Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
2:57Koronan iskiessä taksikyydit loppuivat kuin seinään – näin taksikuski vertaa koronakriisiä 90-luvun lamaanTaksikuski Timo Kautto kertoo, että koronavirus on aiheuttanut täydellisen asiakaskadon ja vertaa tilannetta 90-luvun lamaan.
Julkaistu 19.04.2020 18:49
Toimittajan kuva

Ossi Rajala

ossi.rajala@mtv.fi

OssiRajala

Sekä VR:n että linja-autojen kaukoliikenteen matkustajamäärät ovat laskeneet jopa 90 prosentilla verrattuna tavanomaiseen tilanteeseen.

Poikkeusolot ovat tyhjentäneet lisäksi taksit. Helsingissä normaali taksiliikenne on vähentynyt yli 70 prosentilla.

– Kun koronarajoitukset tulivat voimaan, tilaukset vähenivät noin 70-80 prosentilla. Näkymät alalla ovat nyt huonot. Riippuu paljon siitä, mitä ovat yrittäjien puskurit. Kassa voi olla monilla tyhjä ja autot seisovat, Taksi Helsingin toimitusjohtaja Jari Kantonen kertoo.

Taksia ajava autoilija Timo Kautto kertoo, että kyydit loppuivat kuin seinään ja muutos on nyt ollut rajumpi kuin 1990-luvun lamassa.

– Minulla on vähän tuntumaa siitä 90-luvun alun lamasta. Se tapahtui vähän samalla tyylillä, mutta silloin jäi edes joitakin kyytejä jäljelle, mutta tämä loppui nyt seinään täysin, Kautto sanoo.

Lue myös: Korona supistaa myös joukkoliikenteen vuoroja – useissa kaupungeissa bussit huristelevat jo nyt kesäajassa

Kokenut autoilija korostaa samalla sitä, että ajat kyllä paranevat vielä.

– Kyllä tässä on kollegoiden kanssa puhuttu, että pyritään ajamaan tämäkin lama tai taloudellinen tilanne läpi samoin kuin silloin 90-luvulla. Kyllä se aurinko paistaa risukasaan joku päivä, Kautto painottaa.

Joukkoliikenne ja taksit ovat menettäneet lähes kaikki matkustajat – kokenut autoilija kertoo pudotuksen olevan rajumpi kuin 1990-luvun lamassa: "Kyydit loppuivat kuin seinään"

Jotkut taksit ovat pystyneet hieman paikkaamaan menetettyä liikennettä apteekki- ja ruokakuljetuksilla.

Myös taksiyrittäjät voivat hakea poikkeusoloihin räätälöityjä tukia.

– Olemme lähettäneet yrittäjille pitkät listat niistä tukimuodoista, joita yrittäjät voivat saada, jotta he eivät jokainen joudu niitä yksin selvittämään, Kantonen kertoo.

HSL niin ikään pulassa

Myös suurimpien kaupunkiseutujen joukkoliikenteessä lasku on ollut jyrkkää.

Esimerkiksi Helsingin Seudun Liikenne -kuntayhtymän eli HSL:n matkustajamäärät ovat laskeneet 70 prosentilla. Tavallisesti HSL:n liikenteessä kulkee noin miljoona matkustajaa päivässä, mutta poikkeusolojen aikana määrä on ollut noin 300 000 matkustajaa päivässä.

HSL ennakoi, että sen tulot tippuvat vähintään sadalla miljoonalla eurolla ja tarvitsevansa valtiolta tukea hyvän palvelutason säilyttämiseen tulevaisuudessa.

Uudenmaan avautuminen ei vaikuta

Uudenmaan rajan avaamisella ei ole ollut merkittävää vaikutusta kaukoliikenteeseen. Sekä juna- että bussiliikenne hiljenivät jo ennen Uudenmaan eristämistä.

Valtiolta on pyydetty lisää tukea sekä kauko- että paikallisliikenteen turvaamiseen.

– Alenema on kaukoliikenteessä suuruusluokkaa -90 prosenttia. Tukitoimia odotetaan kovasti toukokuun valtion lisätalousarvioon, kertoo Linja-autoliiton toimitusjohtaja Mika Mäkilä.

Lisää aiheesta:

Junalakolla on myös hyötyjänsä: Bensa-asemilla vilkasta – bussiliikenne joutuu myymään matkustajille jopa ei-ootaBussien vuoroista uupuu jopa puolet – junien ja bussien kaukoliikenteelle luvassa vaikeuksissa vielä vuosiksiJoka kymmenes bussifirma pelkää kaatuvansa – matkustajakadon riivaamat yritykset pysyvät pystyssä tukien avullaKoronakurimus pudotti joukkoliikenteen matkustajamäärät – myös tieliikenteen vuosia jatkunut kasvutrendi keskeytyiJunat, bussit ja taksit yhä rajussa vajaakäytössä, kun matkustajamäärät ovat noin puolet normaalista – VR kokenut miljoonatappioitaTaustalla historiallisen suuri matkustajakato: Suomen kaupungit supistavat joukkoliikennettä – HSL:n bussit kulkevat jo kesäaikataulussa
LiikenneTaksitJunatLinja-autotKoronavirusKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • Eilen16:14
    Sää

    Ajokeli muuttuu petolliseksi – "Varoituksen sana"

  • Eilen11:33
    Auton varusteet

    Löytyykö jo? Nämä varusteet autossa pitää nyt olla

  • pe20:00
    Australia

    Mies syttyi palamaan lentokentän business loungessa

  • pe18:20
    Rantasalmi

    Mies kuoli rekan ja henkilöauton törmäyksessä Rantasalmella

  • pe16:55
    Liikenneturvallisuus

    "Sehän lähti ihan lapasesta" – Sanna testasi, kuinka vaikea on saada auto hallintaan liukkaalla kelillä