Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Toyota aikoo tuoda vetyautot Suomeen isosti – ensimmäiselle mallille kova hintalupaus

1:12Näin tehokkaasti vetyauto puhdistaa ilmaaVetyauto ei ole ainoastaan päästötön, vaan se myös puhdistaa ilmaa. Videolla Hyundain vetyauto Nexo.
Julkaistu 30.10.2020 10:43

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Japanilaisvalmistajan suomalainen maahantuoja etsii parhaillaan kumppaneita vetyjakeluverkostoon.

Toyotan ja Lexuksen malleja maahantuova Toyota Auto Finland haluaa kirittää vetyautot Suomen liikenteeseen. Tuomisina on toiseen sukupolveen siirtynyt Mirai, jonka myynti alkaa Euroopassa vuodenvaihteessa.

– Jos yhteistyökumppanit löytyvät jakeluverkoston toteuttamiseen, voimme hyvin myydä Suomeen parisataa autoa vuoteen 2023 mennessä, toimitusjohtaja Heikki Freund arvioi.

Hän muistuttaa, että käytännössä polttokennoteknologialla toimivat vetyautot ovat sähköautoja, mutta vety on vain tehokkaampi tapa varastoida energiaa kuin akut.

LUE MYÖS: Nyt jää diesel kakkoseksi: Tällä autolla pääset Helsingistä Lappiin ja takaisinkin pysähtymättä, mutta vetokoukusta ei kannata haaveilla

Freund myös lupaa jo nyt, että Toyota Mirain hinta jää Suomessa merkittävästi edullisemmaksi kuin vastaavan kokoisilla sähköautoilla, esimerkiksi Tesla Model S:llä.

"Nyt alkavat keskustelut”

Toistaiseksi Suomessa ei ole julkisia vedyn tankkauspisteitä. Freundin mukaan Suomessa on jo alustavasti tunnusteltu etenemismahdollisuuksia eri tahojen kanssa.

– Nyt ollaan siinä vaiheessa, että pitää aloittaa keskustelut. Ensi vaiheessa haluamme varmistua, että ensimmäiset tankkauspaikat ovat siellä missä ensimmäiset asiakkaatkin. Sen jälkeen tulevaisuus näyttää, miten tiheästi tankkauspisteitä tarvitaan.

Mahdollisia yhteistyötahoja voi löytyä esimerkiksi raskaasta teollisuudesta, jotka Freundin mukaan ovat jo ilmaisseet kiinnostuksensa vedyn uusiin mahdollisuuksiin.

Esimerkiksi metsä- ja kemianteollisuuden sivuvirroista syntyy niin paljon vetyä, että se riittäisi 10 000 autolle ja niistä jokaiselle noin 20 000 kilometrin ajoon vuodessa. Toistaiseksi tuo vety tupruaa taivaalle.

Teollisuuden ohella kumppaneita voisivat olla energiayhtiöt ja polttoaineiden valmistajat. Suomessa esimerkiksi St1 puhuu voimakkaasti Power-to-x-teknologiasta, jolla pystyisi valmistamaan synteettisiä ja fossiilisia polttoaineita korvaavia tuotteita, kuten vetyä vedestä.

Jos energia vielä tulee paikan päällä tuotetulla aurinko- tai tuulisähköllä, vety on vihreää. Veden ohella vetyä voi valmistaa vaikkapa jätteistä tai lannasta.

LUE MYÖS: Nyt sen tunnustaa jo Toyotakin: Sähkössä on tulevaisuus – tulossa yli 10 täyssähköistä autoa

Vedyn liikennekäytölle on Suomessa asetettu tavoitteita vuonna 2016 valmistuneessa liikenteen vaihtoehtoisia käyttövoimia koskevassa kansallisessa jakeluinfrasuunnitelmassa.

Tavoite on, että Suomessa olisi vuonna 2030 yhteensä noin 20 vedyn tankkausasemaa siten, että etäisyys asemalta asemalle olisi noin 300 kilometriä, ja kunkin aseman vaikutussäde olisi 150 kilometriä. Asemat kattaisivat kaikki suurimmat kaupungit.

toyota mirai 2020Tältä näyttää uusi Toyota Mirai.Toyota

”Nopea tankkaus, pitkä matka”

Mirai on yksi kolmesta Japanissa myytävästä polttokennoautosta. Tarjolla on myös korealaisen Hyundain Nexo sekä Hondan Clarity.

Mirain toimintamatka on yhdellä tankkauksella yli 650 kilometriä ja tankkaus kestää pari minuuttia.

