Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kuka voi väittää täysin pokkana, että uudet autot ovat kolarissa kuin paperia? Vastaus on tietenkin presidentti Donald Trump

1:01Vuoden 2017 turvallisimmat autot Euro NCAPin törmäystestissäVuoden 2017 turvallisimmat autot Euro NCAPin törmäystestissä.
Julkaistu 26.09.2019 13:37

Ville Järveläinen

Vaikka Yhdysvaltain presidentti pääsee asemassaan vaikuttamaan muun muassa autoja koskevaan lainsäädäntöön sekä autoteollisuuden toimintaan, ei hänen käsityksensä tämän päivän henkilöautoista vaikuta olevan lainkaan ajan tasalla.

Presidentti Donald Trump on useaan otteeseen yrittänyt kumota Barack Obaman aikana Kalifornian osavaltiolle myönnetyn vapauden kiristää autojen päästövaatimuksia itsenäisesti.

USA:n vihreimpänä pidetyssä osavaltiossa autojen päästöjä on pyritty alentamaan reilulla kädellä, mikä on vaikuttanut suoraan myös autovalmistajien toimintaan. Ne eivät ymmärrettävästi halua valmistaa eri autoja eri osavaltioihin, vaan autot suunnitellaan tiukimman lainsäädännön mukaan. Tässä tapauksessa siis Kalifornian.

Trumpin hallinto haluaisi höllätä autojen päästö- ja kulutusrajoja, jotta valmistajien ei tarvitsisi käyttää niin paljon rahaa vähäpäästöisten autojen kehittämiseen.

– Minun ehdotukseni näille poliittisesti korrekteille autovalmistajille on, että he alentaisivat autojen hintoja vähintään 3 000 dollarilla ja tekisivät niistä huomattavasti nykyistä turvallisempia. Moottorit toimisivat paremmin, ja vaikutus ympäristöön olisi minimaalinen. Hölmöjä johtajia! Trump twiittasi elokuussa kohua aiheuttaen.

Mikäli Trump saisi toiveensa läpi, säästyisi yhdysvaltalaisilta autovalmistajilta vuodessa yhteensä arviolta 300 miljardia dollaria. Kolikon kääntöpuolena USA:n öljynkulutus nousisi jopa puolella miljoonalla barrelilla päivässä.

"Täyttä hevonpaskaa"

Viime viikolla New Mexicossa puhuneen Trumpin kommentit ovat herättäneet kummastusta autopiireissä. Aiheesta uutisoineen Jalopnik-autosivuston mukaan Trumpin kommentit osoittavat, ettei hän tiedä autoista mitään. Ainakaan nykypäivän autoista.

– Lähes kaikki, mitä Trump sanoi New Mexicossa liittyen autoihin, niiden turvallisuuteen ja polttoainetaloudellisuuteen, oli absoluuttisesti ja kokonaisvaltaisesti väärin, toimittaja Jason Torchinsky kirjoittaa.

Voit katsoa Trumpin puheen kokonaisuudessaan alta.

Trump sanoi muun muassa nykyautoissa olevan "niin paljon turhaa rojua kulutuksen alentamiseksi, että ne eivät ole enää turvallisia". Trump haluaisi autoista nykyistä painavampia, jotta ne olisi myös kolarin sattuessa kestävämpiä.

– Autot ovat nykyään kuin paperimassasta tehtyjä. Kosketat sitä ja se romahtaa. Jos joku törmää minuun, haluan autoni olevan niin lähellä panssarivaunua kuin mahdollista. Mutta ei, ne ovat paperimassaa. Ne painavat pari kiloa, ja jos bussi törmää sinuun, olet mennyttä, presidentti latasi.

Todellisuudessa autot eivät ole koskaan olleet niin kolariturvallisia kuin nyt. Kyllä, niissä on paljon teknologiaa kulutuksen alentamiseksi, mutta sitä ei ole tehty turvallisuuden kustannuksella.

Uusien autojen kolariturvallisuutta testaavat toimijat niin Yhdysvalloissa kuin Euroopassakin ovat kiristäneet vaatimuksiaan vuosien saatossa niin paljon, että 15 vuotta vanhat autot eivät edes läpäise tämän päivän testejä. 

Jalopnikin Torchinsky irvaili Trumpin kommentille kirjoittaen, että tämän kokemukset polttoainetaloudellisista autoista rajoittunevat vuosimallin 1992 Geo Metroon – halpaan ja heiveröiseen pikkuautoon.

