Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajo: kun Polo Golfia kiusasi

Julkaistu 13.08.2016 21:45
Toimittajan kuva

Vesa Eskola

toimitus@teknavi.fi

Tuning ei ole ilmiönä kuollut; etenkin kun nykyään myös autotehtaat harrastavat autojensa personointia.

Tykkäsimme

  • suorituskyvystä
  • kevytjalkaisuudesta
  • tasapainoisesta ajettavuudesta
  • mukava vielä arkiajossakin

Emme tykänneet

  • ei riittävän räyhäkkähenkinen
  • ulkonäkö hieman tylsä

Hinta Sveitsissä 27 535 €

Hyvästä esimerkistä tällaisesta virallisesta tuunauksesta käy ainoastaan Sveitsin markkinoille viritetty Polo GTI, jonka 1,8-litraisen bensaturbon teho on nostettu 192 hevosesta peräti 230 hevosvoimaan. Myös voimaa on tullut rutkasti lisää, maksimivääntö on kasvanut 320 Newtonmetristä lukemaan 360.

Näillä lukemilla haastetaan jo Golf GTI – sekä ollaan lähempänä alkuperäisen Golf GTI:n henkeä. Moottoriin on luonut lisäpuhtia tunnettu virityspaja Abt-Tuning. Autoja on valmistettu rajallinen 230 kappaleen määrä, ja kaikki autot on jo myyty – erikoisuudelle löytyy siis kysyntää.

Ajoimme kaikkien aikojen tehokkaimman ja nopeimman Polon käsivaihteistolla, joskin auton saa myös DSG-automaattina. Manuaali on kuitenkin tämän luonteiseen autoon se oikea valinta.

Liikkuminen on arvatenkin ripeää. Satasen vauhtiin päästään 6,5 sekunnissa eli kaksi kymmenystä perusversiota nopeammin. Huippunopeus on noussut lukemaan 241 km/h. Mikään autobaanojen menopeli ei GTI 230 kuitenkaan ole, vaikka meno on vakaata vielä pitkälti yli 200 km/h nopeuksissakin.

Lyhyen kokeilun jälkeen Polo GTI 230:ssa on oma hauska jujunsa. Tänä vuonna 40-vuotissynttäreitään viettänyt Golf GTI on kasvanut vuosien varrella sekä kokoa että painoa, ja sporttipaketillakin tehoa siinä on tarjolla vain 230 heppaa kuin Polossa. Autojen painossa on kuitenkin noin 200 kilon ero. Sen tuntee heti.

Suurin super-Polosta välittyvä ajamiseen liittyvä ilo on nimittäin sen kevytjalkaisuus. Polo GTI:llä on hauska kanttailla mutkiin, ja mutkateillä se tuntuu todella ketterältä. Auto on kuitenkin koko ajan todella helppo ajettava, eli mikään räyhähenki raaseri se ei vielä ole.

Tehokkaampi Polo GTI on ihan kiva auto, ja parantuneen tehopainosuhteen ansiosta siinä on jopa enemmän GTI-henkeä kuin Golfissa. Autoa vaivaa kuitenkin sama hieman tylsä perusolemus kuin mikä alleviivaa myös Golf GTI:n olemusta. Autoa saa todella potkia menemään ennen kuin ajamiseen löytyy oikeanlainen fiilis. Perusajelussa myös Polo GTI 230 on hieman tylsä. Siksi se ei ole edes yhtä hauska kuin Polon taannoinen WRC-erikoismalli.

Parantuneen suorituskyvyn ja autoon lisättyjen ja sen ulkonäköä korostavien yksityiskohtien lisäksi takakontista löytyy myös iso subbari: vakiovarustukseen kuuluu nimittäin 300 wattin Plug & Play -äänentoistojärjestelmä. Sillä viihdytetään paitsi Polo-kuskia ja matkustajia myös muita parkkipaikalla seistessä.

Galleria

Kuvat: Vesa Eskola

Lisää aiheesta:

Ensituntuma: Perheauto AMG:n tapaan – 639 hevosvoimaa ja sataseen 3,2 sekunnissaKoeajossa kompaktien sporttien klassikko – Golf GTIKoeajo: Ford lisäsi pikkuhevosia talliinKoeajo: Need for Speed Bentleyn tapaanKoeajo: Ford Focus RS – osa 1, maanteiden kuningasKoeajo: Volkswagen Golf GTI Clubsport – vihdoinkin niin villi kuin sen pitää olla
VolkswagenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Volkswagen
  • 22.10.15:23
    Autot

    Volkswagen keskeyttää VW Golf -mallin tuotannon

  • 24.8.15:15
    Raha

    Maksaisitko kuukausimaksua lisätehosta? Volkswagenilta uusi tilauspalvelu

  • 26.5.16:23
    Yritykset ja brändit

    Volkswagenin johtajille tuomioita päästömanipulaatiosta

  • 1.1.08:33
    Kuluttajariidat

    Mies latasi sähköautoaan Helsinki-Vantaan parkkihallissa 2,5 tuntia – lasku liki 300 euroa

  • 20.12.202421:01
    Autot

    Volkswagenin kaavailemista säästöistä sopu – Saksan tehtaat pysyvät auki