Moottori-lehden lataushybridien taloudellisuustesti osoitti, että erot eri automallien välillä voivat revetä varsin suuriksi, eivätkä valmistajien ilmoittamat viralliset kulutuslukemat kuvasta aina totuutta. Koko testin voit lukea keskiviikkona 29. huhtikuuta ilmestyvästä Moottori-lehden numerosta 5/2020.
Yhä useampi suomalainen autonostaja päätyy pistokkeesta ladattavaan hybridiin, joka on käytännössä varsin toimiva kompromissi täyssähköauton ja pelkällä polttomoottorilla varustetun auton välillä.
Näissä autoissa on perinteisen polttomoottorin lisäksi sähkömoottori sekä sen verran suuri akusto, että autolla voi ajaa täydellä latauksella joitain kymmeniä kilometrejä pelkällä sähköllä. Mikäli latausmahdollisuus on kotona tai työpaikalla, voivat monet ajaa työmatkansa joka päivä pelkällä sähköllä, mikä säästää sekä rahaa että ympäristöä.
Ladattavia hybridejä markkinoidaan hyvin alhaisilla kulutuslukemilla, mutta erot muun muassa latausnopeudessa, todellisessa sähköisessä toimintamatkassa sekä kulutuksessa pelkällä polttomoottorilla ajettaessa voivat olla eri autojen välillä hyvinkin suuria.