Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Kommentti: Sebastian Vettelin ja Ferrarin alulle panema hullunmylly osoitti taas kerran, mikä F1:ssä on kaikkein tärkeintä

0:39Carlos Sainz hyppää Ferrarin rattiin – Daniel Ricciardo siirtyy McLarenin leipiinTorstai oli F1-sarjassa superpäivä: Carlos Sainzille Ferrari-sopimus, Daniel Ricciardo siirtyy McLarenille.xpbimages.com
Julkaistu 15.05.2020 06:00
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

F1:n ympärillä puhutaan aivan liikaa rahasta ja tekniikasta ja aivan liian vähän ihmisistä, kirjoittaa MTV Urheilun Mikko Hyytiä.

LUE MYÖS: Mika Salo kyseenalaistaa Ferrarin päätöksen – "Mielestäni tämä vei pohjan"

Kun F1-kausi 2020 on yhä edelleen korkkaamatta, F1-median ilmatilaa ovat viime aikoina hallinneet lajin tulevaisuuden kannalta äärimmäisen tärkeät keskustelut tallien taloudesta ja autojen tekniikasta.

Talvitesteissä ykköspuheenaiheena oli Mercedeksen kumouksellinen DAS-järjestelmä, ja testien jälkeen keskustelua käytiin siitä, mistä ja miksi FIA vaikeni Ferrarin moottoreihin kohdistuneeseen tutkintaan liittyen.

Viimeisten viikkojen aikana tallien välillä on väännetty peistä ensi kaudella voimaan astuvan kulukaton suuruudesta. Niin ikään ensi vuodelle kaavaillut mittavat tekniset sääntömuutokset siirrettiin osin taloudellisista syistä vuoteen 2022, ja kausien 2020 ja 2021 välissä.

samalla on väläytelty nykyautojen kehitystyön jäädyttämisestä

Tärkeitä aiheita, kyllä, mutta pohjimmiltaan niin kovin tylsiä.

Mikään edellä mainituista asioista ei ole aiheuttanut F1-piireihin vastaavaa läpitunkevaa innostusta kuin tämän viikon tapahtumat.

Sebastian Vettelin ja Ferrarin yllätyseron aiheuttamaa hullunmyllyä seuratessa on tuntunut, että koko F1-maailma olisi pysähtynyt jännittämään, mitä seuraavat tunnit tuovat tullessaan – ikään kuin F1:stä olisi tullut ainakin hetkellisesti monille taas yksi elämän tärkeistä asioista. Pienemmässä mittakaavassa tätä huomiota on vain alleviivannut se, miten innokkaasti te suomalaiset olette kuluttaneet tämän viikon F1-tarjontaa.

LUE MYÖS: Carlos Sainz on osa Ferrarin suurta suunnitelmaa – tallipomolta vuolaat kehut: "Paras mahdollinen yhdistelmä"

Kuka ajaa missäkin? Kuka ajaa ylipäätään?

Viime päivien kuljettajaruletti on osoittanut taas kerran, mikä on F1:n ylivoimaisesti kiinnostavin ja tärkein elementti.

Ihmiset. Kuljettajat. Persoonat.

Selkeä enemmistö F1:tä seuraavista ihmisistä, niin sanottu suuri yleisö, ei ymmärrä tai piittaa tuon taivaallista autojen huipputeknisistä yksityiskohdista ja muita hienouksista. Samaan aikaan me kaikki olemme mitä suurimmassa määrin ihmisyyden asiantuntijoita; tiedämme, miltä tuntuu onnistua tai epäonnistua, voittaa tai hävitä, iloita tai pettyä.

Vaikka F1-tähtien elämä on muuten hyvin erilaista kuin lajin keskivertoseuraajan, näiden inhimillisten elementtien kautta Lewis Hamiltonin kaltainen maailmantähti ja monimiljonääri on huomattavasti samastuttavampi kohde kuin kymmeniä miljoonia euroja maksava F1-auto.

F1-sarjan pomot voivat pelata teknisillä ja taloudellisilla sääntöpykälillä sen minkä haluavat. Loppujen lopuksi – vaikka siltä ei aina tuntuisikaan – se kaikki on kuitenkin vain yksi mitätön osa kokonaisuutta; se ainoa, jota voidaan kontrolloida.

Show'n tekevät kuitenkin kuljettajat. Heitä, ihmisiä, ei luojan kiitos voi kontrolloida samaan tapaan kuin laitteita ja numeroita.

LUE MYÖS: Voisiko Fernando Alonso korvata Daniel Ricciardon? Asiantuntijaa vaivaa tutut uhkakuvat: "Kyse on ihan siitä"

38 vuotta sitten yritettiin jotain tällaista, kun FIAn alaisuudessa F1-sarjan pyörittämisestä vastannut FISA kirjasi superlisenssiin ehdon, jonka mukaan kuljettajien pitäisi sitoutua yhteen talliin tietyksi määräajaksi. Kuljettajat menivät lakkoon, ja ehdosta luovuttiin.

Tällainen linjaus tuskin menisi yksiin nykyaikaisen työlainsäädännön kanssa, mutta viime päivien pyörityksen jälkeen tulee väkisinkin mieleen, eikö strategiaryhmän istunnoissa voisi joskus miettiä jotain vastaavaa – tai ainakin jotain muutakin kuin sitä, minkälaisten millimetrirajojen puitteissa auton etusiipi on valmistettava.

Toisaalta, ehkä niitä teknisiä yksityiskohtiakin on syytä ainakin jossain määrin viilata, koska tällä viikolla koetut käänteet ovat olleet paikoitellen jopa mielenkiintoisempia kuin monet viime vuosien kisoista.

Lisää aiheesta:

Kommentti: Kimi Räikkönen teki nokiat – F1-uran suurin saavutus tuli jossain ihan muualla kuin kilparadallaJääkö ensi F1-kausi sittenkään Kimi Räikkösen viimeiseksi? Vuosi 2020 nosti esiin ison kysymyksen: "Mitä sellaista voisi tapahtua?"F1-tallien välillä repivä riita: Toto Wolff suivaantui kilpakumppaneiden loukkaavasta ehdotuksesta – "Se olisi lopun alkua"Mercedes-pomo Toto Wolff antoi kollegoilleen kylmää kyytiä: laukoi kovaa tekstiä kohua herättäneistä uudistuksista – "Kun lippu heilahtaa, paskanjauhanta päättyy"Kommentti: Ferrari-leirin sanat ja teot ovat pahasti ristiriidassa – kaksi viikkoa jatkunut sirkus on ymmärrettävää mutta täysin typerääKommentti: Ylväiden F1-uudistusten jälkeen pahin ongelma on vielä ratkaisematta – joko Ferrarilla tunnustetaan maailman muuttuneen?
F1FerrariSebastian VettelKommenttiUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen23:58
    F1-tulokset

    F1-kausi 2025: MM-pisteet ja tulokset

  • Eilen23:50
    F1-liveseuranta

    Lando Norris murskaavalla voitolla MM-kärkeen – näin Meksikon GP eteni

  • Eilen08:44
    Lando Norris

    Lando Norris ajoi paalulle Meksikossa – MM-kärjelle katastrofi

  • 24.10.11:46
    Lando Norris

    F1-sarjan kohukaksikko: Puhdas pöytä

  • 22.10.12:15
    Max Verstappen

    Max Verstappen uhkaa – apuja ei ole luvassa