Kuluva kesä ei ole jäätelökesä

Vaikka elokuusta tulisi lämmin, varsinaista jäätelökesää tästä ei enää tule, Valiojäätelön kehitysjohtaja Markku Taskinen arvioi. Alkukesän kolea säätila on antanut suuntaviivat koko kesän jäätelön myynnille.

Toukokuun kylmyyden takia koko kesän jäätelönmyynti jää tavanomaista alhaisemmaksi, johtaja Jouko Korvenoja GB Glacesta kertoo. Lämmin toukokuu olisi jäätelönvalmistajien mieleen, sillä silloin jäätelöuutuuksia kokeiltaisiin innokkaasti ja hyvä menekki jatkuisi läpi kesän. Nyt edes lämmin elokuu ei korvaa kolean alkukesän myyntiä.

-Jos kylmät säät jatkuvat, suomalaiset syövät silti paljon jäätelöä, mutta siirtyvät nauttimaan sitä sisätiloihin, Korvenoja toteaa. Suomalaiset syövät huomattavasti enemmän jäätelöä kuin eurooppalaiset keskimäärin. Jäätelöä ostetaankin kesällä eritoten perhepakkauksissa kotona nautittavaksi. Myös tuutit ja puikot ovat suosittuja samaan aikaan, kun viileähköllä säällä irtojäätelön ja mehujäiden kioskimyynti on laskenut.

Kymmeniä uutuuksia

Jäätelönsyöjillä on mistä valita. Erilaisia jäätelönimikkeitä on markkinoilla jo noin 250, ja uutuuksia tuli kevään ja kesän markkinoille arviolta 50. Myyntijohtaja Leif Hellman Ingmanilta arvioikin, että markkinat on kohta kyllästetty erilaisilla jäätelönimikkeillä. Jouko Korvenoja uskoo, että nimekkeiden kokonaismäärä ei voi juuri nousta, vaan saattaa jopa kääntyä laskuun. Vahvojen merkkien alle kehitellään edelleenkin uutuuksia, mutta joitakin merkkejä jää kokonaan pois. Erilaisia jäätelöitä on kauppojen pakastimissa jo niin paljon, etteivät kaikki sinne mahdu, eivätkä kuluttajat aina löydä mieluista jäätelöään. Erilaiset kampanjat sekoittavat valikoimaa entisestään.

Kesäkuu makuharjoittelua

Uutuusjäätelöt tulivat kauppoihin viimeistään toukokuussa, ja kesämyynnin suosikit alkoivat olla selvillä juhannukseen mennessä. Silloin tarjontaa mietittiin uudelleen, Korvenoja kuvailee. Uutuustuotteita myydään menee kahden ensimmäisen kuukauden aikana enemmän kuin muita, sitten myynti tasaantuu, kertoo Sun Icen tuotantopäällikkö Mikael Lillvik. Silti osa kuluttajista haluaa aina perusmakuja, kuten mansikkaa, suklaata ja vaniljaa. Joistakin jäätelönimikkeistä on tullut kausituotteita. Esimerkiksi yksittäistä jäätelömerkkiä saatetaan valmistaa vain yhtä sesonkia varten.

Leif Hellmanin mukaan suomalaiset syövät kesällä 60 prosenttia koko vuoden jäätelön kulutuksesta. Jäätelöä kuluu henkeä kohden vuodessa 13,5-14 litraa. Yhteensä jäätelöä syötiin 71 miljoonaa litraa. Valion laskelmien mukaan kuluttajat käyttivät viime vuonna jäätelönostoon noin 1,7 miljardia markkaa.

Lue myös:

    Uusimmat