Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kommentti: Suomimuodin suurin tarvitsi luovan johtajan Ruotsista luotsaamaan merkkiä tähän päivään

Marimekon uusi mallisto kumartaa perinteitä, mutta ei jää niiden vangiksi.
Marimekon uusi mallisto kumartaa perinteitä, mutta ei jää niiden vangiksi.MTV
Julkaistu 25.03.2015 15:35

Milja Haaksluoto

milja.haaksluoto@mtv.fi

Ruotsalaiset stailaavat tykimmin. Naapurista apua saanut Marimekko on saattanut löytää tavan ujuttaa Unikkoa retroa kammoksuvan toimittajan vaatekaappiin.

Juttelin hollantilaisen SuperTrash-brändin suunnittelijan Olcay Gulsenin kanssa suomalaisesta muodista viime syksynä. Gulsen ihmetteli, miksei muista yhtään kuuluisaa suomalaisbrändiä, ja minä luettelin tuttua litaniaa: Marimekko, Minna Parikka, Samuji, Ivana Helsinki, tiedäthän? Kävi ilmi, että suomalaiset muotimerkit eivät ole household -nimiä missään muualla kuin meillä. Maineeseen tarvittaisiin muutakin kuin se, että Unikko-verhot vilahtavat Sinkkuelämää -sarjan sisustuksessa tai Rilsin mekko prinsessa Viktorian päällä. Marimekko on tuttu alaa tunteville, mutta käytännössä merkkiin törmää ennemminkin muotihistorian kirjoissa kuin uusimman Voguen sivuilla, kiitos Jacqueline Kennedyn mieltymyksen värikkäitä kotelomekkoja kohtaan. Siitä on aikaa puoli vuosisataa.

Marimekko on uudistumassa, joten voi olla, että kohta muotiväki kautta maailman löytää suomalaismerkin. Viime syksynä muotitalo sai uuden luovan johtajan ruotsalaisesta Anna Teurnellista, joka on aiemmin näyttänyt taitonsa esimerkiksi muotijätti H&M:n laatuun ja muotoiluun panostavan &Otherstories –brändin pääsuunnittelijana. Vaikka Teurnell tuli mukaan Marimekon syys-talvi 2015 malliston suunnitteluun kesken prosessin, näkyy vaatteissa jo nyt viitteitä tulevasta suunnasta – ainakin omien optimististen linssieni läpi tarkasteltuna.

marimekko5Marimekko

On nimittäin syynsä siihen, miksi omaan vaatekaappiini ei ole päätynyt Marimekon tuotteita, vaikka merkkiä arvostankin. Päinvastoin, olen myynyt vanhempien naissukulaisten Unikko-kaapuja kirpputorilla kuosin sokaisemille aasialaisturisteille. Retrot, laatikkomaiset ja väreillä iloittelevat kuosit ovat sopineet ennemminkin kansanopiston kuvisopelle kuin tyylitietoiselle nuorelle aikuiselle. Retrokuosit yhdistettyinä muodot peittäviin, jäykkiin leikkauksiin tuntuvat tunkkaisilta, eikä suloinen mummolanostalgia riitä tekemään niistä varteenotettavia vaatevalintoja. Kyllä niitä varteenotettaviakin on toki vuosikymmenien varrella nähty, kuten vaikkapa Samu-Jussi Kosken naisellisia mekkoja. Helposti yhdisteltäviä käyttövaatteita löytyy kuitenkin enemmän Kosken oman, nuoren Samuji-merkin valikoimista kuin Marimekosta konsanaan. Ja sillä on rajansa, mitä olen valmis maksamaan puuvillaisesta, painokuvioidusta paidasta, joka muistuttaa yhä niitä kirpputorilla myytäviä retrovaatteita.

marimekko1Marimekko

Marimekon uuden Mielenmaisemia -malliston naiselliset silkkipaidat, jännittävät housut (jopa yhdet nahkaiset!), tummat perusvaatteet ja modernit leikkaukset ovatkin kuin raikas tuulahdus, joka lehahduttaa pölyttyneen brändin kohti tätä päivää. Mallisto ei ole mitään räväyttävää, vaan yleisilme on edelleen hyvin marimekkomainen, onhan mallistossa hyödynnetty talon klassikkokuoseja. Hienovaraiset muutokset modernimpaan suuntaan tekevät kuitenkin vaatteista käyttökelpoisia tähän päivään. Pinkit pikkulaukut ja vyöt näyttäytyvät suorastaan lupauksena uudesta, kevyen naisellisesta linjasta.

