Ladattavan hybridin päästöt voivat olla jopa neljä kertaa ilmoitettua suuremmat – parempi olla hankkimatta, jos et aio latailla

Sähköautoilu tutuksi – tässä Kamuxin vinkit 2:09
Onko sähköautoilu vielä tuttua? Tämä video auttaa alkuun!

Ladattavien hybridien todelliset päästöt voivat olla saksalais-yhdysvaltalaisen tutkimuksen mukaan jopa neljä kertaa valmistajan ilmoittamia virallisia lukemia suuremmat, mikäli niillä ajetaan vain polttomoottoria käyttäen.

Syyskuun lopussa julkaistun tutkimuksen mukaan ladattava hybridi on jopa epäekologisempi valinta kuin pelkällä polttomoottorilla varustettu auto, jos töpselimallilla ajetaan lähinnä sen bensiinimoottorin voimin.

Ladattavien hybridien sähköiset toimintamatkat ovat joitain kymmeniä kilometrejä, minkä ansiosta monet niiden omistajista voisivat ajaa jopa kaikki päivittäiset työmatkansa sähköllä sekä mennessä että tullessa. Tällaisella käyttötavalla ladattava hybridi on hyvinkin ekologinen valinta.

Todellisuudessa autoilla kuitenkin ajetaan paljon myös polttomoottoria käyttäen, jolloin kulutus on painavasta akustosta johtuen tyypillisesti suurempi kuin saman auton polttomoottoriversiossa.

Pahimmillaan jopa nelinkertainen ero

Saksalaisen Fraunhofer ISI -instituutin sekä yhdysvaltalaisen ICCT-järjestön tutkijat tarkastelivat 66 töpselihybridimallia Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Kiinassa. Tutkittuja autoja oli yhteensä yli 100 000. Tutkijat havaitsivat, että pistokehybridien todellinen kulutus oli huomattavasti korkeampi kuin valmistajien viralliset lukemat.

Ero oli pahimmillaan jopa nelinkertainen ilmoitettuun verrattuna. Mikäli ladattavan hybridin ilmoitetut CO2-päästöt kilometriä kohden ovat esimerkiksi 50 grammaa, voivat ne todellisuudessa olla jopa 200 grammaa.

Tutkimuksessa todetaan, että lainsäätäjien ja hallitusten tulisi lopettaa ladattavien hybridien erityiskohtelu, sillä niiden vihreys riippuu tavasta, jolla niitä käytetään.

Ladattavat hybridit ovat usein työsuhdeautoja, ja niillä ajetaan tyypillisesti keskimääräistä enemmän. Niillä ajavat ovat kuitenkin tutkimuksen mukaan alttiimpia tankkaamaan autoon bensiiniä kuin lataamaan sähköä, eikä lataamiseen tarjota kannustimia.

Tutkimusta johtaneen Patrick Plotzin mukaan ladattavien hybridien sähköisen toimintamatkan tulisi olla 80–90 kilometriä, jotta ne voisivat korvata perinteiset polttomoottoriautot. Tämä siis Saksassa.

Miten Suomessa?

Ladattavan hybridin lataamisen on arveltu olevan satunnaista erityisesti työsuhdekäytössä, johon päätyy lähes puolet kaikista ladattavista hybrideistä. Tutkimuksen tulokset eivät kuitenkaan vahvista mielikuvaa autoaan laiskasti lataavasta hybridiautoilijasta.

Suomessa ladattavien hybridien kilometreistä nimittäin yli puolet ajetaan sähköllä.

Autoala selvitti vuosi sitten toteutetussa kyselytutkimuksessa ladattavien autojen käyttö- ja lataustapoja. Lähes 85 prosenttia ladattavien hybridien haltijoista ilmoitti lataavansa autoaan kotona vähintään kolmesti viikossa. Päivittäin autonsa piuhaan laittavia oli 70 prosenttia.

Lähteet: Electrive, Carscoops

Lue myös:

    Uusimmat