Korona-aika sai ihmiset hoitamaan ihoaan meikkaamisen sijaan – ihonhoitotuotteet pitävät Lumenen tulosta yllä: "Kansainvälisesti meille on tullut uusia markkinoita"

Korona muutti kosmetiikkatuotteiden myyntiä – ihmiset hoitivat ihoaan meikkaamisen sijaan 1:54
Video: Korona muutti kosmetiikkatuotteiden myyntiä – ihmiset hoitivat ihoaan meikkaamisen sijaan.

Korona-aika muutti ihmisten kosmetiikan ostamista. Värien sijaan myytiin ihonhoitotuotteita. Tuotteita ostettiin myös aiempaa enemmän marketeista ja verkkokaupasta tavaratalojen sijaan. Myös luksustuotteiden myynti nousi.

Korona muutti tavaratalojen kosmetiikkaosastojen arkea, muun muassa testipakkaukset poistettiin asiakkaiden ulottumattomiin.

Etätyöt, ravintoloiden sulkeutuminen ja erilaisten tapahtumien peruuntumiset näkyivät myös kosmetiikkahankinnoissa, värituotteita eli meikkejä ei myyty samaan tahtiin kuin ennen.

– Meikkirintamalla otamme isomman miinuksen, semmoinen vähän vajaat 20 prosenttia. Tietysti johtuen näistä kotikonttorilla työskentelemisestä. Ihmiset eivät niin paljoa panostaneet meikkaamiseen, kertoo Lumenen Suomen maajohtaja Tiina Bensky.

Kalliit merkit myyneet hyvin korona-aikana

Vaikka ulkoiseen ehostamiseen ei käytetty rahaa samaan malliin kuin ennen koronaa, ovat ihmiset kuitenkin pitäneet huolta ihostaan. Aiempaa enemmän rahaa on käytetty myös kalliimman hintaluokan tuotteisiin.

– Nimenomaan nämä kalliit merkit ovat kasvaneet koronan aikana. Ajattelimme itse että kun matkustusta on vähän, eikä tax freeta käytetä, niin se myynti on siirtynyt sieltä kauppoihin, kertoo Tuija Salmi SOK:n Sokoksen ja Emotion -myymälöiden ryhmäpäällikkö.

Myös Stockmannilla tilanne näyttää samansuuntaiselta.

– Ehkä sitten sellainen tietynlainen hyvinvointi ja tällaiset asiat nostaa päätään ja ne näkyy kosmetiikkagenressä. Huomattiin tässä ihonhoidossa, että ihmiset ovat valmiita satsaamaan myös siihen, sanoo Eevi Laakso kosmetiikan myyntipäällikkö Stockmannilta.

Korona-aikana on selvästi noussut esiin myös yksi tuote ylitse muiden, kankainen kasvonaamio.

– Kasvonaamioita myytiin, meillä on hyvä valikoima niitä. Ajattelen, että se johtuu siitä, että jos vaikka etätöitä tekee niin samalla voi pitää kasvonaamiota kasvoilla, kertoo Laakso.

Verkkokauppa pelasti kivijalan myynnin menetyksiä

Viruksen vuoksi ihmisten ostokäyttäytyminen muuttui. Kosmetiikkaa hankittiin kaupan sijasta verkkokaupoista.

– Vaikka maalis-huhtikuussa kaupankäynti kivijalassa notkahti, korvattiin sitä verkkokaupalla. Ja jonkun verran siirtymää on myös perushygieniatuotteista.

– Eli niitä on ostettu sieltä marketeista, kun käydään ruokakaupoissa, niin ostetaan nämä samalla, kuvailee Salmi ostokäyttäytymisen muutosta.

Verkkokaupan vahvistuminen on hyödyttänyt kotimaista kosmetiikkayritystä, joka on pääsemässä viime vuoden ennätykseen, koronasta huolimatta.

– Verkkokauppa on lähtenyt todella hyvin käyntiin. Viime vuosi oli meidän ennätysvuosi ja tänä vuonna ihonhoitotuotteet ovat samalla tasolla, eli yhtään miinusta ei ole siellä puolella.

– Kokonaisuus näyttää suhteellisen hyvältä, kun ajattelee, miten suuri isku korona on ollut koko maailmalle, sanoo Lumenen toimitusjohtaja Johan Berg.

Korona on tuonut etua pienelle toimijalle, kun perinteiset kauppapaikat ovat olleet ahdingossa.

– Kun puhutaan perinteisestä kaupasta, niin siellä nämä isot globaalit jätit ovat vallanneet kaikki parhaan lattiapinta-alat isoista ketjuista. Nyt kun tuli tälläinen tilanne, me lähdemme kaikki samalta tasolta ja se on suosinut pieniä, nopeitä ja ketteriä pelureita kuten me, kertoo Berg.

Kasvua on tullut myös kokonaan uusilta markkinoilta.

– Kansainvälisesti meille on tullut uusia markkinoita, jotka vetävät todella hyvin. Me olemme esimerkiksi todella tyytyväisiä Ruotsiin, siellä on meillä 25 prosentin kasvu. Ja siellä meillä meikkivoiteiden markkinajohtajuus, mikä on todella komea askel meille.

– Nyt muut Pohjoismaat ovat lähteneet myös mukaan. Ja sitten uudet maat, kuten Englanti ja Kiina, näissäkin tulemme enemmän kuin tuplaamaan meidän myynti tänä vuonna, kertoo Berg.

Lue myös:

    Uusimmat