Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Kommentti: Ylväiden F1-uudistusten jälkeen pahin ongelma on vielä ratkaisematta – joko Ferrarilla tunnustetaan maailman muuttuneen?

Mattia Binotto (vas.) ja Toto Wolff jakavat ison osan F1-sarjan tuotoista.
Mattia Binotto (vas.) ja Toto Wolff jakavat ison osan F1-sarjan tuotoista.2019 Getty Images
Julkaistu 01.11.2019 07:45
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Torstaina F1-sarja otti historiallisesti varsin huomattavan askeleen, kun lukuisten urheilullisten uudistusten lisäksi myös kulukatto saatiin loppujen lopuksi runnottua läpi vuodelle 2021. On silti eri asia, tasoittaako se lainkaan voimasuhteita isojen ja pienten tallien välillä, kirjoittaa MTV Urheilun Antti Rämänen.

LUE LISÄÄ SÄÄNTÖUUDISTUKSISTA: Tältä näyttävät tulevat F1-autot! Muutoksia myös kisaviikonloppuihin, tallien kulutukseen ja päivityksillä taisteluun

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Yhdysvaltain GP suorana 1.-3.11.
Pe: 1. harjoitukset klo 17.55, 2. harjoitukset klo 21.55
La: 3. harjoitukset klo 19.55, aika-ajot klo 22.55, ennakkotunnelmat klo 22.00
Su: Yhdysvaltain GP klo 21.05, ennakkotunnelmat klo 20.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Jättitiimien, Ferrarin ja Mercedeksen, operoidessa vuosittain noin 400 miljoonan euron budjetilla, kulukaton rajaaminen euroiksi muutettuna 157 miljoonaan voi tuntua hirvittävältä leikkurilta, mutta eihän talleja nyt yli puolella määrätä rajoittamaan omaa kulutustaan.

Tuon luvun ulkopuolelta tähtikuskeille saa yhä maksaa millaista palkkaa huvittaa, ja myös markkinointiin saa edelleen pumpata mielin määrin pelimerkkejä. Kulukatto koskee siis kaikkea ratatoimintaan liittyvää kehitys- ja tutkimustyöstä rekkakuskeihin ja tehtaalla osia valmistaviin työntekijöihin.

F1 otti omassa tiedotteessaan puheeksi Pohjois-Amerikan ammattilaissarjat (baseballin MLB, jääkiekon NHL ja koripallon NBA), joissa kulukattoa on enemmän tai vähemmän onnistuneesti hyödynnetty jo vuosien ajan. NHL:stä se lienee meille kaikkein tutuin: liiga määrittelee joka vuosi rajan, jonka alle jokaisen seuran pelaajien yhteenlasketun keskipalkan tulee asettua. Tällä on päästy eroon tähtien keskittymisestä yksittäisiin seuroihin ja annettu myös pienemmillä resursseilla ponnistaville jonkinlainen mahdollisuus hyvän joukkueen kasaamiseen.

Formuloissa tarkoitus on vain hyvin toisenlainen. Ja siinä sen ongelma piileekin. Miten valvot jättiluokan autobisneksessä, mikä kirjanpitoon merkitty euro menee oikeasti F1-auton tuotekehitykseen, mikä muuhun moottoriurheiluun ja mikä esimerkiksi siviiliautotuotantoon?

Ehkä nimenomaan F1-toimintaan keskittynyttä Williamsin voi vahtia, mutta miten teet sen saman Ferrarin, Mercedeksen tai Renault’n kohdalla?

Valitettavasti kulukatto ei siis tule ratkaisemaan F1-sarjan perimmäisiä ongelmia, joiden mukaan isot saavat yhä mällätä mielensä mukaan ja nostavat vielä päälle hirvittäviä osuuksia koko sarjan tulonjaosta. Toki on positiivista, että asia saatiin läpi FIA:n moottoriurheiluneuvostossa – jossa muuten Ferrarin on ainoana tallina mukana pöydässä.

Pienempien toimijoiden puolelta puheissa onkin pidetty enemmän esillä sitä, miten F1 jakaa voittonsa tallien kesken. Tuo jako on se Bernie Ecclestonen pölyttynein vanha arkistomappi, jota ei vieläkään ole saatu digiaikaan.

