Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ladattavan hybridin päästöt voivat olla jopa neljä kertaa ilmoitettua suuremmat – parempi olla hankkimatta, jos et aio latailla

2:09Sähköautoilu tutuksi – tässä Kamuxin vinkitOnko sähköautoilu vielä tuttua? Tämä video auttaa alkuun!
Julkaistu 20.10.2020 06:27

Ville Järveläinen

Ladattavien hybridien todelliset päästöt voivat olla saksalais-yhdysvaltalaisen tutkimuksen mukaan jopa neljä kertaa valmistajan ilmoittamia virallisia lukemia suuremmat, mikäli niillä ajetaan vain polttomoottoria käyttäen.

Syyskuun lopussa julkaistun tutkimuksen mukaan ladattava hybridi on jopa epäekologisempi valinta kuin pelkällä polttomoottorilla varustettu auto, jos töpselimallilla ajetaan lähinnä sen bensiinimoottorin voimin.

Ladattavien hybridien sähköiset toimintamatkat ovat joitain kymmeniä kilometrejä, minkä ansiosta monet niiden omistajista voisivat ajaa jopa kaikki päivittäiset työmatkansa sähköllä sekä mennessä että tullessa. Tällaisella käyttötavalla ladattava hybridi on hyvinkin ekologinen valinta.

Todellisuudessa autoilla kuitenkin ajetaan paljon myös polttomoottoria käyttäen, jolloin kulutus on painavasta akustosta johtuen tyypillisesti suurempi kuin saman auton polttomoottoriversiossa.

LUE MYÖS: Sähköautovalmistaja myöntää epämiellyttävän totuuden päästöistä: "Meidän täytyy olla rehellisiä",

Pahimmillaan jopa nelinkertainen ero

Saksalaisen Fraunhofer ISI -instituutin sekä yhdysvaltalaisen ICCT-järjestön tutkijat tarkastelivat 66 töpselihybridimallia Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Kiinassa. Tutkittuja autoja oli yhteensä yli 100 000. Tutkijat havaitsivat, että pistokehybridien todellinen kulutus oli huomattavasti korkeampi kuin valmistajien viralliset lukemat.

Ero oli pahimmillaan jopa nelinkertainen ilmoitettuun verrattuna. Mikäli ladattavan hybridin ilmoitetut CO2-päästöt kilometriä kohden ovat esimerkiksi 50 grammaa, voivat ne todellisuudessa olla jopa 200 grammaa.

Tutkimuksessa todetaan, että lainsäätäjien ja hallitusten tulisi lopettaa ladattavien hybridien erityiskohtelu, sillä niiden vihreys riippuu tavasta, jolla niitä käytetään.

Ladattavat hybridit ovat usein työsuhdeautoja, ja niillä ajetaan tyypillisesti keskimääräistä enemmän. Niillä ajavat ovat kuitenkin tutkimuksen mukaan alttiimpia tankkaamaan autoon bensiiniä kuin lataamaan sähköä, eikä lataamiseen tarjota kannustimia.

Tutkimusta johtaneen Patrick Plotzin mukaan ladattavien hybridien sähköisen toimintamatkan tulisi olla 80–90 kilometriä, jotta ne voisivat korvata perinteiset polttomoottoriautot. Tämä siis Saksassa.

Miten Suomessa?

Ladattavan hybridin lataamisen on arveltu olevan satunnaista erityisesti työsuhdekäytössä, johon päätyy lähes puolet kaikista ladattavista hybrideistä. Tutkimuksen tulokset eivät kuitenkaan vahvista mielikuvaa autoaan laiskasti lataavasta hybridiautoilijasta.

Suomessa ladattavien hybridien kilometreistä nimittäin yli puolet ajetaan sähköllä.

Autoala selvitti vuosi sitten toteutetussa kyselytutkimuksessa ladattavien autojen käyttö- ja lataustapoja. Lähes 85 prosenttia ladattavien hybridien haltijoista ilmoitti lataavansa autoaan kotona vähintään kolmesti viikossa. Päivittäin autonsa piuhaan laittavia oli 70 prosenttia.

LUE MYÖS: Viiden suositun töpselihybridin todellinen kulutus testattiin – valmistajien lukemat eivät kerro koko totuutta

Lähteet: Electrive, Carscoops

Lisää aiheesta:

Näidenkin hybridien päästöt voivat olla moninkertaiset verrattuna valmistajien ilmoituksiin – ostamista tuetaan avokätisestiTutkimus paljasti hurjat luvut: Ladattavien hybridien kulutus voi olla ihan muuta kuin valmistaja on ilmoittanutUusi tutkimus kertoo paljon ladattavien hybridien vihreydestäJos toimit näin, voit vähentää lataushybridin kulutusta yli kolmanneksellaAutomyyjä paljastaa, mistä lähes kaikki hybridiautojen ostajat ovat kiinnostuneita: "Karkea nyrkkisääntö on..."Liisarifirma: Osa yrityksistä antaa rahabonuksia töpselihybrideillä ajaville työntekijöille, vaikka nämä eivät koskaan lataisi autojaan
AutotSähköautotPäästötLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen16:55
    Liikenneturvallisuus

    "Sehän lähti ihan lapasesta" – Sanna testasi, kuinka vaikea on saada auto hallintaan liukkaalla kelillä

  • ke14:54
    Politiikka

    Eduskunta äänesti: romutuspalkkio tulee voimaan ensi vuoden alusta

  • ke14:12
    Tulipalot

    Hybridi-Audi leimahti kesken latauksen – Tampereen parkkihallipalo teki valtavaa tuhoa

  • ti16:55
    Moottorikelkat

    Omistatko moottorikelkan? Varmista yksi asia – muuten vaarana "huomattavat kulut"

  • ma10:29
    Liikenneturvallisuus

    "Yleinen harhakuva" lisää jopa ketjukolarin riskiä – autoilijat unohtavat liikenteessä tärkeän perusasian