Luomun suosio kasvaa – epäilijät uskovat viherpiiperrykseksi

Suomalaisten luomukulutus on yhä kahtiajakautunutta.

Pro Luomu ry:n mukaan noin 25 prosenttia suomalaista ostaa luomua vähintään kerran viikossa ja arvioi vielä lisäävänsä luomukulutustaan lähivuosina. Vastapainona puolet kuluttajista ei osta luomua juuri koskaan ja suuhtautuu siihen vielä epäilen. 

Suurin osa suomalaisista kuuluu järjestön mukaan luomutuotteiden pienkuluttajiin. Luomua ostetaan vain muutaman kerran kuukaudessa tai harvemmin. 

Erot kaventumassa

Pro Luomu ry:n tuoreen kyselyn mukaan luomutuotteita ostaa pääasiassa pääkaupunkiseudulla asuva, korkeasti koulutettu, yli 30-vuotias nainen. 

– Aktiivisin luomukulutus keskittyy yhä pääkaupunkiseudulle, mutta ero muuhun maahan on kaventumassa: muuallakin Suomessa yli viidesosa kuluttajista ostaa luomua usein, toteaa toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila Pro Luomun tiedotteessa.

Järjestön tietojen mukaan noin puolet suomalaisista suhtautuu luomutuotteisiin epäilevästi. 

Ryhmässä korostuvat iäkkäät miehet. Luomu Pro ry:n mukaan todennäköisimmin luomua ei käytä maaseudulla asuva yli 50-vuotias mies. 

Järjestön tiedotteessa todetaan, että luomua epäilevät eivät näe oikein mitään syytä ostaa luomua. Heidän mielestään luomu on viherpiiperrystä.

Luomun kompastuskivenä yhä hinta

Pro Luomu  ry:n mukaan luomukulutuksen esteenä on yhä luomutuotteiden verrattain kallis hinta. 

TNS Suomen Gallup Elintarviketieto Oy:n toteuttamaan luomun kuluttajabarometriin osallistui yhteensä 1 043 henkilöä eri puolilta Suomea. Kysely toteutettiin nettikyselynä marraskuussa 2013.


Lue myös:

    Uusimmat