Lähes viidennes liikenteen kuolinonnettomuuksista itseaiheutettuja

Tieliikenneonnettomuuksissa menehtyneiden määrä laski viime vuonna ennätyksellisen alas.

Moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa kuoli viime vuonna 226 ihmistä. Esimerkiksi vuonna 2011 onnettomuuksissa menehtyi 255 ihmistä. 

Onnettomuuksissa vammautui vaikeasti 30 ihmistä ja 98 henkilöä vammautui lievästi. Vammoitta säilyi 127 henkeä. 

Tutkijalautakuntien vuosiraportin mukaan lautakunnat tutkivat viime vuonna 254 onnettomuutta. 

Onnettomuustutkinnan johtaja Kalle Parkkari arvioi, että tieliikenneturvallisuutta ovat parantaneet muun muassa teiden kunnon kohentuminen, ajoneuvokannan osittainen uusiutuminen sekä liikennevalvonnan lisääminen.

Vuosiraportin mukaan tietoinen onnettomuuden aiheuttaminen ja sairauskohtaus olivat yhteensä joka kolmannen moottoriajoneuvolla tapahtuneen kuolinonnettomuuden taustalla. Osuus on poikkeuksellisen suuri.

Tietoisesti aiheutetuissa onnettomuuksissa menehtyi 41 henkeä, sairauskohtauksissa 31 henkeä.

– Tietoisesti aiheutetussa onnettomuudessa on vältetty onnettomuuden seurauksia, eli on ajettu omalta kaistalta ulos eikä ole yritettykään estää onnettomuuden tapahtumista. Näissä tapauksissa oli viime vuonna piikki, Parkkari kuvailee.

Parkkari lisää, että itseaiheutettuihin onnettomuuksiin sisältyy myös tapauksia, joissa on ajettu toista ajoneuvoa päin.

– Tässä vastapuolella ei usein ole mahdollisuutta välttää onnettomuutta ja loukkaantumisen riski myös vastapuolella on korkea.

Nokkakolarit yleisiä

Onnettomuustyypeistä yleisimpiä ovat kohtaamis- ja suistumisonnettomuudet. Ne kattoivat vuonna 2012 noin 75 prosenttia onnettomuuksista. 

Moottoriajoneuvojen kuolinonnettomuuksista 39 prosenttia oli nokkakolareita ja 34 prosenttia tieltä suistumisia.

– Tyypillisesti tieltä suostumiset painottuvat niin sanotulle alemmalle tieverkolle, eli ne ovat tällaisia seutu- ja yhdysteitä, missä ei välttämättä ole tiekaiteita ajoradan ulkopuolella, Parkkari sanoo.

Risteyksissä onnettomuuksista tapahtui 7 prosenttia.

Kuolinonnettomuuden aiheuttajista rattijuoppoja oli aikaisempia vuosia vähemmän, 18 prosenttia kaikista onnettomuuskuljettajista.

Ylinopeutta onnettomuuden pääaiheuttajista ajoi joka kolmas.

Onnettomuuksien pääaiheuttajista 85 prosenttia oli miehiä. 

Turvavyö puuttui monelta 

Kuolinonnettomuuksissa olleista kuljettajista ja matkustajista 43 prosenttia ei käyttänyt turvavyötä onnettomuuden sattuessa. Osuus on tavanomaista suurempi.

Turvavyön käyttö olisi pelastanut eri todennäköisyyksillä joka viidennen eli 15 henkeä.

Kirkkaalla tai pilvipoutaisella säällä onnettomuuksista tapahtui 84 prosenttia. Onnettomuushetkellä oli kuiva kesä- tai talvikeli 60 prosentissa tapauksista. Päivänvalossa onnettomuuksista tapahtui 67 prosenttia. 

– Perinteisillä turvalaitteilla, kuten turvavyöllä, pelastettaisiin ihmishenkiä, jos niitä vaan käytettäisiin, Parkkari toteaa.

Vammautuneista turvavyö pelasti kuolemalta eri todennäköisyyksillä 8 henkeä ja vammat lievenivät 38 onnettomuuteen joutuneella.

Lähes jokaisella vammautuneista, jotka eivät käyttäneet turvavyötä, turvavyön käyttö olisi estänyt tai lieventänyt vammoja.


Lue myös:

    Uusimmat