Mainostaminen aikakauslehdissä väheni

Mainostaminen aikakauslehdissä väheni viime vuonna. Lehtityyppiset erot olivat kuitenkin suuria. Yleislukua painoi alas mainonnan vähentyminen ammatti- ja järjestölehdissä.

Yleisö- ja asiakaslehdissä mentiin hienoista ylämäkeä. Yleisölehdistä mainonta veti parhaiten naisten- ja erikoislehdissä.

Suomen Gallupin kokoamien tietojen mukaan aikakauslehtimainontaan käytettiin viime vuonna 179 miljoonaa euroa. Se on kolmisen prosenttia vähemmän kuin vuonna 2001. Mediamainonnan kokonaissiivusta aikakauslehdet ottivat edellisvuoden tapaan 17 prosenttia.

Aikakauslehtien Liitto kertoi aikakauslehtien mainosmyynnistä keskiviikkona. Liiton mukaan merkkimainonta lisääntyi aikakauslehdille tärkeillä alueilla. Näitä olivat esimerkiksi elintarvikkeet, lääkkeet, pukeutuminen, huonekalut, moottoriajoneuvot sekä liikenne ja matkailu.

Ammatti- ja järjestölehdet kärsivät suhdanneherkkien alojen mainonnan hiipumisesta. Työpaikkailmoitusten lisäksi niihin kuuluivat telepalvelut ja tietotekniikka.

Koko mediamainontaan käytettiin viime vuonna yli miljardi euroa. Vähennystä vuodesta 2001 oli 1,4 prosenttia. Suomen Gallup on koonnut tiedot Mainonnan Neuvottelukunnan tilauksesta.

(MTV3-STT)

(Talousuutiset 22.01.2003)

Ranskalaisen mainosgurun mielestä mainokset ovat sisällöllisesti kehittyneet valtavasti .

(Kymmenen uutiset 22.01.2003)

Lue myös:

    Uusimmat