Näkökulma: Valtteri Bottaksen ympärillä pyörivissä spekulaatioissa on unohdettu täysin yksi keskeinen kysymys – ja kohutun tilanteen jälkeen se on ajankohtaisempi kuin koskaan

1:40
Tämä tilanne puhutti: Bottas pidätteli Hamiltonia ennen ohi päästämistä Barcelonassa

Sunnuntaina ajettu Espanjan GP toi mieleen, että Valtteri Bottaksen ja Mercedeksen tulevaisuutta on pohdittu vain yhdestä näkökulmasta, kirjoittaa MTV Urheilun Mikko Hyytiä.

Bottas ajoi sunnuntaina kauden kolmannen kolmossijansa, tallikaveri Lewis Hamilton kauden kolmannen voittonsa. Mahdollisuus voittotaisteluun karkasi Bottakselta heti ensimmäisen kierroksen ensimmäisissä mutkissa, kun Ferrarin Charles Leclerc onnistui ohittamaan hänet. Bottas yritti pitkään ohittaa Leclerciä, mutta pyysi sitten talliltaan poikkeavaa strategiaa monacolaisen ohittamiseksi – mikä lopulta myös toimi.

On helppo naureskella Bottakselle, että hän jäi taas kerran jumiin hitaamman kuljettajan taakse, mutta Barcelonan liepeillä sijaitsevalla Katalonian moottoriradalla on äärimmäisen vaikea ohittaa. Leclerc oli kisan ensimmäisellä kolmanneksella noin 0,7 sekuntia kierroksella hitaampi kuin kärjessä ajaneet Hamilton ja Red Bullin Max Verstappen, eikä tällainen nopeusero riitä siihen, että ohittamisen olisi pitänyt olla Bottakselle jotenkin helppoa.

Bottaksen osalta kisan ylivoimaisesti puhuttanein tapaus nähtiin kierroksella 52, kun hän pidätteli takanaan ollutta Hamiltonia kahden ensimmäisen sektorin verran, vaikka eri strategialle vaihdettu Hamilton oli ajamassa takaa kisan kärjessä ajanutta Verstappenia ja samalla Mercedeksen ainoa toivo voittoa silmällä pitäen. Lisäksi Mercedes oli antanut Bottakselle selkeät ohjeet, ettei Hamiltonia saisi hidastaa. Lopulta Hamilton ohitti Bottaksen 10. mutkan jarrutuksessa.

Brittimediassa Bottaksen temppua tietysti hämmästeltiin ja hänen toimintaansa kritisoitiin. Toni Vilander taas nosti C Moren lähetyksessä esiin, että 10. mutkan jarrutus ja siihen johtava suora on radan paras ohituspaikka, jossa Hamilton oli luontevaa päästää ohi.

Bottas itse selitti tilannetta niin, että hänellä oli samaan aikaan oma kilpailu meneillään, kun hän yritti pudottaa Leclerciä riittävän kauas toista varikkokäyntiä silmällä pitäen. Bottas myös huomautti rehvakkaasti, ettei hän ole F1:ssä ”päästämässä porukkaa ohitseen”.

Selitys on osittain ontuva, sillä Leclerc oli jo 52. kierroksen alkaessa lähempänä Bottasta kuin mitä suomalaiskuljettajan toinen varikkokäynti 53. kierroksen päätteeksi lopulta maksoi. Lisäksi viisi kierrosta tuoreemmilla renkailla ajaneen monacolaisen kierrosajat olivat olleet muutaman kierroksen ajan suomalaiskuljettajaa parempia, eli Bottaksen suunta oli jo valmiiksi alaspäin.

Keskustelu Mercedes-kuljettajien välillä nähdystä tilanteesta on sikäli täysin turhaa, että lopputuloksissa Hamilton löi Verstappenin selvästi ja Bottas teki saman Leclercille. Kukaan ei menettänyt tuloksellisesti yhtään mitään.

Mercedeksen sisäisen asetelman kannalta nämä 54 sekuntia olivat kuitenkin äärimmäisen kiehtovia.

Pettymystä pettymyksen perään

5:20

Video: Espanjan GP:n kärkikolmikon kommentit.

Viidettä kauttaan Mercedeksellä ajava Bottas lähti tähänkin kauteen maailmanmestaruus mielessään, mutta se näyttää karanneen jo neljässä ensimmäisessä kilpailussa tavoittamattomiin.

Ero Hamiltoniin on nyt 47 pistettä, eli Hamiltonilla on siis käytännössä varaa kahteen sellaiseen nollakisaan, josta Bottas saavuttaa täydet 25 pistettä. Tällaisen todennäköisyyttä voi laskea vaikkapa siltä pohjalta, että niiden vuosien aikana, kun Bottas on ajanut Hamiltonin tallikaverina, Hamilton on jäänyt 82 GP-startissa vain kerran ilman pisteitä.

Viime kaudella Bottas oli Espanjan GP:n jälkeen 43 pisteen päässä Hamiltonista, ja tuolloin hän sanoi itse näkevänsä, miten mestaruus karkaa taas kerran käsistä. Toki tuolloin kisoja oli ajamatta vain 11, kun niitä nyt on ohjelmassa vielä 19, mutta tilanne näyttää silti pelottavan samanlaiselta kuin vuosi sitten.

