Kommentti: Ylväiden F1-uudistusten jälkeen pahin ongelma on vielä ratkaisematta – joko Ferrarilla tunnustetaan maailman muuttuneen?

Torstaina F1-sarja otti historiallisesti varsin huomattavan askeleen, kun lukuisten urheilullisten uudistusten lisäksi myös kulukatto saatiin loppujen lopuksi runnottua läpi vuodelle 2021. On silti eri asia, tasoittaako se lainkaan voimasuhteita isojen ja pienten tallien välillä, kirjoittaa MTV Urheilun Antti Rämänen.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Yhdysvaltain GP suorana 1.-3.11.
Pe: 1. harjoitukset klo 17.55, 2. harjoitukset klo 21.55
La: 3. harjoitukset klo 19.55, aika-ajot klo 22.55, ennakkotunnelmat klo 22.00
Su: Yhdysvaltain GP klo 21.05, ennakkotunnelmat klo 20.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Jättitiimien, Ferrarin ja Mercedeksen, operoidessa vuosittain noin 400 miljoonan euron budjetilla, kulukaton rajaaminen euroiksi muutettuna 157 miljoonaan voi tuntua hirvittävältä leikkurilta, mutta eihän talleja nyt yli puolella määrätä rajoittamaan omaa kulutustaan.

Tuon luvun ulkopuolelta tähtikuskeille saa yhä maksaa millaista palkkaa huvittaa, ja myös markkinointiin saa edelleen pumpata mielin määrin pelimerkkejä. Kulukatto koskee siis kaikkea ratatoimintaan liittyvää kehitys- ja tutkimustyöstä rekkakuskeihin ja tehtaalla osia valmistaviin työntekijöihin.

F1 otti omassa tiedotteessaan puheeksi Pohjois-Amerikan ammattilaissarjat (baseballin MLB, jääkiekon NHL ja koripallon NBA), joissa kulukattoa on enemmän tai vähemmän onnistuneesti hyödynnetty jo vuosien ajan. NHL:stä se lienee meille kaikkein tutuin: liiga määrittelee joka vuosi rajan, jonka alle jokaisen seuran pelaajien yhteenlasketun keskipalkan tulee asettua. Tällä on päästy eroon tähtien keskittymisestä yksittäisiin seuroihin ja annettu myös pienemmillä resursseilla ponnistaville jonkinlainen mahdollisuus hyvän joukkueen kasaamiseen.

Formuloissa tarkoitus on vain hyvin toisenlainen. Ja siinä sen ongelma piileekin. Miten valvot jättiluokan autobisneksessä, mikä kirjanpitoon merkitty euro menee oikeasti F1-auton tuotekehitykseen, mikä muuhun moottoriurheiluun ja mikä esimerkiksi siviiliautotuotantoon?

Ehkä nimenomaan F1-toimintaan keskittynyttä Williamsin voi vahtia, mutta miten teet sen saman Ferrarin, Mercedeksen tai Renault’n kohdalla?

Valitettavasti kulukatto ei siis tule ratkaisemaan F1-sarjan perimmäisiä ongelmia, joiden mukaan isot saavat yhä mällätä mielensä mukaan ja nostavat vielä päälle hirvittäviä osuuksia koko sarjan tulonjaosta. Toki on positiivista, että asia saatiin läpi FIA:n moottoriurheiluneuvostossa – jossa muuten Ferrarin on ainoana tallina mukana pöydässä.

Pienempien toimijoiden puolelta puheissa onkin pidetty enemmän esillä sitä, miten F1 jakaa voittonsa tallien kesken. Tuo jako on se Bernie Ecclestonen pölyttynein vanha arkistomappi, jota ei vieläkään ole saatu digiaikaan.

Tänäkin vuonna (RaceFans-sivuston saamien lukujen mukaan) Ferrari nostaa viime vuoden palkintorahoja, perinteikkään tallin bonusta ja vain Ferrarina olemisesta maksettavia tuloja yhteensä 184 miljoonaa euroa. Tästä rahasta yli 65 miljoonaa tulee ”erikoispitkäaikaistiimin lisänä”, jota maksetaan vain Ferrarille.

Mercedes saa mestaritiiminä hieman enemmän menestysbonusta, mutta tuon Ferrarin erikoisrahan takia sen osuus tulonjaosta jää 159 miljoonaan euroon. Red Bull pokkaa myös mukavasti, 136 miljoonaa, ja  neljäs ”perinnetiimi” McLaren heikosta menestyksestäänkin huolimatta 90 miljoonaa euroa.

Sitten alkaa jyrkempi pudotus, kun Renault saa enää puolet Red Bullin osuudesta ja lopulta pienimmistä Alfa Romeolle jää tästä miljardin dollarin kakusta 50 miljoonaa euroa ja Toro Rossolle 47 miljoonaa.

Erot ovat siis valtavia. Toki menestyksestä pitää palkita ja satsauksille pitää saada vastinetta, mutta nykyisessä Concorde-sopimuksessa (jonka nimen kuuleminen tuo yhä mieleen traumoja Ecclestonen ja Max Mosleyn ajasta) maksetaan yhä näitä perinnebonuksia tiimeille, jotka ovat hoitaneet asiansa vuosikausia päin persiljaa. Brittitiimeistä McLaren saa näitä erikoistukia liki 30 miljoonaa euroa ja kauan aikaa sitten pallonsa pudottanut Williamskin nappaa vielä 10 miljoonaa kaudessa, koska Frank Williams on tehnyt lajin eteen niin merkittävän työn.

Ja onhan historiallakin merkitystä F1-sarjan näkyvyydelle. McLaren ja Williams ovat – tai olisivat menestyessään – edelleen tärkeitä F1:n brändille. Silti nämä kankeat tuet vääristävät kilpailua F1-tiimien välillä ja estävät kiinnostuneilta autotehtailta tai sijoittajaryhmien tukemilta projekteilta luontevan pääsyn mukaan.

Tällä hetkellä näyttää jo varmalta, ettei vuonna 2021 F1-sarjaan liity mukaan yhtäkään uutta moottorivalmistajaa, tehdastiimiä eikä varmaankaan muitakaan huimapäitä.

Tämän tulonjaon ylläpitäminen pitää siitä huolen, mutta jos Ferrarilla oikeasti oltiin suostuvaisia kulukaton hyväksymiseen, niin olisiko Maranellossa jo tullut aika, jolloin punaiset tulisivat vastaan myös tulonjakoasiassa?

Lue myös:

    Uusimmat