Kimi Räikkönen kertoo: viime kauden alkaessa paljastui masentava yllätys – nyt korviin on kantautunut lupaavampia tietoja

Kausi 2020 oli Alfa Romeolle pettymys, ja talli toivoo, että kausi 2021 olisi edeltäjäänsä parempi.

Alfa Romeo sijoittui valmistajien MM-sarjassa kahdeksanneksi sekä 2019 että 2020, mutta pistesarakkeesta löytyy valtava ero näiden kahden kauden välillä. Vuonna 2019 Kimi Räikkönen ja Antonio Giovinazzi onnistuivat keräämään tallille 57 pistettä, viime vuonna pisteitä kertyi vain neljä.

Kilpailuja ajettiin toki eri määrä, mutta kisakohtaisesta pistekeskiarvosta katosi vuodessa yli 90 prosentin siivu.

Suurin selitys Alfa Romeon heikolle suorituskyvylle viime vuonna oli tallin käyttämä Ferrarin voimanlähde, joka oli huomattavasti tehottomampi kuin 2019. Syy tehottomuuteen oli FIAn tutkinnassa, jonka lopputuloksena kattojärjestö ja talli solmivat salaiseksi julistetun sopimuksen.

FIAn julkaisema tiedote aiheeseen liittyen oli hyvin salamyhkäinen, ja kaiken lisäksi se julkaistiin talvitestien viimeisen päivän iltana, kun paikalla olleilla toimittajilla ei ollut enää mahdollisuutta esittää kysymyksiä asiasta.

FIA ei suoraan sanonut, että Ferrarin voimanlähde olisi ollut sääntöjen vastainen, mutta ei myöskään, että voimayksikkö olisi ollut sääntöjen mukainen. Yhtä kaikki, osapuolten välillä oli jotain sovittavaa.

Räikkönen paljastaa nyt, että voimanlähteessä tapahtuneet muutokset tulivat Alfa Romeolle yllätyksenä viime kauden alkaessa. Lopullisesti totuus suorituskyvystä vahvistui vasta kuukausia myöhemmin, kun koronakriisin viivästyttämä kisakausi saatiin käyntiin yli neljä kuukautta talvitestien päättymisen jälkeen.

– Oletimme, että olisimme parempia, mitä olimme. Kyllä siinä vähän osviittaa saatiin, että kaikki ei ole ihan kohdallaan. Ehkä emme tienneet niin tarkkaan, mitä moottoripuolella oli tapahtunut, mutta kyllä se tuli aika äkkiä selväksi ekoissa kisoissa. Sitten teimme, mitä pystyimme. Toivottavasti tänä vuonna olisimme vähän paremmissa lähtökohdissa, Räikkönen kertoi Alfa Romeon uuden auton julkistuksen yhteydessä.

Tiedot Maranellosta ovat ainakin tässä vaiheessa lupauksia herättäviä.

– Olemme saaneet dataa (voimanlähteestä), ja on se eteenpäin mennyt. Varmaan aika vaikea olisi olla menemättä eteenpäin, Räikkönen näpäyttää.

 – Mutta en usko, että mikään muukaan tiimi on ollut tekemättä mitään moottoripuolella. Mikä se ero sitten on kaikkien välillä? Se on sama kuin uusien autojen kanssa, että sitä voi arvailla loputtomiin. Se nähdään viimeistään ekoissa kisoissa, missä kukakin on. Testeissä siitä saa jonkinlaisen idean.

Talvitestit ajetaan Bahrainissa 12.–14. maaliskuuta. Kauden ensimmäinen osakilpailu ajetaan samalla radalla 28. maaliskuuta.

Lue myös:

    Uusimmat