Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Kommentti: F1-tuomariston ratkaisu oli ainoa oikea, mutta se tuli lajin kannalta liian myöhään – Kekkosen kuuluisa sutkautus alleviivaa keskeistä ongelmaa

imago images/HochZwei/ All Over Press
Julkaistu 19.11.2021 16:35
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

FIAn tuomaristo teki täysin oikean ratkaisun hylätessään Mercedeksen pyynnön Brasilian GP:ssä kohauttaneen tilanteen uudelleenkäsittelystä. Alkuperäinen päätös ei silti ollut oikea, kirjoittaa MTV Urheilun Mikko Hyytiä.

LUE MYÖS: FIAn päätös julki! Verstappen–Hamilton-tapaus on loppuunkäsitelty

Mercedes pyysi FIAn tuomaristolta uudelleenkäsittelyä tilanteesta, jossa Max Verstappen kiilasi Lewis Hamiltonin radalta Brasilian GP:n 48. kierroksella, kun Hamilton yritti ohittaa Verstappenin Interlagosin radan neljännessä mutkassa. Mercedes tarjosi uudeksi todistusaineistoksi Verstappenin auton onboard-kuvaa.

Sääntöjen mukaan uudelleenkäsittely voidaan myöntää, mikäli tuomaristolle esitetään uutta, olennaista ja merkittävää todistusaineistoa, jota ei ollut saatavilla alkuperäisen päätöksen aikaan. Tuomariston mukaan kaikki muut vaatimukset täyttyivät paitsi se, että Mercedeksen esittämä todistusaineisto olisi ollut merkittävää.

Tässä tuomaristo on täysin oikeassa.

Verstappenin auton onboard-kuvista ei näkynyt mitään sellaista, mikä ei olisi käynyt selväksi jo sunnuntaina saatavilla olleista kuvakulmista. Verstappen ajoi mutkaan liian lujaa, koska tiesi, ettei hänellä ole tilanteessa mitään menetettävää. Jos he olisivat Hamiltonin kanssa kolaroineet, Verstappen olisi saanut pitää 21 pisteen MM-johtonsa.

Uskomatonta vain on, että tuomaristolla kesti lähes 24 tuntia tulla tähän johtopäätökseen.

Johdonmukaisuutta väärässä paikassa

Se, että Mercedekseltä evättiin oikeus uudelleenkäsittelyyn, osoittaa että tuomaristo toimi asiassa johdonmukaisesti ja teki päätöksensä täysin sääntökirjan mukaisesti. Valitettavasti alkuperäisestä päätöksestä, Verstappenin tutkimatta jättämisestä, ei voi sanoa samaa, ja tämä on lajin kannalta täysin kestämätöntä.

Kun Mercedes pyysi asian uudelleenkäsittelyä, heille kuittailtiin armottomasti siitä, että he olivat Hamiltonin aika-ajohylkäyksen jälkeen julistaneet sosiaalisen median tileillään haluavansa voittaa maailmanmestaruudet radalla. Mutta juuri niinhän Mercedes toimi tehdessään Verstappen-tapauksesta uudelleenkäsittelypyynnön; he halusivat saada loppukauden ajaksi varmistuksen siitä, millä tavalla saa ajaa ja millä tavalla ei. Ilman tätä tietoa on mahdotonta voittaa.

– Emme odota saavuttavamme tällä mitään. Kyse on enemmänkin periaatteesta ja filosofiasta, koska jos alkuperäinen päätös pysyy voimassa, se tarkoittaa, ettei ulkopuolelta ohittaminen ole käytännössä enää mahdollista, kun sisäpuolella ajava pystyy hallitsemaan mutkaa täydellisesti. Ennen piti jättää tila toiselle autolle, mutta nyt niin ei enää ole, Toto Wolff perusteli ennen tuomariston päätöstä järjestetyssä lehdistötilaisuudessa Mercedeksen toimintaa.

Kuvaavaa on, että myös muiden tallien kuljettajat, muun muassa Ferrarin Charles Leclerc, nostivat esiin sen, että Verstappen–Hamilton-tapaus määrittää keskeisellä tavalla sitä, mikä kilpailutilanteissa on vastedes hyväksyttävää.

Tältä pohjalta väitteet siitä, ettei kilpailutilanteista voi puhua ennakkotapauksina, ovatkin äärimmäisen hämmentäviä. Jokainen mutka ja tilanne ovat kuulemma täysin erilaisia, eikä niitä siksi voi verrata keskenään.

Kuljettajat eivät selvästikään näe asiaa näin, ja siksi Verstappenin onkin syytä toivoa, ettei hänen tarvitse enää tällä kaudella ohittaa Valtteri Bottasta. 

