Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Kimi Räikkönen kertoo: viime kauden alkaessa paljastui masentava yllätys – nyt korviin on kantautunut lupaavampia tietoja

imago images/HochZwei/ All Over Press
Julkaistu 23.02.2021 06:00
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Toimittajan kuva

Mervi Kallio

mervi.kallio@mtv.fi

Kausi 2020 oli Alfa Romeolle pettymys, ja talli toivoo, että kausi 2021 olisi edeltäjäänsä parempi.

LUE MYÖS: Kimi Räikkönen, 41, uhkuu jo ajohaluja: ytimekäs tiivistys uudesta autosta – "Sehän se on pääasia"

LUE MYÖS: Alfa Romeo -pomo paljasti: Kimi Räikkösen uudessa F1-autossa yksi iso panostuksen kohde

Alfa Romeo sijoittui valmistajien MM-sarjassa kahdeksanneksi sekä 2019 että 2020, mutta pistesarakkeesta löytyy valtava ero näiden kahden kauden välillä. Vuonna 2019 Kimi Räikkönen ja Antonio Giovinazzi onnistuivat keräämään tallille 57 pistettä, viime vuonna pisteitä kertyi vain neljä.

Kilpailuja ajettiin toki eri määrä, mutta kisakohtaisesta pistekeskiarvosta katosi vuodessa yli 90 prosentin siivu.

Suurin selitys Alfa Romeon heikolle suorituskyvylle viime vuonna oli tallin käyttämä Ferrarin voimanlähde, joka oli huomattavasti tehottomampi kuin 2019. Syy tehottomuuteen oli FIAn tutkinnassa, jonka lopputuloksena kattojärjestö ja talli solmivat salaiseksi julistetun sopimuksen.

FIAn julkaisema tiedote aiheeseen liittyen oli hyvin salamyhkäinen, ja kaiken lisäksi se julkaistiin talvitestien viimeisen päivän iltana, kun paikalla olleilla toimittajilla ei ollut enää mahdollisuutta esittää kysymyksiä asiasta.

FIA ei suoraan sanonut, että Ferrarin voimanlähde olisi ollut sääntöjen vastainen, mutta ei myöskään, että voimayksikkö olisi ollut sääntöjen mukainen. Yhtä kaikki, osapuolten välillä oli jotain sovittavaa.

Räikkönen paljastaa nyt, että voimanlähteessä tapahtuneet muutokset tulivat Alfa Romeolle yllätyksenä viime kauden alkaessa. Lopullisesti totuus suorituskyvystä vahvistui vasta kuukausia myöhemmin, kun koronakriisin viivästyttämä kisakausi saatiin käyntiin yli neljä kuukautta talvitestien päättymisen jälkeen.

– Oletimme, että olisimme parempia, mitä olimme. Kyllä siinä vähän osviittaa saatiin, että kaikki ei ole ihan kohdallaan. Ehkä emme tienneet niin tarkkaan, mitä moottoripuolella oli tapahtunut, mutta kyllä se tuli aika äkkiä selväksi ekoissa kisoissa. Sitten teimme, mitä pystyimme. Toivottavasti tänä vuonna olisimme vähän paremmissa lähtökohdissa, Räikkönen kertoi Alfa Romeon uuden auton julkistuksen yhteydessä.

Tiedot Maranellosta ovat ainakin tässä vaiheessa lupauksia herättäviä.

– Olemme saaneet dataa (voimanlähteestä), ja on se eteenpäin mennyt. Varmaan aika vaikea olisi olla menemättä eteenpäin, Räikkönen näpäyttää.

 – Mutta en usko, että mikään muukaan tiimi on ollut tekemättä mitään moottoripuolella. Mikä se ero sitten on kaikkien välillä? Se on sama kuin uusien autojen kanssa, että sitä voi arvailla loputtomiin. Se nähdään viimeistään ekoissa kisoissa, missä kukakin on. Testeissä siitä saa jonkinlaisen idean.

Talvitestit ajetaan Bahrainissa 12.–14. maaliskuuta. Kauden ensimmäinen osakilpailu ajetaan samalla radalla 28. maaliskuuta.

Lisää aiheesta:

Mercedekseltä kova paljastus kauden päätteeksi – kukaan ei saanut kiinni ex-pomon vinkistäMercedeksen ja Red Bullin väliseen mestaruustaistoon ilmoittautui kutsumaton vieras: "Ei kalpene kenenkään rinnalla"Valtteri Bottas paljasti, miksi talvitestien takaisku ei ehkä sittenkään ollut niin tuntuva – kohuttu sääntömuutos voi pelata yllättävällä tavalla Mercedeksen pussiinKimi Räikkösen lausunto Alfa Romeosta antaa viitteitä huolestuttavasta tilanteesta: "Sitä ei paikata millään työmäärällä"Ossi Oikarinen näkee Ferrarin kaivaneen itselleen kuoppaa – "Siinä vaiheessa on aivan sama, mitä autolle tehdään"Mercedes-pomo kertoi, miten talli vedätti muita F1-kauden 2019 alla – seurasivat reaktioita huvittuneina: "Se olisi ollut jo ihme"
F1Kimi RäikkönenAlfa RomeoFerrariUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 29.10.10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • 29.10.10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • 28.10.17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • 28.10.11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • 27.10.12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"