Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Bussien vuoroista uupuu jopa puolet – junien ja bussien kaukoliikenteelle luvassa vaikeuksissa vielä vuosiksi

1:46Joukkoliikenteestä uupuu yhä suuri osa matkustajista koronakriisin takiaJoukkoliikenteestä uupuu yhä suuri osa matkustajista koronakriisin takia.
Julkaistu 08.11.2021 06:54
Toimittajan kuva

Ossi Rajala

ossi.rajala@mtv.fi

OssiRajala

Matkustajamäärät kaukoliikenteen junissa ja busseissa ovat yhä merkittävästi pienempiä verrattuna koronakriisiä edeltäneeseen aikaan. Junista uupuu viidennes matkustajista ja bussien kaukoliikenteen vuoroista on kadonnut jopa puolet.

Vaikeudet voivat johtaa joukkoliikenteen tason näivettymiseen, mikä vaikuttaisi myös työllisyyteen ja liikenteen ilmastotavoitteisiin.

Helpotusta ei ole odotettavissa nopeasti.

– Nyt on jo selvää, että työssäkäynti- ja asiointiliikenteen elpyminen tulee kestämään pitkään Suomessa. Jos valtiovalta tai kunnat eivät seuraavina vuosina osta liikennettä enemmän, niin sillä tulee olemaan vaikutusta liikennevuorojen tiheyteen ja reitteihin, sanoo VR Groupin matkustajaliikenteen johtaja Topi Simola.

Heikommat yhteydet aiheuttavat esimerkiksi sen, että työvoima ei pääse siirtymään töiden perässä ja yksityisautoilu lisääntyy.

– Tämä vaikuttaa ihmisten työssäkäyntialueisiin. Kohtaamisten määrään, työllistymiseen. Yksinkertaisesti esimerkiksi siihen pääseekö sairaanhoitaja esimerkiksi Hämeenlinnan keskussairaalaan töihin Tampereelta tai Helsingistä yhtä hyvin kuin aiemmin, Simola sanoo.

Bussiliikenteessä vaje on vielä suurempaa, kun linja-autoissa ei ole vapaa-ajan matkustusta entiseen malliin.

– Kaukoliikenteessä vuorotarjonta on puolet siitä, mitä se on joskus ollut. Alueellisia eroja on valtavasti. Kaukoliikenteen matkustus on pitkälti vapaa-ajan matkustusta. Tekemämme kyselymme mukaan matkustamiseen on kiinnostusta, mutta tapahtumat, kulttuuri- ja urheilutilaisuudet puuttuvat. Olisi hyvä, että rohkaistaisiin vastuulliseen matkustamiseen, sanoo Linja-autoliiton toimitusjohtaja Mika Mäkilä.

Junissa on puolestaan ollut ennätyksellisesti vapaa-ajan matkustajia kesällä, syyslomilla ja viikonloppuisin, mutta työmatkalaisia puuttuu.

Ostoliikennettä ratkaisuksi?

Ratkaisuksi ehdotetaan myös valtion tai kuntien rahoilla hankittavaa ostoliikennettä.

– Nyt olisi erityisen tärkeätä, että seuraavina 2-4 vuotena satsattaisiin ostoliikenteeseen laajamittaisesti, jotta saadaan tarjottua hyvät yhteydet asiakkaille ja sitä kautta palattua yksityisautoista joukkoliikenteen pariin, VR:n Simola sanoo.

Palautuminen voi olla myös nopeata, kunhan matkustajia riittäisi.

– Tilanne kentällä on erittäin vaikea ja vakava, mutta vuorotarjonnan lisääminen on heti mahdollista, kun kysyntä kasvaa, Mäkilä toteaa.

Linja-autoalalla on toistaiseksi vältytty konkursseilta valtion kustannustuen ansiosta. Tulossa on jo haku tukipakettiin numero viisi.

– Vaikeuksista huolimatta on mennyt sikäli hyvin, ettei konkursseja ei ole tullut paljon. Valtion kustannustuki on ollut erittäin tärkeä pitkän matkan liikenteessä. Jatkossa tarvitaan palvelutasoselvitystä, mitä halutaan pitkän matkan liikenteeltä, Mäkilä sanoo.

Lisää aiheesta:

Junalakolla on myös hyötyjänsä: Bensa-asemilla vilkasta – bussiliikenne joutuu myymään matkustajille jopa ei-ootaNäin bussilippujen hinnat kehittyvät, jos bensan hinta jatkaa nousuaan: "Merkittävä kustannustekijä"Teillä huristellaan jälleen: Yksityisautojen määrä on kasvanut, mutta joukkoliikenne on yhä vaikeuksissa Joka kymmenes bussifirma pelkää kaatuvansa – matkustajakadon riivaamat yritykset pysyvät pystyssä tukien avullaKoronakurimus pudotti joukkoliikenteen matkustajamäärät – myös tieliikenteen vuosia jatkunut kasvutrendi keskeytyiJoukkoliikenne ja taksit ovat menettäneet lähes kaikki matkustajat – kokenut autoilija kertoo pudotuksen olevan rajumpi kuin 1990-luvun lamassa: "Kyydit loppuivat kuin seinään"
LiikenneJunatLinja-autotVRIlmastonmuutosKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • 12:37
    Politiikka

    MTV Uutisten tiedot: Länsiradasta kokoustetaan iltapäivällä – nämä asiat ovat pöydällä

  • 08:34
    Rattijuopumus

    Ministeri: Uusien kuskien promilleraja alas

  • Eilen19:52
    Teboil

    Teboil ei kommentoi mahdollista omistajanvaihdosta: "Seuraamme tilannetta"

  • Eilen14:36
    Liikenneonnettomuudet

    Onnettomuus Kehä III:lla Vantaalla

  • Eilen13:49
    Politiikka

    Ministeri Ranne: Tunnin junasta voi tulla sopu pian