"Maailman ainoa vetyasema, joka toimii arktisissa oloissa" – ruotsalaisfirma avasi keskustelun Woikosken kanssa

Näin tehokkaasti vetyauto puhdistaa ilmaa 1:12
Näin tehokkaasti vetyauto puhdistaa ilmaa.

Maailmalla tehdään merkittäviä panostuksia polttokenno- eli vetyautoihin sekä tankkausinfran rakentamiseen, mutta Suomessa on ollut näiltä osin kovin hiljaista.

Kaasuntuottaja Woikoski rakensi runsaat viisi vuotta sitten kaksi vetytankkausasemaa Suomeen, toinen yrityksen pääkallopaikalle Voikoskelle ja toinen Vuosaaren satamaan. Lisäksi kolmas asema pystytettiin Göteborgiin. Vetyautoilu ei kuitenkaan lähtenyt nousuun kummassakaan maassa, ja sen johdosta Vuosaaren vetyasema on myyty ja kaksi muuta seisovat tällä hetkellä käyttämättöminä.

Voikoskella sijaitsevan aseman ostamisesta neuvottelee nyt Oazer-niminen ruotsalainen yritys Uumajasta. Yritys on kehittänyt pohjoisiin oloihin soveltuvan vetyasemakonseptin, jossa vety joko tuodaan asemalle valmiiksi jalostettuna tai tuotetaan paikallisesti elektrolyysillä eli pilkotaan vedestä sähkön avulla.

Oazerin perustaja Boh Westerlund kertoo, että testiasema on ollut kohta kaksi vuotta päivittäisessä käytössä ruotsalaisen tienpitäjän Svevian Uumajan varikolla, asiakkaina kolme Hyundai ix35 -polttokennohenkilöautoa. Kun Kauppalehti pääsi tutustumaan aseman toimintaan marraskuun lopussa, –10 asteen kirpeä pakkassää ei heilauttanut sen toimintaa.

– Se on maailman ainoa vetyasema, joka testatusti toimii arktisissa oloissa, Westerlund sanoo.

Ketju haaveissa

Oazerin tähtäimessä on vetyasemaketjun rakentaminen pohjoisille alueille. Ensimmäinen askel olisi julkisen aseman avaaminen Uumajaan, jossa tankkaus täyteen sujuisi yhtä nopeasti kuin dieselin täyttö. Westerlund toteaa, että maailmalla on alkanut tulla polttokennoautoja kiihtyvällä nopeudella etenkin raskaalla puolella.

– Hyundai toimittaa esimerkiksi 1 600 vetykäyttöistä rekkaa Sveitsiin vuoteen 2025 mennessä, ja Toyota toimittaa yli 100 vetybussia sekä 500 vetyautoa ensi vuoden Tokion olympialaisiin. Toyota on laskenut, että jo vuonna 2025 polttokennoauton valmistuskustannukset voivat ovat samalla tasolla kuin sähkö- tai polttomoottoriautojen, Westerlund sanoo.

Yksi este Oazerin kaavailemalle vetytankkausketjulle on se, että Ruotsissa vetyasemia koskevat määräykset eivät pohjaudu EU:n vetymääräyksiin, vaan Ruotsin biokaasumääräyksiin.

– Päätösvalta on ensisijaisesti paikallisviranomaisilla, jotka ovat kohta kaksi vuotta kestäneen prosessin aikana delegoineet asian aina Tukholmaan asti. Koska kukaan ei sielläkään näytä tietävän miten suhtautua meidän vetyasemakonseptiimme, emme vieläkään ole saaneet rakennuslupaa kaupalliselle vetytankkausasemalle, Westerlund huokaisee.

Hän kertoo, että Uumajan testiasema on suljetulla alueella oleva pienitehoinen prototyyppi, jonka tuotantomäärät ovat maksimissaan kymmenen kiloa vetyä vuorokaudessa.

– Tuotannon pitää olla moninkertainen, jotta toiminta olisi liiketaloudellisesti kannattavaa. Tekniikkamme on kuitenkin skaalautuva, ja kunhan järjestelmän kaikki luvat on saatu, voimme toden teolla jatkaa jakeluasemien kehitystyötä. Olen kiinnostunut Woikosken asemasta, koska se EU-hyväksyttynä asemana nopeuttaisi prosessia selkeästi, Westerlund sanoo.

Pakoputkesta pelkkää vettä

Polttokennoauto on käytännössä sähköauto, joka tuottaa sähkönsä vedystä ja ilman hapesta, ja jonka ainoa paikallinen päästö on puhdasta vettä. Oazerin asemassa vety tuotetaan paikan päällä elektrolyysillä.

– Vety on kokonaan päästötöntä, jos elektrolyysiprosessissa käytetty sähkö on päästötöntä. Meidän tapauksessamme käytämme miltei yksinomaan vesisähköä. Siellä, missä on paljon aurinko- ja tuulivoimaa, elektrolyysi on hyvin puhdas ja kustannustehokas tapa valmistaa vetyä paikan päällä, joko suoraan liikennepolttoaineeksi tai sähkön varastointiin, Westerlund sanoo.

Lue myös:

    Uusimmat