Torchinsky uskookin Trumpin muistelevan aikaa liki 30 vuotta sitten, kun autoista tehtiin taloudellisempia nimenomaan keventämällä ja karsimalla mukavuus- ja turvallisuusvarusteita. Eikä niille tosiaan käynyt hyvin kolarissa bussin kanssa.

Autot ovat kuitenkin kehittyneet viimeisen kolmen vuosikymmenen aikana valtavasti. Nykypäivän autot ovat lähes poikkeuksetta turvallisempia, mukavampia ja pieniruokaisempia kuin koskaan aiemmin.

– Trumpin kommentti siitä, että autoissa olisi nykyään niin paljon roinaa, että ne olisivat vähemmän turvallisempia kuin aiemmin, on täyttä hevonpaskaa. Näiden sanojen takana on mies, joka tietää tämän päivän autoista vähemmän kuin keskiverto meloni, Torchinsky jyrähtää.

Myöskään Trumpin kommentti siitä, että painavampi auto on turvallisempi, ei pidä paikkaansa. Esimerkistä käynee esimerkiksi alta löytyvä video vuosimallin 1959 Chevrolet Bel Airin ja 150 kiloa kevyemmän, mutta 40 vuotta tuoreemman Chevrolet Malibun nokkakolarista. Kumman ratissa haluaisit olla kolarin sattuessa?

Ja vaikka painavampi auto olisikin turvallisempi, ontuu Trumpin logiikka siinäkin mielessä, että nykyautot nimenomaan ovat painavampia kuin aiemmin – ja osittain juuri turvallisuutta parantavista ratkaisuista johtuen.

Trump on aiemminkin hätkähdyttänyt automaailmaa kommenteillaan. Keväällä hän totesi ulkomaisten autojen olevan uhka USA:n kansalliselle turvallisuudelle.

Myöskään Trumpin viime vuonna esittämiin väitteisiin siitä, että japanilaisvalmistajat testaavat autojensa kestävyyttä pudottelemalla keilapalloja niiden päälle, ei ole vieläkään saatu sen enempää selvyyttä.

Hän myös ihmetteli, mikseivät japanilaiset autovalmistajat rakenna autojaan Yhdysvalloissa, vaikka nämä ovatkin todellisuudessa tehneet niin jo kymmeniä vuosia.

Lähteet: Jalopnik, Forbes

Lisää aiheesta:

Tältä näyttää Donald Trumpin vaalitilaisuudessa – kojumyyjiä, T-paitoja, olutta ja rokkitähtiä: "Tunnelma on kuin Aira Samulinin syntymäpäivillä"Autojen polttoaineenkulutuksesta saatiin puistattavaa tutkimustietoa – tilanne on sama kuin vuonna 2008Virolainen sähköauto ei ole isoille ihmisille, ja sen kyydissä naamakin tulee kipeäksi – otimme nopeat tyypit sympaattisesta NobestaDonald Trump tylyttää autovalmistajaa: "Henry Ford olisi hyvin pettynyt" – tässä on presidentin oma ehdotusDonald Trump väitti Japanin testaavan autoja pudottamalla keilapalloja niiden päälle – kukaan ei tiedä, mistä Trump puhuiJenkkitoimittaja vei Tesla Model 3:n ensimmäiselle oikeasti puolueettomalle koeajolle
Donald TrumpAutoteollisuusLiikenneturvallisuusTörmäystestitAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Donald Trump
  • 16:36
    Ulkomaat

    Euroopan johtajien naljailu kulissien takana tallentui videolle: "Sinun pitäisi pyytää anteeksi"

  • Eilen19:17
    Hamas

    Hamas pihtaa vastaustaan Trumpin rauhansuunnitelmaan – lähde paljastaa järjestön mahdollisen kannan

  • Eilen19:02
    Trumpin Yhdysvallat

    Trumpin yritys erottaa keskuspankin johtokunnan jäsen pantiin jäihin

  • Eilen17:02
    Taiwan

    Taiwan ei taipunut Trumpin painostukseen – sirutuotanto pysyy kotimaassa

  • Eilen16:51
    Trumpin Yhdysvallat

    Trumpin ehdokas tilastoviraston johtoon jäi kiinni salaliittoteorioista – Valkoinen talo vetäytyi