Koronavirus ja sen tuomat poikkeusolot koettelevat myös muotialaa. Kriisillä on muotikaupalle kauaskantoiset vaikutukset, jotka saattavat tuntua vielä ensi keväänäkin.
Muotialan yritysten tilanne on tällä hetkellä vaikea. Monet ovat ajautuneet kassakriisiin, ja osa yrityksistä on päättänyt sulkea myymälänsä toistaiseksi. Verkkokauppa voi tarjota jonkin verran helpotusta, mutta myymälöistä saatavaa myyntiä se ei korvaa. Lisäksi monilla yrityksillä ei ole verkkokauppaa.
Muotikaupassa katse on aina suunnattuna pitkälle tulevaisuuteen, ja tällä hetkellä yritysten pitäisi ostaa sisään jo ensi syksyn ja kevään tuotteita. Epävarmassa tilanteessa se on hankalaa.
– Monia eri brändejä myyvät kivijalkakaupat sekä tavaratalot voivat olla aika varovaisia sen suhteen, mitä otetaan myyntiin ja kuinka paljon, sanoo Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Anna-Kaisa Auvinen.
Auvisen mukaan yrityksiä huolettaa kesän, syksyn ja jopa ensi keväänkin myynnit. Lähiviikot kertovat, kuinka moni yrityksistä edes pystyy jatkamaan toimintaansa niin pitkälle.
– Tilanne on todella tukala kivijalkakaupoille ja yleensä muotialalle, sekä isoille että pienille yrityksille, hän toteaa.
Kriisi voi tuoda mukanaan suuria alennusmyyntejä
Auvinen ennustaa, että jos koronarajoituksia kevään myötä puretaan, ihmiset lähtevät pikku hiljaa vaatekaupoille.
