"Laivakaappaus vaati lujaa ammattiosaamista"

Venäjällä arvuutellaan nyt, miksi Arctic Sea kaapattiin ja miksi sen löytäminen oli Venäjälle niin tärkeää.

Merenkulkuun erikoistuneen Sovfraht-uutiskirjeen päätoimittaja Mihail Voitenko arvioi, että operaation on täytynyt olla kalliimpi kuin itse laiva. Voitenko uskookin että matkan tarkoitus on alun alkaenkin ollut jokin muu kuin se, mikä on julkisuuteen ilmoitettu ja että katoamiseen liittyy jokin erikoisoperaatio.

Voitenkon mukaan tapahtumakulun virallinen versio ei ole erityisen vedenpitävä. Muun muassa niin sanottujen merirosvojen on täytynyt olla varsin ammattitaitoisia ja kokeneita merimiehiä, sillä useiden eri hätäsignaaleiden ja paikannusjärjestelmien kytkeminen pois päältä vaatii ammattiosaamista etenkin Itämerellä ja Englannin kanaalissa, missä laivat liikkuvat jatkuvasti rannikon tuntumassa.

- Esimerkiksi hätäsignaalia lähettävä laite jatkaa toimintaansa vaikka sen repisi irti ja heittäisi seinään, Voitenko kertoo.

- Ylipäätään tällainen kaappaus on vaikeampi toteuttaa kuin nykyaikaisen pankin ryöstö, Voitenko kertoo.

51-vuotiaalla Mihail Voitenkolla on pitkä kokemus merenkulusta. Hän on koulutukseltaan laivaninsinööri ja kertoo toimineensa vuosikymmeniä merellä eri tehtävissä niin rahti- ja matkustajalaivoissa kuin tankkereillakin.

Voitenko kertoo olleensa myös päivittäin yhteydessä miehistön perheisiin, joille hän on usein ollut ainoa tietolähde.

Katso Aino Huilajan juttu, Mirja Sipisen raportti Moskovasta ja Keskusrikospoliisin tutkinnanjohtaja Rabbe von Hertzenin haastattelu (Seitsemän uutiset 18.8.2009)

Lue myös:

    Uusimmat