Tältä pohjalta on helppo uskoa, että Bottasta otti sunnuntaina suuresti päähän, kun hänet ohjeistettiin taas kerran päästämään Hamilton ohitseen. Entistä helpompi se on uskoa, kun muistaa, miten Bottas paljasti aiemmin tänä keväänä nähdyssä Netflixin Drive to Survive -sarjan jaksossa, että oli lopettaa uransa sen jälkeen, kun sai tallimääräyksen vuoden 2018 Venäjän GP:ssä.

Yhtä kaikki, vaikka Bottas olisi miten turhautunut, hän ei saisi missään nimessä toimia vastoin sitä, mihin hänen paras mahdollisuutensa Mercedeksellä jatkamiseen perustuu. Bottaksen paikalle huhuttu George Russell voi olla Bottasta parempi kuljettaja – tai sitten ei – mutta onko Russell Bottasta parempi joukkuepelaaja? Ei välttämättä.

Kaikki Bottaksen tulevaisuutta koskevat kommentit tuntuvat liittyvän siihen, saako hän jatkaa Mercedeksellä. Kun Bottas sunnuntaina toimi näin näkyvästi vastoin sitä, mikä Mercedeksen silmin on hänen suurin vahvuutensa, mieleen tuli kysymys, jota jatkosopimusspekulaatioiden keskellä ei ole esitetty kertaakaan:

Haluaako Bottas jatkaa Mercedeksellä?

Irvailijat pääsivät ihon alle

Mercedeksellä Bottas on päässyt ajamaan sarjan parasta autoa, joka on tuonut hänelle voittoja, paalupaikkoja ja palkintokorokesijoituksia. Samalla hän on kuitenkin altistanut itsensä viikonlopusta toiseen vertailuun, jossa vastapuolella on kenties koko lajihistorian paras kuljettaja. F1:ssä kaikkein tärkein vertailu tehdään aina omaan tallikaveriin, ja tässä armottomassa vertailussa Bottas on saamassa rumasti selkäänsä nyt jo viidettä vuotta putkeen.

Mercedes on voittanut Bottaksen kanssa joka vuosi sen kaikkein tärkeimmän, valmistajien maailmanmestaruuden, mutta tämä ei ole keskustelupalstojen ja sosiaalisen median lynkkausjoukkoja lannistanut; ivaa, pilkkaa ja ihan rehellistä vittuilua on tullut viikosta ja vuodesta toiseen. Kuka sellaista jaksaa määräänsä pidempään? Tuskin kukaan, ja muutaman kerran onkin jo nähty, miten pahasti tämä kaikki on päässyt Bottaksen ihon alle.

Niin armotonta kuin se onkin, osaltaan Bottas on itse maalannut itsensä nurkkaan. Hän on monta vuotta peräkkäin kertonut olevansa parempi kuin koskaan ja vihjaillut suunnitelmistaan Hamiltonin lyömiseksi. Tällaiset puheet ovat someirvistelijöille kuin bensaa liekkeihin – ainakin niin kauan, kunnes nämä edellä mainitut suunnitelmat toteutuvat, ja Bottaksen kohdalla niin ei ole käynyt.

Toisaalta on enemmän kuin ymmärrettävää, että Bottas on puhunut niin kuin on puhunut. Vai onko kukaan kakkoskuskiksi leimattu kuljettaja muka koskaan julistanut avoimesti tyytyväisyyttään asemaansa, siihen, että saavuttaa kyllä tasaisesti kakkos- tai kolmossijoja, mutta tallikaveri korjaa samalla koko potin?

Ei ole, koska sellainen ei yksinkertaisesti kuulu Formula ykkösiin tai mihinkään muuhunkaan huippu-urheiluun. Kun julkisesti myöntää, ettei ole ajamassa voitosta tai parhaasta mahdollisesta sijoituksesta, menettää aika monien silmissä uskottavuutensa.

Kuljettaja parhaassa iässään

Bottaksella siihen ei ole varaa, sillä hän on 31-vuotiaana F1-kuljettaja parhaassa iässään. Hänellä on niin halutessaan vielä useita ajovuosia jäljellä, mutta hänen voi olla parempi jossain muualla kuin Hamiltonin rinnalla.

Hyvällä tallivalinnalla voi pelata itselleen mielekkäitä vuosia hyvien urheilullisten haasteiden parissa, sillä F1-sarjassa ajamisesta voi nauttia monin eri tavoin – kysykää vaikka Kimi Räikköseltä. Kukaan ei sitä paitsi edes tiedä, onko Mercedes ensi kaudella enää sarjan kärkitalli, kun säännöt ja sitä myöten autot menevät kokonaan uusiksi.

Ottajia Bottakselle pitäisi kuitenkin riittää. Ainoat tarvittavat perustelut kävivät hyvin ilmi Martin Brundlen lausahduksesta Espanjan GP:n alla:

– Olisin halunnut olla itsekin niin huono kuljettaja, että voitan Lewis Hamiltonin F1-autolla paalupaikkataistelussa.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja