Kommentti: Pitäkää formulanne! Upean kauden päättäneestä häpeällisestä näytelmästä tuli entistäkin irvokkaampi – FIA ja Mercedes nolasivat itsensä

Kansainvälinen autoliitto (FIA) menetti loputkin uskottavuuden rippeensä F1-kauden päätösosakilpailun tapahtumien myötä, eikä Mercedeskään varsinaisesti miltään sankarilta näytä, kirjoittaa MTV Urheilun Mikko Hyytiä.

F1-kausi 2021 lyötiin virallisesti pakettiin torstaina, jotakuinkin neljä päivää kauden viimeisen osakilpailun jälkeen. Mercedes päätti jättää valittamatta Abu Dhabin GP:n tapahtumista FIAn vetoomustuomioistuimeen, ja näin lajin kattojärjestö sai juhlia eilen järjestetyssä gaalassaan hyvillä mielin.

Se, että Mercedes päätti lähes kolmen vuorokauden harkinnan jälkeen jättää valituksen tekemättä, oli toki odotettua, mutta talli tuli silti nolanneeksi itsensä. Mercedeksen tiedotteeseen kirjattiin kauniita lauseita siitä, miten talli toimi nyt koko lajin, siis muidenkin tallien edun nimissä, vaikka todellisuudessa kaikki tietävät, että kulisseissa on tehty tämän viikon aikana jos jonkinlaisia lehmänkauppoja, joilla FIA sai Mercedeksen tanssimaan pillinsä mukaan.

Vai mistä kertoo se, että lajin parissa pitkään mukana olleet toimijat osasivat jo sunnuntai-iltana ennustaa, miten prosessi tulisi seuraavina päivinä etenemään?

Näin F1-maailma nyt vain sattuu toimimaan.

On toki totta, ettei Mercedeksellä olisi ollut FIAn vastaisessa taistelussa paljoakaan saavutettavaa FIAn alaisessa tuomioistuimessa, mutta ei sekään varsinaisesti vakuuta, että talli tyytyy nyt FIAn vakuutteluihin omasta, riippumattomasta tutkinnasta. Uskoo ken tahtoo.

FIA ei näet ole pätkääkään kiinnostunut siitä, mikä on oikein ja mikä väärin, vaan ainoastaan siitä, miltä F1 näyttää. Tämä kävi viimeistään selväksi FIAn omasta, keskiviikkona julkaistusta tiedotteesta, jossa koko kohusta syytettiin lajin seuraajia, jotka ovat ymmärtäneet asiat väärin.

Haloo, Pariisi. Pitäkää formulanne.

Kilpailunjohto menetti otteensa

Kilpailunjohtaja Michael Masin järjestämä sekasotku Abu Dhabissa oli FIAn tuomaristolle varsin ainutlaatuinen pala purtavaksi. Yleensä tuomariston arvioitavaksi päätyvissä tapauksissa punnitaan, onko joku kuljettajista tehnyt virheen, ja näissä tapauksissa onkin aina jonkin verran tulkinnanvaraa.

Abu Dhabissa ei kuitenkaan tutkittu kuljettajan vaan kilpailunjohtajan tekoa suhteessa sääntöpykälään, ja siinä ei pitäisi olla minkäänlaista tulkinnanvaraa. Sääntöä rikottiin, piste.

Tätä ei muuta miksikään edes se, että tuomaristo nieli sellaisenaan Red Bullin täysin perusteettomat väitteet sääntökirjan sisällöstä, väitteet, joiden ainoa tarkoitus oli saada musta näyttämään valkoiselta.

Masi oli sunnuntaina puun ja kuoren välissä.

Kolmatta kauttaan kilpailunjohtajana toiminut australialainen on osoittanut vuosien saatossa pehmeytensä, joten Mercedes ja varsinkin Red Bull ovat käyttäneet tätä tänä vuonna härskisti hyväkseen.

Kun Masi ja muu kilpailunjohto menettivät mestaruustaistelun kuumentuessa otteensa tehtävistään, Christian Horner, Helmut Marko ja kumppanit olivat valmiina iskemään. Kilpailu kilpailulta Red Bull alkoi muistuttaa yhä enemmän muuatta puoluetta; talli uhriutui tuomariston päätöksistä ja väitti joutuneensa silmätikuksi täysin ilman omaa syytään.

On pelkästään inhimillistä, että kaiken tämän jälkeen Masi halusi sunnuntaina olla ottamatta roolia, mutta oikein tämä ei kuitenkaan ollut.

Kuljettajien, tallien ja lajin seuraajien kannalta on nimittäin täysin kestämätöntä, että Masi ja FIA ovat jo pidempään pyrkineet nostamaan kätensä pystyyn juuri silloin, kun katse kohdistuu heihin. Ei ole haluttu tehdä mitään, ettei vain vaikutettaisi mestaruustaisteluun.

Masilta ja FIAlta on kuitenkin unohtunut, että myös tekemättä jättäminen on teko, ja usein se on paljon vahingollisempaa kuin aktiivinen tekeminen, koska silloin tulee ulkoistaneensa oman vastuunsa jollekin toiselle.

Miten huvittavaa olikaan, kun Masi itse sanoi Abu Dhabin GP:n kilpailuohjeissa, että mikäli joku yrittäisi vaikuttaa mestaruustaisteluun, siihen tultaisiin puuttumaan. Nyt se oli Masi itse, joka vaikutti mestaruustaisteluun.

Mutta vaikka hän kuvitteli tarjoavansa lajin seuraajille jännittävämmän loppuratkaisun kuin turva-auton perässä ruutulipulle kurvailun, todellisuudessa niin ei kuitenkaan tapahtunut. Vai jännittikö joku muka oikeasti, kumpi viimeisen kierroksen otatuksen voittaa: Verstappen vai Hamilton?

Kaksi mahdollisuutta

Michael Masi ja FIA ovat olemassa siksi, että kuljettajilla ja talleilla olisi selkänojanaan jonkinlainen kehys, jonka puitteissa kilpailutapahtumia viedään läpi: säännöt, jotka luovat pohjat esimerkiksi rengasstrategialle.

Sunnuntaina Mercedes laski, että sääntöjen mukaan kilpailua ei ehdittäisi enää aloittaa turva-auton perästä, eikä Lewis Hamiltonia siksi otettu enää varikolle. Laskutoimitus osui sääntöjen valossa oikeaan. Myös Red Bull tiesi tilanteen. Miksi muuten Horner olisi vaatimalla vaatinut Masilta radion välityksellä, että ”yksi kierros vielä”?

Mercedes olisi voinut toimia sunnuntaina vain kahdessa asiassa toisin.

Se olisi voinut järjestää Valtteri Bottaksen keskeyttämään kilpailun juuri silloin, kun turva-autoa oltiin ottamassa sisään. Näin kilpailu olisi ajettu loppuun turva-auton perässä.

Toinen vaihtoehto olisi ollut päästä jollain keinolla heiluttamaan ruutulippua jo viimeisen kierroksen alkaessa, jolloin lopputulokset olisi sääntöjen mukaan luettu kolmanneksi viimeisen kierroksen päätteeksi.

Siinä olisikin ollut FIAlla ihmettelemistä.

Lue myös:

    Uusimmat