Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koronakurimus pudotti joukkoliikenteen matkustajamäärät – myös tieliikenteen vuosia jatkunut kasvutrendi keskeytyi

13:0750 uutta liikennemerkkiä, vähimmäisnopeus ja takavalo pyörään – tämä kaikki sinun pitää tietää uudesta tieliikennelaistaUusi tieliikennelaki astui voimaan kesäkuun alussa – ovatko sen mukanaan tuomat muutokset jo tuttuja?
Julkaistu 03.07.2020 07:21

MTV UUTISET – STT

Suomen tieliikenteen liikennemäärät eivät ole vuositasolla juurikaan supistuneet vuosikymmeniin, mutta tänä vuonna niin on käymässä.

Koronaepidemia on vähentänyt liikennettä siinä määrin, että koko vuoden tieliikenteen määrä on putoamassa vuoden 2019 luvuista, sanoo vaikuttavuusjohtaja Mikko Saariaho liikenteenohjausyhtiö Traffic Management Finlandista.

– Tieliikenteessä on ollut pitkään, ainakin 1990-luvun puolivälistä, vuotuinen kasvutrendi. Jokunen pysähdys on koettu, esimerkiksi vuosien 2008–2009 finanssikriisi painoi kasvun noin nollaan. Nyt kuitenkin liikennemäärä näyttää jäävän oleellisesti edellisvuotta pienemmäksi.Näin ei ole käynyt Suomessa aikoihin.

– Tuskin 1980-luvulla oli tällaista kuoppaa, onko mahtanut olla 1970-luvullakaan, Saariaho vertaa.

Koronakurimus pudotti joukkoliikenteen matkustajamäärät alas niin maanteillä, rautateillä, lentoliikenteessä kuin laivoillakin. Joukkoliikenne on elpymässä Saariahon mukaan eri aloilla eri tahtiin.

– Rautateillä junien määrät ovat palautuneet nopeasti kohti viime vuoden vastaavan ajan lukuja. Lentoliikenteen elpyminen on myös alkanut, mutta paljon varovaisemmin.

Lue myös: Haitarit palaavat pääkaupunkiseudulle: Helsinkiin ja Vantaalle kymmeniä nivelöityjä sähköbusseja

Lipunmyynti pysähtyi kuin seinään

Joukkoliikenteen yhtiöistä kuvataan, miten jyrkkä ja nopea matkustajapako keväällä oli.

– Koronakriisin alussa Onnibus ajoi kolme viikkoa tyhjillä busseilla kaikki aikataulun mukaiset vuorot. Vasta sen jälkeen saimme pudotettua vuorotarjonnan 17 prosenttiin, kertoo Onnibusin toimitusjohtaja Lauri Helve.

Matkustajaliikenne laivoilla oli käytännössä pysähdyksissä pitkään.

– Samoin lentoliikenteestä leikkautui nopeasti 90 prosenttia. Toipuminen on sielläkin alkanut, mutta nyt lennetään Suomen normaalista liikenteestä vasta 20–25 prosenttia. Niin ikään laivayhtiöiden liikennöinti on nyt vilkastumassa, Mikko Saariaho täydentää.

Lue myös: Matkustaja hämillään ääriään myöten täyteen myydystä junavuorosta – VR kertoo tekevänsä merkittävän muutoksen lipunmyyntiin, jottei junissa matkusta liikaa ihmisiä

Poikkeuksen teki ja tekee junaliikenne, jossa vuorotarjonta on liki normaali.

– VR:n matkustajajunia liikennöidään vain runsas kymmenes vähemmän kuin normaalitilanteessa. Tämä on meiltä vastuullisuusteko. Pyrimme koronan tartuntariskin minimoimiseksi siihen, että mahdollisimman monessa junassa on väljää, sanoo VR:n matkustajaliikenteen johtaja Topi Simola.

Hänen mukaansa junissa on nyt noin puolet viimevuotisesta asiakasmäärästä.

– Aivan hetkessä tilanne ei entiseksi palaudu. VR arvioi, että junissa päästään vuoden 2019 matkustajamääriin vasta vuonna 2023.

