Kuluttaja-lehti selvitti, mistä remonttiyritykset hankkivat yksityishenkilöiden tiedot – tietosuojavaltuutettukin kiinnostui

Kuluttajan muistisäännöt verkkokaupassa 2:15
Kuluttajan muistisäännöt verkkokaupassa

Kuluttaja-lehti selvitti, mistä remontteja myyvät yritykset saavat yksityishenkilöiden tietoja. Myös tietosuojavaltuutettu kiinnostui tietoja tarjoavasta yrityksestä.

Remontteja kaupustelevat yritykset voivat ostaa tarkkoja tietoja ihmisistä ja heidän taloistaan verkkopalvelun kautta. Tietoja myyvän Leadventuren toiminta herättää Kuluttaja-lehden mukaan epäilyksiä, sillä se ei suostu luovuttamaan yksityishenkilöistä keräämiään tietoja heidän itsensä tarkistettavaksi.

Onko toiminta laillista?

Kuluttaja otti yhteyttä tietosuojavaltuutettuun, joka arvioi, onko sen syytä aloittaa toimenpiteet. Tämä tarkoittaisi Leadventuren toiminnan lainmukaisuuden selvittämistä.

Leadventuren asiakkaisiin kuuluu muun muassa putki- ja lämmitysremontteja myyvä Kotisun. Se on yksi yhtiöistä, joiden painostavia myyntitapoja kuluttajaviranomainen on pitänyt lainvastaisenaa.

Painostava myynti lisääntynyt viime vuosina

Etenkin erilaisten remontti- ja korjauspalveluiden kotimyyntiä koskevien kuluttajailmoitusten määrä on kasvanut viime vuosina.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan monet ilmoittajat kertovat aggressiivisesta myynnistä: kotiesittely kestää tunteja ja esittelyn aikana myyjä ei poistu pyynnöistä huolimatta.

Kyseenalaisten kotimyyntimenettelyjen kohteena on usein ollut vanhempia kuluttajia. Kesällä 2018 MTV Uutiset uutisoi tapauksesta, jossa 150 euron remontti myytiin Hangossa vanhukselle 24 000 eurolla.

Eivät vastanneet Kuluttajan kysymyksiin

Leadventuren emoyhtiön Leaddeskin edustajat eivät vastanneet Kuluttajan kysymyksiin. Lehti penäsi vastausta esimerkiksi siihen, näkeekö yritys kiertäville remonttikauppiaille tarjoamissaan palveluissa moraalista ongelmaa.

Lue myös:

    Uusimmat