Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koronakriisillä voi olla kauaskantoiset vaikutukset muotialalle – lähiviikot kertovat, kuinka moni yritys selviää kriisistä: “Tilanne on todella tukala”

11:02Yritysten ratkaisut talouskriisin hoitoonUutisaamussa puhuttiin siitä, mitä ratkaisuja yrityksillä on talouskriisin hoitoon. Vieraina Vuokraturvan toimitusjohtaja Timo Metsola ja Talouskriisi.fi:n perustajajäsen Atte Jääskeläinen.
Julkaistu 28.04.2020 07:20

Jenna Lakka

jenna.lakka@mtv.fi

Koronavirus ja sen tuomat poikkeusolot koettelevat myös muotialaa. Kriisillä on muotikaupalle kauaskantoiset vaikutukset, jotka saattavat tuntua vielä ensi keväänäkin.

Muotialan yritysten tilanne on tällä hetkellä vaikea. Monet ovat ajautuneet kassakriisiin, ja osa yrityksistä on päättänyt sulkea myymälänsä toistaiseksi. Verkkokauppa voi tarjota jonkin verran helpotusta, mutta myymälöistä saatavaa myyntiä se ei korvaa. Lisäksi monilla yrityksillä ei ole verkkokauppaa.

Muotikaupassa katse on aina suunnattuna pitkälle tulevaisuuteen, ja tällä hetkellä yritysten pitäisi ostaa sisään jo ensi syksyn ja kevään tuotteita. Epävarmassa tilanteessa se on hankalaa.

– Monia eri brändejä myyvät kivijalkakaupat sekä tavaratalot voivat olla aika varovaisia sen suhteen, mitä otetaan myyntiin ja kuinka paljon, sanoo Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Anna-Kaisa Auvinen.

Auvisen mukaan yrityksiä huolettaa kesän, syksyn ja jopa ensi keväänkin myynnit. Lähiviikot kertovat, kuinka moni yrityksistä edes pystyy jatkamaan toimintaansa niin pitkälle. 

– Tilanne on todella tukala kivijalkakaupoille ja yleensä muotialalle, sekä isoille että pienille yrityksille, hän toteaa.

Kriisi voi tuoda mukanaan suuria alennusmyyntejä

Auvinen ennustaa, että jos koronarajoituksia kevään myötä puretaan, ihmiset lähtevät pikku hiljaa vaatekaupoille.

– Olemme nyt viikko- ja kuukausikaupalla olleet kotona, kotivaatteissa. Kun aurinko alkaa paistaa ja kevät tulee, ihmisille voi tulla sellainen olo, että pitäisikö freesaantua ja käydä ostamassa jotain uutta, hän miettii.

Auvinen ei kuitenkaan usko myynnin massiiviseen kasvuun. Yrityksillä on tällä hetkellä varastoissaan paljon myymättä jääneitä kevätvaatteita, jotka pitäisi saada pois syysvaatteiden alta.

– Muotikauppa on syklistä. Kevätvaatteissa on erilainen värimaailma ja erilaiset kankaat kuin syysvaatteissa, ja ne menevät kaupaksi tiettynä vuodenaikana. Se tarkoittaa sitä, että alennusmyyntejä tulee varmasti tehdä, jotta varastot saadaan purettua, Auvinen sanoo.

Juhlavaatteiden myynti huolettaa Auvista. Kesä on tunnetusti juhlien kulta-aikaa, jolloin järjestetään ahkerasti niin valmistujaisia kuin häitäkin.

– Jos paljon juhlatilaisuuksia jää pois, se valitettavasti voi näkyä juhlavaatteiden myynnissä, hän sanoo.

Suomessa toimivat yritykset eivät tuhoa myymättä jääneitä vaatteita. Vaatteet säästetään varastoon, ja niitä myydään erilaisten kampanjoiden yhteydessä pitkin vuotta.

– Suomessa vaatteet eivät mene jätteenpolttoon. Sitä ei pidetä järkevänä, eikä se ole vastuullisuusperiaatteidemme mukaista, Auvinen korostaa.

AlennusmyynnitKoronakriisiä voi seurata suuret alennusmyynnit. Yrityksille tämä ei ole hyvä uutinen, sillä tuotteiden kate jää saamatta.Shutterstock, Bikeworldtravel

Koronarajoitukset saattavat vaikuttaa talvivaatteiden saatavuuteen

Kun Kiinassa alettiin tehdä rajoitustoimenpiteitä koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi, muotimaailmassa pohdittiin, vaikuttavatko toimenpiteet tehtaiden toimintaan.