Lue myös: Hyppää kyytiin! Pasilassa kulkee tästä päivästä alkaen robottibussi, jolla ei ole kuljettajaa – vahtiiko tulevaisuudessa busseja enää kukaan?

Palaavatko oman auton käyttöön siirtyneet?

Moni suomalainen siirtyi koronariskin vähentämiseksi keväällä matkustamaan joukkoliikenteen sijasta omalla autolla. Joukkoliikenteen isoja kysymyksiä on nyt se, saadaanko ratin taakse siirtyneet takaisin.

– Esimerkiksi ilmastonmuutos ei ole kadonnut mihinkään. En usko, että omaan autoon nyt keväällä vaihtaneet hylkäävät pysyvästi joukkoliikenteen, VR:n Simola tuumii.

Hänen mukaansa oli odotettavissakin, että junista on jäänyt pois etenkin eläkeikäisiä matkaajia eli koronan riskiryhmään kuuluvia.

Koiviston Auton konsernijohtaja Antti Unkuri täydentää kuvaa.

– Erään tutkimuksen mukaan viidesosa ihmisistä vieroksuu nyt hieman joukkoliikennettä. Ehkä hiukan on pelättävissä, että tällä epidemialla on pitkäkestoisempikin vaikutus matkustajamääriin, hän toteaa.

Traffic Management Finlandin Saariaho sanoo, että nyt on tärkeää säilyttää Suomen joukkoliikenteen palvelukyky hyvänä.

– Sen pitää palvella niin tasokkaasti, että joukkoliikenne pysyy varteenotettavana vaihtoehtona pikkuautolle.

Saariaho katsoo, että erään muutoksen koronakausi voi jättää jälkeensä Suomen liikenteeseen.

– Iso osa Suomen henkilöautomatkoista on pituudeltaan alle kolme kilometriä. Jos joukkoliikenteen suosio ei täysin palaudu, voi olla, että polkupyöräily lyhyillä matkoilla lisääntyy.

Lue myös: Jasmin järkyttyi astuttuaan täpötäyden Onnibusin kyytiin – turvaväleistä ei ollut tietoakaan: "Jos olisin tiennyt, en olisi mennyt kyytiin"

Lisää aiheesta:

Näin bussilippujen hinnat kehittyvät, jos bensan hinta jatkaa nousuaan: "Merkittävä kustannustekijä"Bussien vuoroista uupuu jopa puolet – junien ja bussien kaukoliikenteelle luvassa vaikeuksissa vielä vuosiksiTeillä huristellaan jälleen: Yksityisautojen määrä on kasvanut, mutta joukkoliikenne on yhä vaikeuksissa Joka kymmenes bussifirma pelkää kaatuvansa – matkustajakadon riivaamat yritykset pysyvät pystyssä tukien avullaJuhannusliikenne käy vilkkaana myös junissa – lentoliikenteessä vain pari prosenttia normaalista matkustajamäärästä: "Enemmän on tilaa kuin täyttä tällä hetkellä"Joukkoliikenne ja taksit ovat menettäneet lähes kaikki matkustajat – kokenut autoilija kertoo pudotuksen olevan rajumpi kuin 1990-luvun lamassa: "Kyydit loppuivat kuin seinään"
LiikenneKoronavirusJulkinen liikenneKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • 19:17
    Lentokoneet

    Tätä irtoamista ei toivoisi näkevän lentokoneen noustessa ilmaan – dramaattinen video Intiasta

  • Eilen15:25
    Hirvikolarit

    Poliisi jakoi hyytävän kuvan hirvikolaripaikalta: "Suosittelen vahvasti..."

  • Eilen12:33
    Liikennevalvonta

    MTV tutustui: Mitä löytyy "peltipoliisin" sisältä? Tolpan hinta jopa kymmeniä tuhansia euroja

  • Eilen09:47
    Liikennerikokset

    Nainen pakeni huumeissa poliisia Helsingissä jopa 208 km/h – väitti matkustajan yllyttäneen

  • Eilen06:16
    Autot

    USU: Huolestuttavia tietoja Suomen väylistä – rahat loppumassa