: Työryhmä haluaa lisätä sähköautojen määrän 10 vuodessa 700 000:een, valtaosan pitäisi olla täyssähköautoja

Ministeri kirjoittaa liikenne- ja viestintäministeriön selvityksen mukaan näyttävän siltä, ettei hallitus pääse tavoitteeseensa, jos fossiilisten polttoaineiden hintaa ei koroteta.

– Tämä voidaan toteuttaa joko suorilla veronkorotuksilla ja esimerkiksi sitomalla polttoaineverot indeksiin tai tutkijoiden ehdottamalla päästökauppamallilla, jossa päästöoikeuksien vähentyessä polttoaineiden hinta nousisi automaattisesti riittävälle tasolle. 

"Päästöt on saatava kestävälle tasolle"

Ohisalon mukaan siirtymää sähkö- ja biokaasuautoihin on tuettava, ja ministeri viittaa myös tulossa olevaan ruuhkamaksut mahdollistavaan lainsäädäntöön.

Pienituloisille kotitalouksille voitaisiin kompensoida päästökauppajärjestelmästä aiheutuvat rahalliset tappiot, mikä voisi Ohisalon mielestä olla "reilua ja toimivaa".

– Liikenteen päästöt on saatava ilmaston kannalta kestävälle tasolle ja se on tehtävä reilulla ja oikeudenmukaisella tavalla, Ohisalo kirjoittaa.

Liikenne- ja viestintäministeriön johtama fossiilittoman liikenteen työryhmä antoi tänään suosituksensa keinoista, jolla päästövähennykset saataisiin toteutettua.

Työryhmän mielestä Suomen tulisi asettaa tavoitteeksi, että maassa olisi 700 000 sähköautoa vuonna 2030.

Työryhmän mukaan polttoaineiden mahdollista hinnannousua olisi korvattava pienituloisille kotitalouksille, harvaanasuttujen alueiden asukkaille sekä vientimarkkinoilla toimiville yrityksille.

Keskusta ei hyväksy veronkorotuksia

Mikäli hallituksessa on vielä haluja kiristää fossiilisten polttoaineiden verotusta, hanke ei tule etenemään riidatta.

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen (kesk.) sanoi eilen, ettei keskusta hyväksy tällä vaalikaudella enää uusia bensan tai dieselin veronkorotuksia, eikä lämpene myöskään päästökauppajärjestelylle, joka johtaisi polttoaineen hinnan nousuun.

– Se tulisi todennäköisesti johtamaan erittäin suureen alueelliseen epätasa-arvoon, Kurvinen sanoi.

Lue myös: Keskusta torjuu liikenteen päästökaupan ja polttoaineiden veronkorotukset

Lisää aiheesta:

Matti Vanhanen pelätystä jakeluvelvoitteesta: "Tavoitteena ei ole nostaa polttoaineiden hintaa"Tältä hallituksen yhteinen sopu kuulosti keskustan ja vihreiden äänellä: "Bensavero ei nouse", vannoi Saarikko – "Ilmastokriisi ei häviä", vastasi OhisaloOhisalo MTV:n Uutisextrassa: Vihreät pitää kiinni polttoaineverojen korotuksista – asia repii hallitusta Keskusta torjuu liikenteen päästökaupan ja polttoaineiden veronkorotuksetUutissuomalainen: Harakka ei korottaisi bensiinin ja dieselin hintaaAalto-yliopiston tutkijat: Polttoaineiden päästökauppa olisi tehokkain ja halvin tapa vähentää tieliikenteen päästöjä – bensa ja diesel kallistuisivat
Maria OhisaloVihreätMarinin hallitusAutotPolttoaineKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Maria Ohisalo
  • 8.8.21:05
    Bryssel

    Maria Ohisalo sai lapsen

  • 14.5.17:20
    Raskaus

    Maria Ohisalo jäi sairauslomalle: "Kroppa ilmoittaa, kun pitää hidastaa"

  • 27.2.13:20
    Perhe

    Maria Ohisalo odottaa toista lastaan

  • 27.11.202406:59
    EU

    Euroopan parlamentti äänestää von der Leyenin komissiosta – jäljelle jää syvä epäluulo

  • 28.09.202409:58
    Vihreät

    Vihreiden puoluekokous alkoi Espoossa