marimekko4Osma Harvilahti/ Marimekko

Ei ole ihme, että tuo tuulahdus – kuten kaikki kivat asiat niin monesti muutenkin – tulee Skandinaviasta päin. Siltä nimittäin uusi mallisto näytti: ruotsalaisen käsittelyn saaneelta Marimekolta. Se onkin oikea Midaksen kosketus, nimittäin Ruotsi on onnistunut tekemään muodista tuottavan kansallisaarteen. Suomessa on lahjakasta, omaperäistä designia ja suunnittelua, mutta maailmalla ihmisten päälle päätyvät ruotsalaiset ja tanskalaiset merkit. Lista on loputon ja ulottuu ketjuliikkeistä huippumuotiin: Acne, COS, Day Birger et Mikkelsen, Malene Birger, Bruuns Bazaar, H&M, Tiger of Sweden, Filippa K, Carin Wester, J. Lindeberg, Cheap Monday. Skandinaavisten merkkien vaatteet tuppaavat sopimaan suomalaiseen makuunkin: ne ovat usein tyylikkään yksinkertaisia, selkeitä ja käytännöllisiä. Ovatko ruotsalaiset meitä lahjakkaampia suunnittelijoita? Eivät välttämättä, mutta markkinoinnissa ja kaupallistamisessa he rökittävät meidät 6-0.

marimekko2Marimekko

Suomalaisessa mielenmaisemassa muoti tuntuu rinnastuvan taiteeseen ja designiin, käsityöhön tai turhamaisuuteen. Harvemmin muoti näyttäytyy teollisuuden tai kaupan alana, joka voisi olla taloudellisesti kannattavaa. Kaupallisuus on kuin kirosana taidekoulun käytävillä. Suomalaiset kuluttajat ovat kiinnostuneita vaikkapa eettisestä ja kotimaisesta muodista – mutta enimmäkseen vain paperilla. Käytännössä harva suomalainenkaan ostaa suomimuotia. Onko vika kuluttajassa, vai sittenkin valmistajissa, jotka eivät onnistu vastaamaan tarpeisiin käyttökelpoisista, moderneista ja kohtuuhintaisista vaatteista?

Marimekon uusi mallisto vaikutti juurikin kaupallisemmalta versiolta aiemmin nähdystä. Kollegojen kanssa pohdimmekin, mihin hintaluokkaan Marimekko tulee lopulta solahtamaan. Sillä suoraan sanottuna: Marimekko ei ole huippumuotia, ei se ole mikään Suomen Chanel. Eikä pidäkään olla! Sen sijaan oikealla hinta-laatu-suhteella sillä voisi olla mahdollisuuksia nousta laadukkaaksi, kansainväliseksi käyttövaatteiden merkiksi. Eivätkö vaatteet olekin juuri kaunista käyttötavaraa, ja sellaisina arvokkaampia kuin retrona vaalittuina muotihistorian muistoina? Puuvillapaitulia mieluummin maksan nimittäin satasen hienostuneesta silkkipuserosta – ehkä jopa Unikoilla kukitetusta.

marimekko3Osma Harvilahti/ Marimekko

Kuvat: Marimekon lookbook

Lisää aiheesta:

2010-luvun muoti on tekemässä paluuta – kaikki eivät ilahdu näistä "vanhoista tutuista"Alusvaatemaisuus, militanttiset takit... – näkyvätkö nämä kuumat muoti-ilmiöt pian Suomen katukuvassa? "En hämmästyisi"Miten tunnistaa laadukkaat vanhat vaatteet? Vintage-yrittäjä antaa helpot vinkit löytöjen tekoon: "Logot ja pesulaput on hyvä tutkia"Markus Leikolan kolumni: Suomi naamioituu, mutta missä viipyy design? Maskit lakkaavat olemasta riesa, kun niillä voi ilmaista itseäänPukeudu pinkkiin tai elvytä kasarivaatteesi – poimi parhaat palat kevään muodista!Video: Muotisuunnittelija vinkkaa: Tämä on täydellinen lahja miehelle
MuotimaailmaSuomalainen designKauneus ja tyyliLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Muotimaailma
  • 10.9.09:15
    Vaatteet

    Heidi kertoo, miten kahdeksasta vaatteesta saa jopa 20 eri asua

  • 5.9.15:22
    Muotisuunnittelijat

    Donatella Versacelta koskettavat sanat edesmenneelle Giorgio Armanille

  • 2.9.19:11
    Anna Wintour

    Voguen uusi päätoimittaja on valittu

  • 30.8.11:00
    Anni Ihamäki

    Kuinka paljon törsäätte rahaa vaatteisiin, Anni Ihamäki, Matilda Wirtavuori ja Leena Harkimo?

  • 17.8.18:58
    Kauneus ja tyyli

    Oletko valmis? Takavuosien suosikkivaate tekee jälleen paluuta