Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

"Kolme varttia hinkkausta rikkinäisellä skrapalla, niin alkoi näkemään" – näin saat päänvaivaa aiheuttavan panssarijään irti auton ikkunoista

2:59MTV Uutisten toimittaja testasi, kuinka kauan tuulilasin"teräsjään"irrottamiseen kannattaa varata aikaa: ”Onkohan tää raaputin rikki?”Jäätihku yllättää monet autoilijat. MTV Uutisten Anton Aaltio sai sinnikkyydellään lopulta kaivettua auton jään alta ajokuntoiseksi.
Julkaistu 22.02.2021 17:57(Päivitetty 11.12.2021 08:49)

Ville Järveläinen

Alijäähtynyt vesi aiheuttaa autoilijoille paljon päänvaivaa. Artikkeli on julkaistu aiemmin 22.2.2021, julkaisemme sen nyt uudestaan päivitettynä.

Moni autoilija sai helmikuussa 2021 kaivaa menopelinsä paksun ja kivikovan jääkerroksen alta. Vastaavaa aamupuuhaa voi olla edessä tulevaisuudessakin, joten kysyimme asiantuntijalta toimintaohjeet ajoonlähdön nopeuttamiseksi.

Jäiset sateet ovat koetelleet tänään kaikkia ulkonaliikkujia samaan tapaan kuin viime helmikuussa. Tuolloin MTV:n meteorologi Markus Mäntykannaskin hämmästeli asiaa.

– En heti muista vastaavaa tilannetta, että olisi tullut näin suuria kertymiä näin laajalla alueella Etelä- ja Länsi-Suomessa.

Lue myös: Diesel, bensa vai sähkö? Mikä on paras talviauto? – "Toimivuutta kovilla pakkasilla kuulee usein epäiltävän"

45 minuutin urakka rikkinäisillä välineillä

Yksi pakkasukon puraisun nahoissaan tuntenut autoilija oli espoolainen Aleksi Rientamo, jolta hajosivat tarvikkeetkin käsiin autoa puhdistaessa.

– Asioita, jotka vaan meni paskaksi aamulla auton ikkunoita skrapatessa, Rientamo tuskaili sosiaalisessa mediassa julkaisemansa kuvasarjan yhteydessä.

lukijan kuvaSunnuntain ja maanantain välisen yön jäinen sade teki autojen putsaamisesta maanantaiaamuna hyvin haastavaa puuhaa. Kuvat: Aleksi RientamoAleksi Rientamo

– Kolme varttia auton lämmitystä ja rikki menneellä jääskrapalla hinkkausta, niin alkoi näkemään, Rientamo kertoo MTV Uutisille.

Näin selätät panssarijään

Alijäähtynyt vesi aiheuttaa autoilijoille paljon päänvaivaa. Jos auto on ollut parkissa ja muurautunut jääkuoren sisään, on lasien skrapaaminen todella haasteellista. Etenkin silloin, jos auton varusteista ei löydy kunnollista ja tukevaa skrapaa. Parkkikiekot ja vastaavat viritykset kannattaa suosiolla unohtaa.

Lue myös: Tässä tärkeimmät pakkastemput, jotka autolle kannattaa tehdä nyt – "Lupailtu hyytävän kylmää helmikuuta"

Tallin tai katoksen omaavat autoilijat pääsääntöisesti välttyvät alijäähtyneen veden panssaroimilta autoilta, mutta kaikilla ei tällaista mahdollisuutta tietenkään ole.

– Tällöin jään poistamista helpottaa, jos auton sisätiloja on ollut mahdollista esilämmittää sisätilanlämmittimellä tai polttoainetoimisella lisälämmittimellä. Nämä tekevät panssarijään poistamisesta hieman inhimillisempää, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo MTV Uutisille.

Ennen skrapaamisen aloittamista auto kannattaa myös käynnistää sekä suunnata mahdollisimman lämmin puhallus laseille. Takalasinlämmitin ja mahdollinen sähkövastuksilla toteutettu tuulilasinlämmitin on myös syytä kytkeä päälle. Myös sivupeilien lämmitys kannattaa naksauttaa päälle, jos sitä ei ole yhdistetty takalasinlämmitykseen.

– Alijäähtynyt vesi on autoilijan riesana myös ajon aikana. Paitsi, että se jäädyttää tienpinnat äärettömän liukkaiksi, se myös jäätyy tuulilasiin niin nopeasti, että pyyhkijöiden rivakastakaan toiminnasta ei ole usein apua. Pyyhkijät lähinnä vain naarmuttavat jään pintaa ja heikentävät näkyvyyttä entisestään. Parhaat apuvälineet jäätymisen torjuntaan ovat ajon aikanakin lämmitettävä tuulilasi ja mahdollisimman kuuman puhalluksen ohjaaminen tuulilasille.

Jos jäätävällä sateella tuulilasia tuntuu olevan mahdotonta pitää sulana, kehottaa Vesalainen pysähtymään turvalliseen paikkaan, kuten huoltoaseman pihaan tai levähdyspaikalle, kytkemään seisontavalot sekä tarvittaessa myös hätävilkut ja skrapaamaan tuulilasin käsipelillä.

Voiko jäätyneen tuulilasin sulattaa kuumalla vedellä?

Jos jääkylmälle lasille kaataa kuumaa vettä, on Vesalaisen mukaan enemmän kuin todennäköistä, että lasi hajoaa. Etenkin silloin, jos lasissa on ennestään pienikin särö tai muu vastaava vaurio.

– Kylmääkään vettä en kaataisi lasille, koska se todennäköisesti vain pahentaisi tilannetta – vedellä kun on tapana jäätyä pakkasessa.

Lue myös: Riskialtis kikka jäätyneen tuulilasin sulattamiseksi keräsi somessa miljoonayleisön – älä kokeile itse!

Ole tarkkana etenkin kitkarenkailla ajaessa

Jäätävä sade ei ole ongelma ainoastaan aamulla ikkunoita skrapatessa, vaan se tarjoaa samanlaisen käsittelyn myös teiden pinnoille.

– Ongelmallisinta asiassa on se, että tie näyttää harhaanjohtavasti vain märältä. Kitkarenkailla ajavalle ajokeli on erityisen haastava, Vesalainen kertoo.

Jos näkyvyys ulos säilyy riittävänä, matkaa voi jatkaa, mutta tilannenopeutta on alennettava ja turvaväliä pidennettävä. Vesalainen korostaa, että myös ohjausliikkeiden ja kaasunkäytön on oltava rauhallista.

Liikaa autonsa avustimiin luottava voi tällaisena päivänä kohdata ikävän yllätyksen.

– Esimerkiksi kaista-avustin, mukautuva vakionopeudensäädin ja törmäystä estävät järjestelmät perustavat toimintansa erilaisiin tutkiin ja kameroihin. Niiden peittyessä jääkuoren alle eivät järjestelmät saa tarvitsemiaan tietoja.

Lue myös: Mikä on paras vetotapa Suomen talvessa? – ”Nelivedon saa kiinni pahempaan paikkaan kuin kaksivetoisen”

Lisää aiheesta:

Jos autosi ikkunat jäätyvät sisäpuolelta, syy voi löytyä näistä virheistä – älä ala suin päin skrapaamaan: "Itse en ryhtyisi"Nino Tuovisen tapaus on varoittava esimerkki – huolehdi, ettei autosi kerää lunta ikävään paikkaan: "Olisi voinut olla nokkakolari"Jos auton ikkunoita pitää skrapata sisäpuolelta, on jotain mennyt pahasti pieleen: "Itse en ryhtyisi"Nino Tuovisen tapaus on varoittava esimerkki – jos ajat, älä laiminlyö lumen ja jään huolellista putsaamista: "Olisi voinut olla nokkakolari"Lunta tulee kohta taivaan täydeltä – toivottavasti liikenteessä ei näy yhtäkään tämän Audin kaltaista autoaIglu-Audi hämmästytti Helsingissä – kuka kehtaa lähteä tällaisella autolla liikenteeseen? Soitimme kuskille ja kysyimme, miten meni omasta mielestä
AutotTalviSääAuton varusteetAuton toimintaLiikenneLiikenneturvallisuusTeppo VesalainenLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 1.11.16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää

  • 1.11.11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 31.10.14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • 31.10.13:13
    Autoteollisuus

    Patriasta Valmet Automotiven pelastus? Aiesopimus panssariajoneuvojen tekemisestä

  • 31.10.08:34
    Liikenne

    Ministeri: Uusien kuskien promilleraja alas