Toyota aikoo tuoda vetyautot Suomeen isosti – ensimmäiselle mallille kova hintalupaus

1:12
Vetyauto ei ole ainoastaan päästötön, vaan se myös puhdistaa ilmaa. Videolla Hyundain vetyauto Nexo.

Japanilaivalmistajan suomalainen maahantuoja etsii parhaillaan kumppaneita vetyjakeluverkostoon.

Toyotan ja Lexuksen malleja maahantuova Toyota Auto Finland haluaa kirittää vetyautot Suomen liikenteeseen. Tuomisina on toiseen sukupolveen siirtynyt Mirai, jonka myynti alkaa Euroopassa vuodenvaihteessa.

– Jos yhteistyökumppanit löytyvät jakeluverkoston toteuttamiseen, voimme hyvin myydä Suomeen parisataa autoa vuoteen 2023 mennessä, toimitusjohtaja Heikki Freund arvioi.

Hän muistuttaa, että käytännössä polttokennoteknologialla toimivat vetyautot ovat sähköautoja, mutta vety on vain tehokkaampi tapa varastoida energiaa kuin akut.

Freund myös lupaa jo nyt, että Toyota Mirain hinta jää Suomessa merkittävästi edullisemmaksi kuin vastaavan kokoisilla sähköautoilla, esimerkiksi Tesla Model S:llä.

"Nyt alkavat keskustelut”

Toistaiseksi Suomessa ei ole julkisia vedyn tankkauspisteitä. Freundin mukaan Suomessa on jo alustavasti tunnusteltu etenemismahdollisuuksia eri tahojen kanssa.

– Nyt ollaan siinä vaiheessa, että pitää aloittaa keskustelut. Ensi vaiheessa haluamme varmistua, että ensimmäiset tankkauspaikat ovat siellä missä ensimmäiset asiakkaatkin. Sen jälkeen tulevaisuus näyttää, miten tiheästi tankkauspisteitä tarvitaan.

Mahdollisia yhteistyötahoja voi löytyä esimerkiksi raskaasta teollisuudesta, jotka Freundin mukaan ovat jo ilmaisseet kiinnostuksensa vedyn uusiin mahdollisuuksiin.

Esimerkiksi metsä- ja kemianteollisuuden sivuvirroista syntyy niin paljon vetyä, että se riittäisi 10 000 autolle ja niistä jokaiselle noin 20 000 kilometrin ajoon vuodessa. Toistaiseksi tuo vety tupruaa taivaalle.

Teollisuuden ohella kumppaneita voisivat olla energiayhtiöt ja polttoaineiden valmistajat. Suomessa esimerkiksi St1 puhuu voimakkaasti Power-to-x-teknologiasta, jolla pystyisi valmistamaan synteettisiä ja fossiilisia polttoaineita korvaavia tuotteita, kuten vetyä vedestä.

Jos energia vielä tulee paikan päällä tuotetulla aurinko- tai tuulisähköllä, vety on vihreää. Veden ohella vetyä voi valmistaa vaikkapa jätteistä tai lannasta.

Vedyn liikennekäytölle on Suomessa asetettu tavoitteita vuonna 2016 valmistuneessa liikenteen vaihtoehtoisia käyttövoimia koskevassa kansallisessa jakeluinfrasuunnitelmassa.

Tavoite on, että Suomessa olisi vuonna 2030 yhteensä noin 20 vedyn tankkausasemaa siten, että etäisyys asemalta asemalle olisi noin 300 kilometriä, ja kunkin aseman vaikutussäde olisi 150 kilometriä. Asemat kattaisivat kaikki suurimmat kaupungit.

”Nopea tankkaus, pitkä matka”

Mirai on yksi kolmesta Japanissa myytävästä polttokennoautosta. Tarjolla on myös korealaisen Hyundain Nexo sekä Hondan Clarity.

Mirain toimintamatka on yhdellä tankkauksella yli 650 kilometriä ja tankkaus kestää pari minuuttia.

Mallin toisen sukupolven takavetoinen sedan valmistetaan samalle pohjalevylle kuin Toyotan luksusbrändi Lexuksen suurin malli, LS. Kyytiin mahtuu viisi matkustajaa.

Vetyautojen kehityksessä Toyota on tehnyt lisäksi tiivistä yhteistyötä BMW:n kanssa. BMW:n X5-katumaasturiin pohjautuvan vetymallin pientuotannon pitäisi alkaa vuonna 2022.

Toyota ja Hyundai ovat hereillä myös Kiinassa ja ne ovat kertoneet julkistavansa erityisesti Kiinan markkinoille suunnatut vetyautomallinsa.

Syyskuussa Kiina kertoi vauhdittavansa vetyautojen läpimurtoa merkittävillä tukitoimilla ja samalla se aikoo vahvistaa vedyn jakeluinfraa sekä vetyyn liittyviä teknologioita.

Tavoite on myös laskea vedyn hintaa. Eri arvioiden mukaan Kiinan liikenteessä on nykyisin noin 7 000 vetyautoa ja yli neljä miljoonaa ladattavaa hybridiä ja täyssähköautoa.

Hyundai Motorin tavoite on nostaa polttokennojärjestelmien tuotanto 700 000 yksikköön vuodessa vuoteen 2030 mennessä. Samalla yhtymä selvittää mahdollisuuksia tuottaa polttokennojärjestelmiä myös muille autojen, dronejen, laivojen, kiskokaluston sekä trukkien valmistajille.

Vaihtoehtoja tulossa

Muutkin valmistajat ovat hereillä. Kaliforniassa toimiva energiayhtiö Hyperion esitteli äskettäin XP-1-hyperauton, jota se on tuomassa markkinoille vuonna 2022. Vedyllä kulkeva auto kiihtyy nollasta sataan 2,2 sekunnissa, sen huippunopeus on 352 kilometriä tunnissa ja yhdellä tankkauksella auto kulkee 1 500 kilometriä.

Renault on kehittänyt vetyteknologiaa yhdessä Symbion kanssa vuodesta 2014 lähtien, ja nyt tekniikka on saatavilla Renaultin Master- ja Kangoo-pakettiautoihin.

Jaguar Land Rover kehittää puolestaan vetytoimista kaupunkimaasturia. Daimler sen sijaan pistänyt toistaiseksi Mercedes-Benzin vetyauton suunnitelmat jäihin.

Tulevaisuudessa vety soveltuu myös energian varastointiin. Esimerkiksi Miraista on puhuttu autona, josta hätätilassa riittäisi energiaa viikoksi kodin tarpeisiin.

Lue myös

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja