Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Miltä kuulostaisi sähköauto, jota ei tarvitsisi ikinä ladata? Vetyauto jopa puhdistaa ilmaa mennessään

1:12Näin tehokkaasti vetyauto puhdistaa ilmaaNäin tehokkaasti vetyauto puhdistaa ilmaa.Hyundai
Julkaistu 05.02.2019 14:40

Ville Järveläinen

Onko autoilun tulevaisuus sittenkin vetyyn perustuvissa sähköautoissa?

Hyundai Motor Group, johon kuuluvat Hyundai Motor Company ja Kia Motors Corporation, on julkistanut pitkän tähtäimen suunnitelman vetyteknologian kehittämisestä.

FCEV Vision 2030 -nimisellä suunnitelmalla yhtymä vahvistaa sitoutumistaan vety-yhteiskunnan kehittämiseen ja hyödyntää osaamistaan polttokennojärjestelmissä.

Suunnitelman mukaan Hyundai Motor Group lisää voimakkaasti polttokennojärjestelmien tuotantoaan yltäen 700 000 yksikköön vuodessa vuoteen 2030 mennessä.

Samalla yhtymä selvittää mahdollisuuksia tuottaa polttokennojärjestelmiä myös muille autojen, dronejen, laivojen, kiskokaluston sekä trukkien valmistajille. Polttokennojärjestelmien kysynnän arvioidaan kasvavan nopeasti myös muissa kuin kuljetusalan toiminnoissa, kuten generaattoreiden ja varastointijärjestelmien valmistuksessa.

– Laajennamme rooliamme auto- ja kuljetussektorin ulkopuolelle ja toimimme keskeisessä roolissa maailman siirtymisessä puhtaan energian käyttöön. Tämä tapahtuu tekemällä vedystä taloudellisesti käyttökelpoinen energianlähde. Olemme vakuuttuneita siitä, että vedyllä tuotettu energia valloittaa kuljetussektorin ja kehittyy maailmanlaajuiseksi menestykseksi, sanoo yhtymän varatoimitusjohtaja Euisun Chung.

Vuonna 2030 uusia vetyautoja voitaisiin myydä jo kaksi miljoonaa vuodessa

FCEV Vision 2030 -suunnitelma merkitsee Hyundai Motor Groupille ja sen alihankkijoille yhteensä noin 6,7 miljardin euron investointeja tutkimus- ja kehitystoimintoihin sekä tuotantolaitosten laajennuksiin. Investointien arvioidaan luovan 51 000 uutta työpaikkaa vuoteen 2030 mennessä.

Tavoitteena on saavuttaa vuonna 2030 tuotantokapasiteetti puolen miljoonan polttokennokäyttöisen henkilö- ja hyötyauton valmistamiseen vuodessa. Tällä yhtymä varautuu polttokennoautojen kasvavaan kysyntään, jonka arvioidaan vuonna 2030 yltävän maailmanlaajuisesti kahteen miljoonaan autoon vuodessa.

Lue myös: Hyundai esitteli uuden lippulaivansa – tältä näyttää vety-Nexo

Suunnitelman ensiaskeleena konserniin kuuluva Hyundai Mobis käynnisti joulukuussa toisen polttokennojärjestelmiä valmistavan tehtaansa rakennustyöt Chungjussa Etelä-Koreassa. Tehtaan avulla Mobisin vuosittainen järjestelmien tuotantokapasiteetti yli kymmenkertaistuu nykyisestä 3 000 yksiköstä 40 000 yksikköön vuoteen 2022 mennessä.

Hyundai esitteli viime vuonna toisen sukupolven polttokennoauto Nexon. Sen käyttämä teknologia on jatkokehitetty vuonna 2013 esitellyn Tucson FCEV -mallin pohjalta. Vedyn tankkaamiseen menee viisi minuuttia, ja sen jälkeen sähköllä pääsee jopa 700 kilometriä yhtä soittoa.

Nexo on Hyundain ensimmäinen alusta alkaen polttokennoautoksi suunniteltu malli, mikä mahdollistaa muun muassa rakenteen keveyden ja väljät sisätilat.

Miten polttokennojärjestelmä toimii?

Polttokennojärjestelmä yhdistää ajoneuvossa kuljetettavan vedyn ilmassa olevan hapen kanssa tuottaen sähköenergiaa. Koska moottorissa ei tapahdu polttomoottorista tuttua palamista, järjestelmän sivutuotteena syntyy vain vettä. Polttokennoauto jopa puhdistaa käyttämänsä ilman.

Suuren energiatiheyden ja tankkaamisen helppouden ansiosta vedyn käyttö auttaa McKinsey & Companyn tekemän tutkimuksen mukaan vähentämään kokonaiskuluja noin 10 prosentilla kaikilla kuljetusmuodoilla, kuten rautatie- ja laivaliikenteessä sekä trukeilla. Tutkimuksessa arvioidaan, että maailmassa tarvitaan vuoteen 2030 mennessä 5,5−6,5 miljoonaa polttokennojärjestelmää.

Lähde: Hyundai

Lisää aiheesta:

Maailman suurimmalta autovalmistajalta kovaa puhetta sähköautoista – onko edes Toyotalla varaa kritisoida kilpailijoitaan?Suomalaiset automaahantuojat poikkeukselliseen yhteistyöhön vetybuumin kasvaessa: "Autojen saatavuus ei ole ongelma"Yksi nimekkäimmistä sähköautoskeptikoista on Toyotan pääjohtaja: "Liiketoimintamalli romahtaa – miljoonia työpaikkoja menetetään"Toyota aikoo tuoda vetyautot Suomeen isosti – ensimmäiselle mallille kova hintalupausMercedes esitteli pistokkeesta ladattavan polttokennoautonHyundai panostaa polttokennotekniikkaan – tämä uutuus on tulossa markkinoille jo ensi vuonna
SähköautotAutouutuudetAutoteollisuusPäästötHyundaiAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 12.9.06:13
    NASA

    Kilpajuoksu kuuhun kiristää Trumpin politiikkaa: Kiinalaisille porttikielto Nasan avaruusohjelmiin

  • 2.9.05:34
    Sähkö

    Sähköauton lataaja voi tietämättään edistää toimitusvarmuutta – näin toimii häiriöreservi

  • 1.9.10:47
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Hyundai Inster

  • 1.9.10:44
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Renault 5 E-Tech

  • 1.9.10:41
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi JAC E30X