Rallin MM-osakilpailuja on tälle kaudelle maustettu pistebonuksella. Kisan päättävän niin sanotun Powerstagen voittaja nappaa kolme lisäpistettä, toinen kaksi ja kolmas yhden pisteen.
- Sieltä voi kauden mittaan ottaa tärkeitä pisteitä. Haasteena on pitää homma balanssissa. Pitää miettiä tilanteen mukaan, paljonko noilla erikoiskokeilla haluaa riskeerata, tuumi Ruotsin ralliin valmistautuva Jari-Matti Latvala Hagforsissa.
- Toivon mukaan nuo erikoiskokeet ovat muuallakin kunnon pätkiä. Sellaisia kuin tämä Ruotsin rallin powerpätkä, joka on kisan hienoimpia erikoiskokeita, Latvala kiittelee Gustavsforsin 4,16 kilometrin pikataivalta.
- Joku yleisöerikoiskoe, jossa on kaksi autoa yhtä aikaa, ei minusta ole yhtä hyvä tällaiseen tarkoitukseen.
Latvala lähtee MM-sarjaan samalla taktiikalla, joka poiki viime kaudella sarjan kakkostilan ja voitot Uudessa-Seelannissa ja Suomen MM-rallissa.
- Tavoite on jatkaa siitä mihin syksyllä jäätiin. Tasaisuus rupesi löytymään ja pystyin yhdistämään sen vauhtiin. Parantamisen varaa jäi, Latvala sanoo.
Viime kaudeksi Latvala pudotettiin Fordilla kakkoskuljettajan rooliin. Hänen tehtävänään oli ajaa varmasti, mutta kovaa. Se poiki hyvää tulosta ja paluun tasavertaiseen asemaan Mikko Hirvosen kanssa täksi kaudeksi.
- Ajamisen perustason pitää olla niin kova, että on koko ajan lähellä kisan kärjen vauhtia, ja sitten on osattava lukea tilannetta, milloin kannattaa hyökätä. Se on Sébastien Loebinkin vahvuus. Hän osaa tehdä irtiottoja oikeassa kohdassa, Latvala kuvaa tavoittelemaansa ajotapaa.
- Koko ajan ei voi hyökätä kuten minä tein kaudella 2008 ja 2009. Se tuotti paljon virheitä. Jos haluaa ajaa kuljettajien ja automerkkien mestaruuksista, keskeytyksiä ei kestä ottaa. Kisat on tultava läpi.
(MTV3-STT)