Mallin toisen sukupolven takavetoinen sedan valmistetaan samalle pohjalevylle kuin Toyotan luksusbrändi Lexuksen suurin malli, LS. Kyytiin mahtuu viisi matkustajaa.

Vetyautojen kehityksessä Toyota on tehnyt lisäksi tiivistä yhteistyötä BMW:n kanssa. BMW:n X5-katumaasturiin pohjautuvan vetymallin pientuotannon pitäisi alkaa vuonna 2022.

LUE MYÖS: Yhdessä grammassa tätä mystistä ihmeainetta on pinta-alaa jalkapallokentän verran – voisi mullistaa vetyautojen tulevaisuuden, vaikka kehitettiinkin armeijalle

Toyota ja Hyundai ovat hereillä myös Kiinassa ja ne ovat kertoneet julkistavansa erityisesti Kiinan markkinoille suunnatut vetyautomallinsa.

Syyskuussa Kiina kertoi vauhdittavansa vetyautojen läpimurtoa merkittävillä tukitoimilla ja samalla se aikoo vahvistaa vedyn jakeluinfraa sekä vetyyn liittyviä teknologioita.

Tavoite on myös laskea vedyn hintaa. Eri arvioiden mukaan Kiinan liikenteessä on nykyisin noin 7 000 vetyautoa ja yli neljä miljoonaa ladattavaa hybridiä ja täyssähköautoa.

Hyundai Motorin tavoite on nostaa polttokennojärjestelmien tuotanto 700 000 yksikköön vuodessa vuoteen 2030 mennessä. Samalla yhtymä selvittää mahdollisuuksia tuottaa polttokennojärjestelmiä myös muille autojen, dronejen, laivojen, kiskokaluston sekä trukkien valmistajille.

Vaihtoehtoja tulossa

Muutkin valmistajat ovat hereillä. Kaliforniassa toimiva energiayhtiö Hyperion esitteli äskettäin XP-1-hyperauton, jota se on tuomassa markkinoille vuonna 2022. Vedyllä kulkeva auto kiihtyy nollasta sataan 2,2 sekunnissa, sen huippunopeus on 352 kilometriä tunnissa ja yhdellä tankkauksella auto kulkee 1 500 kilometriä.

Renault on kehittänyt vetyteknologiaa yhdessä Symbion kanssa vuodesta 2014 lähtien, ja nyt tekniikka on saatavilla Renaultin Master- ja Kangoo-pakettiautoihin.

Jaguar Land Rover kehittää puolestaan vetytoimista kaupunkimaasturia. Daimler sen sijaan pistänyt toistaiseksi Mercedes-Benzin vetyauton suunnitelmat jäihin.

Tulevaisuudessa vety soveltuu myös energian varastointiin. Esimerkiksi Miraista on puhuttu autona, josta hätätilassa riittäisi energiaa viikoksi kodin tarpeisiin.

LUE MYÖS: Vetyautoihin panostavalta Toyotalta kovaa puhetta: "Ei todisteita siitä, että sähköautoille olisi kysyntää"

Lisää aiheesta:

Maailman suurimmalta autovalmistajalta kovaa puhetta sähköautoista – onko edes Toyotalla varaa kritisoida kilpailijoitaan?Yksi nimekkäimmistä sähköautoskeptikoista on Toyotan pääjohtaja: "Liiketoimintamalli romahtaa – miljoonia työpaikkoja menetetään"Sähköauto tulee, mutta onko tulevaisuus sittenkin polttokennoautojen?Vety autojen polttoaineena: utopiaa vai mahdollisuus?Sähköllä vai vedyllä?Hassunnäköinen uutuusvetyauto haastaa suuret autonvalmistajat
AutotSähköautotPäästötTeknologiaToyotaKauppalehtiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen16:45
    Sähköautot

    Miten estää sähköauton latausluukun jäätyminen? Asiantuntija vinkkaa kaksi kikkaa

  • 22.11.14:16
    Ruotsi

    Suomalaisen matkanjärjestäjän bussi suistui tieltä Ruotsissa – kymmenen sairaalaan

  • 22.11.12:15
    Liikenneturvallisuus

    Autoilija! Älä anna talvimyräkän yllättää, vaan toimi näin

  • 21.11.19:28
    Liikenneturvallisuus

    Kun rekankuljettaja Tarutuuli näki pientareella savuavan auton, hän ei epäröinyt: "Totesin, että nyt on tosi kyseessä"

  • 21.11.16:05
    Liikennevalvonta

    Nuori kuski ajoi poliisipartion ohi Vantaalla – tämä näky sai poliisin pysäyttämään ajoneuvon