Ladattavien hybridien todelliset päästöt voivat olla saksalais-yhdysvaltalaisen tutkimuksen mukaan jopa neljä kertaa valmistajan ilmoittamia virallisia lukemia suuremmat, mikäli niillä ajetaan vain polttomoottoria käyttäen.
Syyskuun lopussa julkaistun tutkimuksen mukaan ladattava hybridi on jopa epäekologisempi valinta kuin pelkällä polttomoottorilla varustettu auto, jos töpselimallilla ajetaan lähinnä sen bensiinimoottorin voimin.
Ladattavien hybridien sähköiset toimintamatkat ovat joitain kymmeniä kilometrejä, minkä ansiosta monet niiden omistajista voisivat ajaa jopa kaikki päivittäiset työmatkansa sähköllä sekä mennessä että tullessa. Tällaisella käyttötavalla ladattava hybridi on hyvinkin ekologinen valinta.
Todellisuudessa autoilla kuitenkin ajetaan paljon myös polttomoottoria käyttäen, jolloin kulutus on painavasta akustosta johtuen tyypillisesti suurempi kuin saman auton polttomoottoriversiossa.
LUE MYÖS: Sähköautovalmistaja myöntää epämiellyttävän totuuden päästöistä: "Meidän täytyy olla rehellisiä",
Pahimmillaan jopa nelinkertainen ero
Saksalaisen Fraunhofer ISI -instituutin sekä yhdysvaltalaisen ICCT-järjestön tutkijat tarkastelivat 66 töpselihybridimallia Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Kiinassa. Tutkittuja autoja oli yhteensä yli 100 000. Tutkijat havaitsivat, että pistokehybridien todellinen kulutus oli huomattavasti korkeampi kuin valmistajien viralliset lukemat.