Maria Ohisalo: Päästötavoitteisiin ei päästä, jos fossiilisten polttoaineiden hintaa ei koroteta – hallituskumppani keskusta vastustaa tiukasti

Raskas liikenne Suomessa onnistunee puolittamaan päästönsä vuoteen 2030 mennessä 2:10
Video: Raskas liikenne Suomessa onnistunee puolittamaan päästönsä vuoteen 2030 mennessä – katso uutisjuttu heinäkuulta!

Sisäministeri Maria Ohisalo (vihr.) ottaa kantaa liikenteen päästöjen vähentämiseen blogikirjoituksessaan.

Sanna Marinin (sd.) hallitus on hallitusohjelmassaan sitoutunut puolittamaan liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä.

Tavoitteesta on pidettävä kiinni, Ohisalo linjaa puolueensa sivustolla.

– Koska liikenteen päästöjen puolittaminen vaatii niin suuren muutoksen, on kaikki kivet käännettävä toimivien keinojen löytämiseksi. Kukaan ei voi valikoida vain itselleen mieluisimpia vaihtoehtoja, Ohisalo toteaa.

Ministeri kirjoittaa liikenne- ja viestintäministeriön selvityksen mukaan näyttävän siltä, ettei hallitus pääse tavoitteeseensa, jos fossiilisten polttoaineiden hintaa ei koroteta.

– Tämä voidaan toteuttaa joko suorilla veronkorotuksilla ja esimerkiksi sitomalla polttoaineverot indeksiin tai tutkijoiden ehdottamalla päästökauppamallilla, jossa päästöoikeuksien vähentyessä polttoaineiden hinta nousisi automaattisesti riittävälle tasolle. 

"Päästöt on saatava kestävälle tasolle"

Ohisalon mukaan siirtymää sähkö- ja biokaasuautoihin on tuettava, ja ministeri viittaa myös tulossa olevaan ruuhkamaksut mahdollistavaan lainsäädäntöön.

Pienituloisille kotitalouksille voitaisiin kompensoida päästökauppajärjestelmästä aiheutuvat rahalliset tappiot, mikä voisi Ohisalon mielestä olla "reilua ja toimivaa".

– Liikenteen päästöt on saatava ilmaston kannalta kestävälle tasolle ja se on tehtävä reilulla ja oikeudenmukaisella tavalla, Ohisalo kirjoittaa.

Liikenne- ja viestintäministeriön johtama fossiilittoman liikenteen työryhmä antoi tänään suosituksensa keinoista, jolla päästövähennykset saataisiin toteutettua.

Työryhmän mielestä Suomen tulisi asettaa tavoitteeksi, että maassa olisi 700 000 sähköautoa vuonna 2030.

Työryhmän mukaan polttoaineiden mahdollista hinnannousua olisi korvattava pienituloisille kotitalouksille, harvaanasuttujen alueiden asukkaille sekä vientimarkkinoilla toimiville yrityksille.

Keskusta ei hyväksy veronkorotuksia

Mikäli hallituksessa on vielä haluja kiristää fossiilisten polttoaineiden verotusta, hanke ei tule etenemään riidatta.

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen (kesk.) sanoi eilen, ettei keskusta hyväksy tällä vaalikaudella enää uusia bensan tai dieselin veronkorotuksia, eikä lämpene myöskään päästökauppajärjestelylle, joka johtaisi polttoaineen hinnan nousuun.

– Se tulisi todennäköisesti johtamaan erittäin suureen alueelliseen epätasa-arvoon, Kurvinen sanoi.


Lue myös:

    Uusimmat