Tänäkin vuonna (RaceFans-sivuston saamien lukujen mukaan) Ferrari nostaa viime vuoden palkintorahoja, perinteikkään tallin bonusta ja vain Ferrarina olemisesta maksettavia tuloja yhteensä 184 miljoonaa euroa. Tästä rahasta yli 65 miljoonaa tulee ”erikoispitkäaikaistiimin lisänä”, jota maksetaan vain Ferrarille.

Mercedes saa mestaritiiminä hieman enemmän menestysbonusta, mutta tuon Ferrarin erikoisrahan takia sen osuus tulonjaosta jää 159 miljoonaan euroon. Red Bull pokkaa myös mukavasti, 136 miljoonaa, ja  neljäs ”perinnetiimi” McLaren heikosta menestyksestäänkin huolimatta 90 miljoonaa euroa.

Sitten alkaa jyrkempi pudotus, kun Renault saa enää puolet Red Bullin osuudesta ja lopulta pienimmistä Alfa Romeolle jää tästä miljardin dollarin kakusta 50 miljoonaa euroa ja Toro Rossolle 47 miljoonaa.

Erot ovat siis valtavia. Toki menestyksestä pitää palkita ja satsauksille pitää saada vastinetta, mutta nykyisessä Concorde-sopimuksessa (jonka nimen kuuleminen tuo yhä mieleen traumoja Ecclestonen ja Max Mosleyn ajasta) maksetaan yhä näitä perinnebonuksia tiimeille, jotka ovat hoitaneet asiansa vuosikausia päin persiljaa. Brittitiimeistä McLaren saa näitä erikoistukia liki 30 miljoonaa euroa ja kauan aikaa sitten pallonsa pudottanut Williamskin nappaa vielä 10 miljoonaa kaudessa, koska Frank Williams on tehnyt lajin eteen niin merkittävän työn.

Ja onhan historiallakin merkitystä F1-sarjan näkyvyydelle. McLaren ja Williams ovat – tai olisivat menestyessään – edelleen tärkeitä F1:n brändille. Silti nämä kankeat tuet vääristävät kilpailua F1-tiimien välillä ja estävät kiinnostuneilta autotehtailta tai sijoittajaryhmien tukemilta projekteilta luontevan pääsyn mukaan.

Tällä hetkellä näyttää jo varmalta, ettei vuonna 2021 F1-sarjaan liity mukaan yhtäkään uutta moottorivalmistajaa, tehdastiimiä eikä varmaankaan muitakaan huimapäitä.

Tämän tulonjaon ylläpitäminen pitää siitä huolen, mutta jos Ferrarilla oikeasti oltiin suostuvaisia kulukaton hyväksymiseen, niin olisiko Maranellossa jo tullut aika, jolloin punaiset tulisivat vastaan myös tulonjakoasiassa?

Lisää aiheesta:

"Tämä ei ole urheilua" – F1-tallipomolta väkevä kannanotto näivettävän ilmiön kitkemiseksi lajistaLewis Hamiltonin ihmeellinen kysymys sai vastapuolen ja katsojat hämilleen – seurasi muutaman sekunnin kiusallinen hiljaisuus: "Ööö, mmm…"Kommentti: Mitä Sebastian Vettel näkee uudessa F1-projektissaan? Sisäänostajan kasvettava nopeasti legendaarisen brändin saappaisiinTuore F1-skandaali nosti pintaan tuttuja kysymyksiä Ferrarin asemasta – italialaisjätillä tiukka ote sarjan päätöksenteosta: "Sama kuin omistaisi aseen"Kommentti: Ecclestonen kusetus paljastui Azerbaidzhanin järjestäjille – globaali F1-sarja tarvitsee reilummat diilitKommentti: Alonson liike hätäsignaali koko F1:lle – vai uuden ajan alku?
F1FerrariMercedesRed BullUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 10:57
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen ja Cadillacin tilanteesta karu suomalaisarvio: "Aika utopistinen tavoite"

  • 14.9.22:34
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen F1-autosta kutkuttavaa tietoa

  • 13.9.21:51
    Moottoriurheilu

    Max Verstappenille ajolupa legendaariselle radalle – oli lähellä reputtaa

  • 13.9.17:50
    Carlos Sainz

    Carlos Sainzille voitto F1-kulisseissa

  • 12.9.22:11
    Valtteri Bottas

    Lewis Hamilton: Upeaa puhetta Valtteri Bottaksesta