Kuka voi väittää täysin pokkana, että uudet autot ovat kolarissa kuin paperia? Vastaus on tietenkin presidentti Donald Trump

Vuoden 2017 turvallisimmat autot Euro NCAPin törmäystestissä 1:01
Vuoden 2017 turvallisimmat autot Euro NCAPin törmäystestissä.

Vaikka Yhdysvaltain presidentti pääsee asemassaan vaikuttamaan muun muassa autoja koskevaan lainsäädäntöön sekä autoteollisuuden toimintaan, ei hänen käsityksensä tämän päivän henkilöautoista vaikuta olevan lainkaan ajan tasalla.

Presidentti Donald Trump on useaan otteeseen yrittänyt kumota Barack Obaman aikana Kalifornian osavaltiolle myönnetyn vapauden kiristää autojen päästövaatimuksia itsenäisesti.

USA:n vihreimpänä pidetyssä osavaltiossa autojen päästöjä on pyritty alentamaan reilulla kädellä, mikä on vaikuttanut suoraan myös autovalmistajien toimintaan. Ne eivät ymmärrettävästi halua valmistaa eri autoja eri osavaltioihin, vaan autot suunnitellaan tiukimman lainsäädännön mukaan. Tässä tapauksessa siis Kalifornian.

Trumpin hallinto haluaisi höllätä autojen päästö- ja kulutusrajoja, jotta valmistajien ei tarvitsisi käyttää niin paljon rahaa vähäpäästöisten autojen kehittämiseen.

– Minun ehdotukseni näille poliittisesti korrekteille autovalmistajille on, että he alentaisivat autojen hintoja vähintään 3 000 dollarilla ja tekisivät niistä huomattavasti nykyistä turvallisempia. Moottorit toimisivat paremmin, ja vaikutus ympäristöön olisi minimaalinen. Hölmöjä johtajia! Trump twiittasi elokuussa kohua aiheuttaen.

Mikäli Trump saisi toiveensa läpi, säästyisi yhdysvaltalaisilta autovalmistajilta vuodessa yhteensä arviolta 300 miljardia dollaria. Kolikon kääntöpuolena USA:n öljynkulutus nousisi jopa puolella miljoonalla barrelilla päivässä.

"Täyttä hevonpaskaa"

Viime viikolla New Mexicossa puhuneen Trumpin kommentit ovat herättäneet kummastusta autopiireissä. Aiheesta uutisoineen Jalopnik-autosivuston mukaan Trumpin kommentit osoittavat, ettei hän tiedä autoista mitään. Ainakaan nykypäivän autoista.

– Lähes kaikki, mitä Trump sanoi New Mexicossa liittyen autoihin, niiden turvallisuuteen ja polttoainetaloudellisuuteen, oli absoluuttisesti ja kokonaisvaltaisesti väärin, toimittaja Jason Torchinsky kirjoittaa.

Voit katsoa Trumpin puheen kokonaisuudessaan alta.

Trump sanoi muun muassa nykyautoissa olevan "niin paljon turhaa rojua kulutuksen alentamiseksi, että ne eivät ole enää turvallisia". Trump haluaisi autoista nykyistä painavampia, jotta ne olisi myös kolarin sattuessa kestävämpiä.

– Autot ovat nykyään kuin paperimassasta tehtyjä. Kosketat sitä ja se romahtaa. Jos joku törmää minuun, haluan autoni olevan niin lähellä panssarivaunua kuin mahdollista. Mutta ei, ne ovat paperimassaa. Ne painavat pari kiloa, ja jos bussi törmää sinuun, olet mennyttä, presidentti latasi.

Todellisuudessa autot eivät ole koskaan olleet niin kolariturvallisia kuin nyt. Kyllä, niissä on paljon teknologiaa kulutuksen alentamiseksi, mutta sitä ei ole tehty turvallisuuden kustannuksella.

Uusien autojen kolariturvallisuutta testaavat toimijat niin Yhdysvalloissa kuin Euroopassakin ovat kiristäneet vaatimuksiaan vuosien saatossa niin paljon, että 15 vuotta vanhat autot eivät edes läpäise tämän päivän testejä

Jalopnikin Torchinsky irvaili Trumpin kommentille kirjoittaen, että tämän kokemukset polttoainetaloudellisista autoista rajoittunevat vuosimallin 1992 Geo Metroon – halpaan ja heiveröiseen pikkuautoon.

Torchinsky uskookin Trumpin muistelevan aikaa liki 30 vuotta sitten, kun autoista tehtiin taloudellisempia nimenomaan keventämällä ja karsimalla mukavuus- ja turvallisuusvarusteita. Eikä niille tosiaan käynyt hyvin kolarissa bussin kanssa.

Autot ovat kuitenkin kehittyneet viimeisen kolmen vuosikymmenen aikana valtavasti. Nykypäivän autot ovat lähes poikkeuksetta turvallisempia, mukavampia ja pieniruokaisempia kuin koskaan aiemmin.

– Trumpin kommentti siitä, että autoissa olisi nykyään niin paljon roinaa, että ne olisivat vähemmän turvallisempia kuin aiemmin, on täyttä hevonpaskaa. Näiden sanojen takana on mies, joka tietää tämän päivän autoista vähemmän kuin keskiverto meloni, Torchinsky jyrähtää.

Myöskään Trumpin kommentti siitä, että painavampi auto on turvallisempi, ei pidä paikkaansa. Esimerkistä käynee esimerkiksi alta löytyvä video vuosimallin 1959 Chevrolet Bel Airin ja 150 kiloa kevyemmän, mutta 40 vuotta tuoreemman Chevrolet Malibun nokkakolarista. Kumman ratissa haluaisit olla kolarin sattuessa?

Ja vaikka painavampi auto olisikin turvallisempi, ontuu Trumpin logiikka siinäkin mielessä, että nykyautot nimenomaan ovat painavampia kuin aiemmin – ja osittain juuri turvallisuutta parantavista ratkaisuista johtuen.

Trump on aiemminkin hätkähdyttänyt automaailmaa kommenteillaan. Keväällä hän totesi ulkomaisten autojen olevan uhka USA:n kansalliselle turvallisuudelle.

Myöskään Trumpin viime vuonna esittämiin väitteisiin siitä, että japanilaisvalmistajat testaavat autojensa kestävyyttä pudottelemalla keilapalloja niiden päälle, ei ole vieläkään saatu sen enempää selvyyttä.

Hän myös ihmetteli, mikseivät japanilaiset autovalmistajat rakenna autojaan Yhdysvalloissa, vaikka nämä ovatkin todellisuudessa tehneet niin jo kymmeniä vuosia.

Lähteet: Jalopnik, Forbes

Lue myös:

    Uusimmat