Jos ajaa mutkan tahallaan leveäksi ja vie rinnallaan ajaneen kilpakumppanin samalla mukanaan, siitä on annettava johdonmukaisesti joka kerta rangaistus. Tai oli ainakin ennen tätä tapausta.

Huvittavaa kyllä, nekin, jotka ovat jollain tapaa puolustaneet Verstappenia – muun muassa Karun Chandhok ja Alex Brundle – ovat nostaneet puolustuspuheessaan esiin sen yhden asian, joka tekee teosta rangaistavan: tahallisuuden.

Niin Chandhok kuin Brundle pitivät ”ehkä varoitusta” sopivana rangaistuksena, mutta molemmat jättivät auki sen kysymyksen, miksi pitää varoittaa, jos ei kerta ole tehnyt mitään väärää.

Sääntöjä, sääntöjä, sääntöjä...

FIAn urheilukoodin mukaan rikkeet ovat rangaistavia riippumatta siitä, onko ne aiheutettu tahallisesti tai huolimattomuuttaan. Tässä tapauksessa selvää on, että Verstappen toimi tahallisesti. Hän ajoi mutkaan tietoisesti aivan liian lujaa ja jarrutti aivan liian myöhään.

Urheilukodin mukaan pelkkä rikkeen yrityskin on rangaistavaa.

Samaista urheilukoodia rikkoo myös toimimalla niin, että aiheuttaa vaaratilanteen. Kukaan tuskin kiistää, että Verstappen ja Hamilton olisivat kolaroineet Brasilian GP:n 48. kierroksella ellei Hamilton olisi reagoinut ajoissa.

Urheilukoodia täsmentävissä liitteissä, tarkemmin liitteessä L, käydään läpi ohitustilanteita.

Liitteen L mukaan kuljettaja ei saa missään vaiheessa poistua radalta ilman hyväksyttävää syytä. Missään ei täsmennetä, mitä ”hyväksyttävällä syyllä” tarkoitetaan, mutta sopii epäillä, ettei oma ajovirhe tai toisen kuljettajan tahallinen estäminen ole sellainen.

Lisäksi liitteessä L todetaan, että mikäli näyttää siltä, että kuljettaja menettää auton hallinnan, tapaus raportoidaan tuomaristolle. Auton hallinnan menettämisen täsmennetään tarkoittavan esimerkiksi sitä, että auto lipsahtaa pois radalta.

Urheilukoodin ja sen liitteiden lisäksi olemassa on vielä urheilusäännöt, joissa todetaan, että rangaistuksia langetetaan vain siinä tapauksessa, että joku kuljettajista on ”kokonaan tai pääasiassa” syyllinen.

Tässä tapauksessa Verstappen oli sitä.

Kekkonenkin sen tiesi

Urho Kekkonen kuvaili aikanaan politiikkaa sanomalla, että "niin on, jos siltä näyttää."

Vaikka kukaan ei tule koskaan myöntämään, että Verstappen olisi selvinnyt ilman rangaistusta vain siksi, ettei tuomaristo halunnut sekaantua kuumana käyvään mestaruustaisteluun, siltä se kuitenkin näyttää, kun rikkeet olivat näin selkeitä.

Saatanan tunarit.

Lisää aiheesta:

Valtteri Bottas täräytti kovasanaisen kannanoton: "Kusevat sääntöjen päälle"Kommentti: Pitäkää formulanne! Upean kauden päättäneestä häpeällisestä näytelmästä tuli entistäkin irvokkaampi – FIA ja Mercedes nolasivat itsensäKommentti: Lewis Hamilton katsoi Max Verstappenin bluffin – hollantilaisen sanat Valtteri Bottakselle ovat täysin ristiriidassa hänen tekojensa kanssaKommentti: Brasilian GP:n tuomarihuoneessa kytee ruutitynnyri, joka voi pahimmillaan heittää irvokkaan varjon upean F1-kauden ylleTämän vuoksi Max Verstappenia rangaistiin ja Lewis Hamiltonia ei: kilpailunjohtaja selvensi tallipomoja hämmentänyttä kohutilannettaKommentti: Lewis Hamilton osoitti, miksi hän on pian 7-kertainen maailmanmestari – ei rikkonut niitä sääntöjä, joiden rikkomisesta häntä rangaistiin
F1Max VerstappenLewis HamiltonBrasilian GPKommenttiUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"

  • Eilen09:03
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottas menetti yllättäen F1-paikkansa: "Meillä oli jo sopimus"

  • Eilen07:25
    Meksikon GP

    Järkyttävä näky F1:ssä – kuljettaja oli ajaa ihmisten päälle: "Olisin voinut tappaa heidät"

  • 26.10.23:58
    F1-tulokset

    F1-kausi 2025: MM-pisteet ja tulokset

  • 26.10.23:50
    F1-liveseuranta

    Lando Norris murskaavalla voitolla MM-kärkeen – näin Meksikon GP eteni