Maksaisitko 2000 euroa merkkilaukusta? Yhä useampi suomalainen ja kuluttaja ympäri maailman maksaa, sillä luksusbrändien arvo on vain kasvanut koronan aikana.
Yllättävä ilmiö paljastui heinäkuun alussa, kun WPP ja Kantar julkistivat vuosittaisen katsauksensa maailman arvokkaimmista brändeistä. Näiden joukkoon kuuluvat suomalaistenkin kuluttajien suosimat luksusmerkit Louis Vuitton, Chanel, Gucci ja Hermes.
Paljastui, että brändien arvo oli vain kasvanut koronaviruksen aikana.
Lisäksi Business Insider uutisoi toukokuussa, että suositut luksusbrändit nostivat jälleen yksittäisten hittituotteidensa hintoja jopa 5-17 prosenttia. Silti kysyntä jatkaa kasvuaan.
Suomalaisyrittäjä hämmästyi luksustuotteiden menekistä korona-aikana
Luksuslaukkuja, -vaatteita ja -asusteita myyvän helsinkiläisyritys Luxbagin toimitusjohtaja Jarmo Poutulle ilmiö on tuttu.
– Tämän kevään ja kesän aikana meillä on ollut yllättävän vilkasta. Kun turisteja on tällä hetkellä niin vähän, olemme hyvin onnellisia siitä, että suurin osa asiakkaistamme on suomalaisia. Suomalaisten kulutus on muutenkin mennyt kalliimpaan suuntaan, Pouttu kertoo MTV Uutisille.
Luxbag myy kalliita luksusmerkkejä. Yksittäisen laukun hintakin voi parhaimmillaan ylittää 2000 euroa.
Vaikka moni ostaa nykyään ostoksensa verkkokaupoista, Pouttu uskoo, että kalliiden brändien kohdalla asiakas haluaa asiakaspalvelukokemuksen. Asiakas haluaa myös nähdä ja hypistellä tuotetta ennen ison ostopäätöksen tekemistä.