Kuorma-autoliitto: EU:n laajeneminen uhkaa kuljetusalaa

Suomen sisäiset maantiekuljetukset ovat vaarassa siirtyä alhaisempien kustannusten vuoksi Baltian maiden kuljetusliikkeille EU:n itälaajentumisen yhteydessä, Suomen Kuorma-autoliiton toimitusjohtaja Seppo Sainio varoitti tänään laivaseminaarissa Itämerellä.

-Uusilta jäsenmailta tulee edellyttää lainsäädännön harmonisoimista EU-lainsäädännön kanssa ennen tuloa yhteisön maantiekuljetuksiin, Sainio sanoi.

Kilpailu EU:n sisäisillä tavarakuljetusmarkkinoilla tulee Sainion mukaan kiristymään uusien jäsenmaiden myötä. Kuljetuspalvelujen tarjonta lisääntyy, ja monet hakijamaiden yritykset ovat halukkaita valtaamaan jalansijaa länsieurooppalaisissa maantiekuljetuksissa lähes hinnalla millä hyvänsä, hän arvioi. Suomalaisetkin kuljetusyritykset tulevat siirtämään toimintaansa halvempien kustannusten maihin ja palkkaamaan niistä kuljettajia, ellei lainsääntöä ja määräyksiä harmonisoida, Sainio uhkasi.

Kuljettajien palkkataso on Virossa vähintään neljänneksen Suomea alhaisempi, ja virolaisilla kuljetusyrityksillä on noin 10 prosentin kilpailuetu. Sainio toivoi, että EU käyttäisi siirtymäajan tasaveroisten kilpailulähtökohtien varmistamiseen. Hän vaati myös, ettei EU:n vanhojen jäsenmaiden pidä epäröidä turvalausekkeen käyttämistä siirtymäajan pidentämiseen, mikäli omille kuljetusyrityksille näyttää koituvan merkittäviä vaikeuksia uusien jäsenmaiden yritysten tullessa markkinoille.

EU on jo sopinut lähes kaikkien hakijamaiden kanssa 2-5 vuoden siirtymäajoista toisen jäsenmaan sisäiseen tavaraliikenteeseen pääsystä. Sainio epäili päätöksenteon vaikeutuvan EU:ssa uusien jäsenmaiden liityttyä unioniin.

-Olen suomalaisten kuljetusyritysten puolesta huolestunut siitä, riittääkö EU:ssa tulevaisuudessa enää ymmärrystä ja taloudellisia resursseja pitkien etäisyyksien ja erikoisten kuljetusolosuhteiden Suomen liikenneasioille, hän sanoi.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat