Kohukampanjan palaute yllätti Otto-pisteistä vastaavat

Otto-automaattien rahankeräyskampanjasta saatu palaute yllätti automaateista vastaavan tahon. Automatia Pankkiautomaatit päätti keskeyttää kampanjan, koska osa asiakkaista koki sen toteutustavan hankalaksi.

Kehitysjohtaja Jyri Marvialan mukaan kampanjasta tuli palautetta laidasta laitaan. Keskeisin palaute koski heikkonäköisiä ihmisiä, joiden asiointia Otto-automaatilla kampanja hankaloitti merkittävästi.

– Heikkonäköiset asiakkaat selviävät tietysti huonommin, jos ottotapahtuman yhteyteen tulee joku uusi valinta. Jos asiakas ei pysty sitä näyttöä kunnolla näkemään, niin silloin hän ei myöskään tiedä mitä hän hyväksyy painaessaan jotain nappia vanhan muistin perusteella, Marviala toteaa.

Vaikka pääosa palautteesta oli asiallista, mutta myös kärjekästä palautetta annettiin.

–Osin tuli täysin asiatontakin palautetta, joka liittyi sitten tähän kampanjan kohteeseen.

Vastaavia kampanjoita myös jatkossa

Valituksia tuli myös rahaa vahingossa lahjoittaneilta, vaikka Marvialan mukaan kampanja pyrittiin toteuttamaan niin, että vahinkolahjoituksia ei sattuisi.

–Aina sitä automaatin näyttöä ei näe tai ei tule katsoneeksi. Ja silloin voi myös näitä vahinkolahjoituksia ilman muuta tapahtua. Tämän takia olimme myös varautuneet palauttamaan, ja palautimmekin, näitä vahingossa lahjoitettuja euroja sitä mukaa kuin saimme ilmoituksen.

Vahingossa lahjoitettuja rahoja takaisin vaati noin 300 henkilöä.

Marviala pitää kampanjaa kuitenkin onnistuneena, sillä sen avulla kerättiin hyväntekeväisyyteen kaikkiaan 250 000 euroa. Hän uskookin, että vastaavanlaisia kampanjoita tulee pankkiautomaatteihin myös vastaisuudessa, kunhan nyt ilmenneet ongelmat on saatu ratkaistua.

Palautteen määrästä Marviala tunnustaa yllättyneensä, mutta pitää sitä kuitenkin arvossaan.

–Tämä on selvästi herättänyt tunteita ja koskettanut suomalaisia syvältä, mikä on aika harvinaista kun puhutaan näinkin tylsästä asiasta kuin pankkiautomaattitoiminta. Tuskin olisimme minkään muun tutkimuksen avulla saaneet näin paljon palautetta ja kehitysideoita, Marviala summaa.

Lue myös:

    Uusimmat