Levymoguli ja koripallotähti suojelevat haita

Hiljattain aktiiviuransa päättänyt kiinalainen koripallotähti Yao Ming on ottanut vastaan uuden haasteen.

Yao on asettunut Virgin-levy-yhtiön perustajan sir Richard Bransonin rinnalle kampanjoimaan haidensuojelun puolesta.

Pohjoisamerikkalaisessa NBA-koripalloliigassa pelannut Yao on kotimaassaan valtava supertähti, ja siten oivallinen keulakuva WildAid-järjestön haikampanjalle. Shanghaissa pidetyssä tiedotustilaisuudessa Yao vetosi maanmiehiinsä, jotta he lopettaisivat haineväkeiton syömisen.

Haineväkeitto on Kiinassa gourmet-ruokalaji, jonka kulutus on lisääntynyt kiinalaisten vaurastuessa.

Vuosittain pyydetään 73 miljoonaa haita, joiden evistä 95 prosenttia päätyy manner-Kiinan ja Hongkongin ravintoloihin ja kalatoreille. Pyynti uhkaa hävittää sukupuuttoon joitakin hailajeja.

Haikauppa on Kiinassa tuottoisa bisnes: kilo haineviä shanghailaisella kalatorilla saattaa maksaa jopa 230 euroa.

(MTV3 - AP)

Lue myös:

    Uusimmat