Kreikan velat anteeksi? Näin uusi pääministeri toimisi

Kokoomuksen uusi puheenjohtaja, ja Suomen seuraava pääministeri, valitaan ensi viikon lauantaina 14.6..

Puheenjohtajaksi ovat ehdolla Eurooppa- ja ulkomaankauppaministeri Alexander Stubb,  sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko sekä elinkeinoministeri Jan Vapaavuori.

Uuden pääministerin valinnan jälkeen hallitus käy pienet hallitusneuvottelut.

MTV:n Huomenta Suomen pääministeritentissä kokoomuksen puheenjohtajaehdokkaat joutuivat vastaamaan siihen, miten he ratkaisisivat mahdollisesti vaalikauden lopussa eteen tulevat päätökset.

1. päätös: Kasvattaisitko elvytyspakettia sovitusta 600 miljoonasta suuremmaksi?


Vapaavuori: Pakettia voidaan kasvattaa maltillisesti, jos se tehdään tavalla, joka luo aidosti uutta kasvua. Se ei saa olla ristiriidassa kehyspäätösten kanssa eikä se saa vaarantaa Suomen kykyä hoitaa talouttaan fiksusti.

Risikko: Minihallitusneuvottelut eivät ole teatteria, siellä tehdään oikeasti töitä. Työ ja kasvuohjelma pitää katsoa uudelleen, summaa voidaan lisätä.

Stubb: Olen valmis keskustelemaan kaikista niistä toimenpiteistä, jotka lisäävät työllisyyttä ja talouskasvua. Samalla pitää pitää suhteellisuustajusta kiinni, eli kaksi kertaa 300 miljoonaa kahden vuoden yli ei ole toimenpide, joka saa talouden räjähdysmäiseen kasvuun.


2. päätös: Rakennepaketti ja sotepaketti: voidaanko niitä repiä auki?


Risikko: Ei todellakaan voida. Ne on laskettu kestävyysvajeen kuromiseksi. Ainoa, mistä voidaan keskustella, on kasvu ja työ.

Vapaavuori: Pakettia ei voida aukaista.

Stubb: Rakennepakettia ei aukaista. Sotepaketti ei ole vielä kiinni, vaan siitä tehdään tällä hetkellä toimeenpanoja.

 

3. päätös: Voidaanko lapsilisäpäätöstä muuttaa?


Vapaavuori: Hallitus on yksimielisesti päässyt sopuun paketista, jossa on hankalia aiheita varmasti kaikille puolueille. Jos yhtäkin kohtaa aletaan repiä auki, koko pakka on levällään. Olisi valtioviisautta pitää kiinni siitä, mitä on päätetty.

Risikko: Nyt on pidettävä kiinni siitä, mitä on sovittu. Eihän siitä tule mitään, jos me kuukauden välein vaihtaisimme mielipiteitämme.

Stubb: Valtakunnan näkökulmasta kaikista tärkeintä on saada talousvakautta ja poliittista vakautta. Nyt on kyse minihallitusohjelmasta ja kyse toimeenpanevasta hallituksesta. Kyllä aikuiset hoitavat asiat aikuismaisesti.


4. päätös: Pidetäänkö hallitus kasassa hinnalla millä hyvänsä?


Vapaavuori: Suomen kansan etu on se, että meillä on toimintakykyinen hallitus. Siksi se on lähtökohta.

Risikko: Jos Suomen etu vaatii, ei pidetä. Mutta tavoite on, että pidetään.

Stubb: Tämän hallituksen suuret päätöksen on jo tehty. Ei olisi mitään järkeä lähteä hajoittamaan hallitusta ja lisäämään epävakautta pienten hallitusneuvottelujen seurauksena.


5. päätös: Fennovoiman ydinvoimapäätös: pitääkö vihreiden seisoa hallitusrintamassa tai muuten heidän on lähdettävä hallituksesta?


Stubb: Olen varma, että energiapalettimme pitää olla tulevaisuudessa erittäin laaja. Fennovoima on yksi osa tätä pakettia. Ratkaisut tehdään syksymmällä.

Risikko: Jos päädytään siihen, että hakemus viedään eduskuntaan, vihreät itse päättävät sen, mitä tekevät.

Vapaavuori: Vihreät päättävät itse siitä, haluavatko olla mukana hallituksessa. Kyse on niin isoista asioista, ettei yksi pieni puolue voi niitä vastustuksellaan estää.


6. päätös: Jos Venäjän talouspakotteita päätetään EU:ssa kiristää, miten hallitus johdollasi reagoi?


Stubb: Olemme pitäneet huolen siitä, ettei uutta kiristystä tule. Olemme pitäneet huolen myös siitä, että jos tulee, teollisuuden alat, jotka koskettavat Suomea, ovat tämän listan ulkopuolella.

Risikko: Se on tarkkaan harkittava. Kyse on kauppapolitiikastamme. Totta kai olemme yhdessä rintamassa EU:ssa.

Vapaavuori: Olemme sitoutuneet yhteiseen eurooppalaiseen ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan ja meidän pitää olla sen linjan takana. EU:n sisäisissä keskusteluissa meidän pitää kaikin keinoin pyrkiä vaikuttamaan siihen, että mahdolliset pakotteet ovat reiluja Suomelle suhteessa eri jäsenmaihin.


7. päätös: Kreikan velkataakka: Oletko valmis antamaan Kreikan velkoja anteeksi.


Risikko: Ei anneta anteeksi. Perusteluni ovat pitkä laina-aika ja matalat korot.

Vapaavuori: Tuohon ei voi vastata tässä tilanteessa. Voi aidosti syntyä sellainen tilanne, ettei muita ulospääsytilanteita ole. Jos kaikki muut EU-jäsenmaat ovat siihen valmiita, sitä pitää Suomessakin harkita. Se on hyvin ei-toivottava tilanne.

Stubb: Uskon, että voimme joutua tekemään velkahelpotuksia pidentämällä velka-aikaa ja laskemalla korkoja. Varsinaista anteeksiantoa sellaisenaan en usko tulevan pöydälle.

 

8. päätös: Tullaanko loppukaudella jollain tavalla viemään Nato-asiaa eteenpäin?


Vapaavuori: Otetaan maltillisesti, asia ei ole ajankohtainen nyt.

Risikko: Keskustelu jatkuu, siitä pitää katsoa kaikki kolikon kolme puolta. Hyötyä siitä pitää olla, jos sinne mennään.

Stubb: Nyt keskustellaan, käydään läpi hyviä ja huonoja puolia ja tulevaisuudessa voidaan asiasta päättää.


9. päätös: Onko eurooppalainen puolustus riittävä Naton rinnalla?


Stubb: Eurooppalaista puolustusta pitää vahvistaa. Samalla on todettava, että 22 maata 28 EU-maasta on Naton jäseniä.

Risikko: Rauhanaikana on hyvä asia, että meillä on yhteistä puolustusta. Jos sota tulisi, tilanne olisi kuin nyyttikestit, yhtään ei voida tietää, mitä kukin valtio sinne toisi. Siksi en sen varaan laske.

Vapaavuori: Eurooppalaisen puolustusulottuvuuden vahvistaminen on hyvä asia, josta varmasti syntyy lisäarvoa. En usko, että kukaan kuvittelee, että se täysin korvaisi Natoa. 




Lue myös:

    Uusimmat