– Tekstiilialueet eivät olleet siellä ihan pahimmassa tilanteessa, Auvinen sanoo.

Turkissa, joka on toinen vaatteiden merkittävä valmistusmaa, suljettiin tehtaita joillain alueilla.

– Sanoisin, että lähiviikkoina saamme tarkempaa selvyyttä siihen, vaikuttavatko toimenpiteet tuotteiden saatavuuteen ensi syksynä ja talvena. Voi myös olla, että rajoitukset ovat niin lyhytaikaisia, että tuotanto saadaan kirittyä kiinni, Auvinen pohtii.

Auvisen mukaan siitä ei kuitenkaan tarvitse olla huolissaan, että kaupat olisivat syksyllä tyhjillään.

– Kaupoissa on varmasti tuotteita myytävänä, sillä kaikki vaatteet eivät tule samasta maasta. Korkeintaan voi olla, että joistakin maista tuotteita ei ole saatavilla, mutta ne saadaan korvattua muualta tulevilla tuotteilla, hän vakuuttaa.

Verkkokauppa on vahvistunut, mutta kestääkö viehätys?

Poikkeusolot ovat vahvistaneet verkkokaupan asemaa. Auvinen kuitenkin epäilee, ettei verkkokauppa edelleenkään syrjäytä kokonaan kivijalkamyymälöitä.

– Vielä jokunen vuosi sitten puhuttiin, että kaikki myynti siirtyy verkkokauppaan ja kivijalat tulevat kuolemaan. Näin ei silti käynyt. Ihmiset haluavat edelleen elämyksellisyyttä, hän sanoo.

Kivijalkakaupat ovat tällä hetkellä väistämättä vaikeassa tilanteessa. Nekin henkilöt, jotka eivät ennen käyttäneet verkkokauppoja, voivat nyt ryhtyä niiden asiakkaiksi. Ilmiö ei kuitenkaan ole yksioikoinen.

– Ihmiset ovat olleet nyt paljon kotona, ja jotkut ovat voineet tehdä koneella töitä koko ajan. Saattaa olla, että ihmisille tulee “digiähky”. Sitten halutaankin mennä ostoksille myymälöihin, Auvinen pohtii.

– Kivijalalle voi tulla toisenlainen arvo, kun ei halutakaan enää elää koko elämää verkossa, hän summaa.

LUE MYÖS: Palvelualoilla yhä synkemmät näkymät: Kaksi kolmesta yrityksestä lomauttaa työntekijöitä, konkurssi uhkaa joka kymmenettä yritystä

Lue kaikki lifestyle-artikkelit

Lisää aiheesta:

Miten käy suomalaisyritysten joulumyynnin? Isoin kysymysmerkki piilee palveluiden ostamisessaPienyritysten tilanne parantunut selkeästi – todellisuus selviää syksyllä: "Nuolaistaan vasta, kun tipahtaa"Asiantuntijat: Tokmanni toistaiseksi hyötyjä koronapandemiassa: ”Epäilen, että puutarhatonttujen määrä laskee”MTV selvitti: Näin koronavuosi iski kauppakeskuksiin – varovaisuutta, lopettaneita liikkeitä ja laskenutta myyntiä Käsityöyrittäjät taloudellisessa ahdingossa koronan takia – Helsingin joulumarkkinoiden peruminen oli erityisen kova isku: "Niiden avulla on päässyt kevään yli"Uudet suomalaiset lastenvaatemerkit suosiossa: "Sosiaalisen median vaikutus valtava"
MuotimaailmaKoronavirusTalouskriisiTalousYritykset ja bränditKauneus ja tyyliLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Muotimaailma
  • ti12:52
    Kauneus ja tyyli

    Sami Sykkö nimeää suomalaisten muotimerkkien helmasynnin

  • 9.10.09:05
    Muotinäytökset

    Suomalainen keppistelijä Ada säteili Adidaksen näytöksessä: "Nouseva tähti uudessa urheilulajissa"

  • 10.9.09:15
    Vaatteet

    Heidi kertoo, miten kahdeksasta vaatteesta saa jopa 20 eri asua

  • 5.9.15:22
    Muotisuunnittelijat

    Donatella Versacelta koskettavat sanat edesmenneelle Giorgio Armanille

  • 2.9.19:11
    Anna Wintour

    Voguen uusi päätoimittaja on valittu