Lufthansa ja SAS liittoumaan?

Saksalainen Lufthansa turvannee syviin vaikeuksiin ajautuneen pohjoismaisen SAS-lentoyhtiön tulevaisuuden. Lufthansa ei kuitenkaan osta SAS-yhtiötä, kertoo Kauppalehti.

Tämänpäiväisessä tiedotteessaan SAS vahvistaa neuvottelevansa "rakenteellisista ratkaisuista", mutta se ei ole vahvistanut sitä, kenen kanssa neuvotteluja käydään.

Yhtiöitä ei yhdistetä ja omistusjärjestelyjä suoriteta. SAS:n suurimpina omistajina säilyvät Ruotsin, Norjan ja Tanskan valtiot. Uutta järjestelyä yhtiöt nimittävät Euroopan suurimmaksi lentoliikennejärjestelmäksi.

SAS:n Aasian-liikenne voi siirtyä Tukholmaan

Finnairin asema Aasian-liikenteessä voi joutua uhatuksi, jos pohjoismainen lentoyhtiö SAS päätyy osaksi saksalaista Lufthansaa.

- Siinä tapauksessa SAS:n Aasian-liikenteen keskus voisi siirtyä Kööpenhaminasta Tukholmaan. Finnair voisi menettää nykyistä aikatauluhyötyään huomattavasti, sanoo Glitnir Pankin analyytikko Jaakko Tyrväinen.

Muuten hän pitää lentoyhtiöiden fuusioitumista hyödyllisenä ilmiönä koko alalle, koska epäterveet kilpailijat poistuvat. Velkaisen SAS:n taakkana on lukuisten ongelmien vyyhti, jota nykyiset korkeat polttoainekustannukset eivät ainakaan helpota.

Eniten SAS kärsii siitä, että sen konekanta on vanhaa ja vanhat koneet nielevät rutkasti kallista lentopetrolia. Tyrväinen arvioi, että SAS:n koneiden ikä hipoo lähemmäs 20:tä vuotta. Vastaavasti Finnairin laivaston keski-ikä on 5-6 vuoden tienoilla.

(MTV3-Kauppalehti-STT)

Lue myös:

    Uusimmat