Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Kimi Räikkönen, 41, uhkuu jo ajohaluja: ytimekäs tiivistys uudesta autosta – "Sehän se on pääasia"

11:45Tältä näyttää Kimi Räikkösen uusi Alfa Romeo – C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen kertoo, mikä autossa päällimäisenä silmäänTältä näyttää Kimi Räikkösen uusi Alfa Romeo – C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen kertoo, mikä autossa pistää päällimäisenä silmäänimago images/Jan Huebner/ All Over Press
Julkaistu 22.02.2021 17:22
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Toimittajan kuva

Mervi Kallio

mervi.kallio@mtv.fi

Kimi Räikkösen edustama Alfa Romeo esitteli tiistaina kauden 2021 F1-autonsa, Alfa Romeo C41:n, joka on ulkoisesti hyvin samanlainen kuin edeltäjänsä C39.

LUE MYÖS: Kimi Räikkösen tallikaveri seuraa F1-tähden esimerkkiä – vedonlyönnillä näyttävät seuraukset

LUE MYÖS: Kimi Räikkösen uusi F1-auto julki – asiantuntija avaa suurimmat muutokset

Räikköselle, 41, uuden auton esittelyssä ei ole mitään uutta ja ihmeellistä, sillä kausi 2021 on hänelle jo F1-uran 19:s. Kaiken kokenut suomalainen kuitenkin myöntää, että ajohalut ovat vähitellen heräilemässä.

– Ei tämä fiilis varmaan ihan sama ole kuin 2001, mutta ihan kiva on päästä taas ajamaan pitkästä aikaa. Sen takia tätä tehdään, ja se on ihan mukavaa. Toivottavasti saisimme parannettua viime vuodesta, että pystyisimme taistelemaan useammin pisteille.

Kauden 2021 autot ovat suurelta osin samanlaisia kuin viime vuonna, sillä suurta sääntöuudistusta lykättiin koronakriisin vuoksi vuodella eteenpäin. Merkittävin kaikkia autoja koskeva muutos liittyy lattiaan, jota on yksinkertaistettu ja pienennetty tälle vuodelle.

Alfa Romeo teki näkyvän muutoksen myös autonsa nokkaan, joka on nyt aiempaa kapeampi. Muutos on sikäli merkittävä, että se on askel poispäin moottoritoimittaja Ferrarista ja kohti Mercedestä.

Kapeammalla nokalla ja myös etusiipeen tehdyillä muutoksilla Alfa Romeo haluaa vähentää auton etupään ilmanvastusta. Kaikki tallit yrittävät kehittää autojensa aerodynaamista tehokkuutta, sillä edellä mainitut lattiaan tehdyt yksinkertaistukset vähentävät downforcea.

– Ei sillä oikeastaan väliä, miltä auto näyttää, kunhan se vain olisi riittävän nopea. Sehän se on pääasia, mutta se selviää jonkun viikon päästä. Kaikilla on ollut taistelua saada mahdollisimman paljon (menetettyä pitoa) takaisin. Vaikea sanoa, mitä kukakin on löytänyt ja miten lähelle pääsee viimevuotista, Räikkönen sanoo muutoksista.

Talleilla on kauteen lähdettäessä huomattavasti pahemmin laput silmillä kuin vaikkapa vuosi sitten. Testejä ajetaan tänä vuonna vain kolmena päivänä, mikä on huomattavan paljon vähemmän kuin viime vuoden kuusi päivää tai sitä ennen käytössä olleet kahdeksan päivää.

– Jos ei mitään ongelmia ole, se voi olla ihan hyväkin. Mutta jos on pieniäkin ongelmia, ettei pysty varikkopilttuussa korjaamaan jotain, ne tunnit ja päivät hukkuvat aika nopeasti siihen. Täytyy saada lyhyeen aikaan tehtyä oikeita asioita ja kokeiltua, mutta silti ajettua riittävästi kierroksia.

– Varmasti ihan haastavaa tulee olemaan, mutta se on kaikille sama. 1,5 päivää per kuljettaja, ei se hirveästi ole.

Omaa kisakuntoaan Räikkönen on saanut hioa rauhassa, vaikka koronakriisi kurittaa maailmaa edelleen ja elämä on eri puolilla hyvinkin rajoitettua. Monet Monacossa asuvat kuljettajat ovat joutuneet treenaamaan omalla parvekkeellaan, mutta Sveitsissä asuva Räikkönen on päässyt helpommalla.

– Koronatilanne ei ole vaikuttanut. Ei se ole sen erikoisempi kuin viime vuonna, joten ei se ole yhtään muuttanut kauteen valmistautumista. Aika saman kaavan mukaan on menty. Onneksi Sveitsissä on ulkoilmaa ja metsiä tarjolla enemmän kuin Monacossa, niin pystyy touhuamaan aika vapaasti.

Lisää aiheesta:

Kimi Räikkönen kertoo: viime kauden alkaessa paljastui masentava yllätys – nyt korviin on kantautunut lupaavampia tietojaKimi Räikkönen kuunteli perheen toiveita ennen jatkopäätöstään – "Eiköhän sellainen päivä tule tässä vielä"Kimi Räikkösen lausunto Alfa Romeosta antaa viitteitä huolestuttavasta tilanteesta: "Sitä ei paikata millään työmäärällä"Ossi Oikarinen näkee Ferrarin kaivaneen itselleen kuoppaa – "Siinä vaiheessa on aivan sama, mitä autolle tehdään"Kimi Räikkönen lyttää spekulaatiot Alfa Romeon rapakuntoisesta autosta: ”En vetäisi hirveästi johtopäätöksiä”Valtteri Bottas vakuuttui uudesta autostaan – onko lumisateesta vain etua Mercedekselle?
F1Kimi RäikkönenAlfa RomeoUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 21:55
    Lando Norris

    McLaren-tähti valtasi sprinttipaalun – Max Verstappen jäi vaisulle sijalle

  • 18:50
    Lando Norris

    Max Verstappen vasta 17:s

  • 16:47
    Alpine

    F1:ssä jysähti kuskisopimus

  • 10:43
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamiltonille riitti: Kuraa kattojärjestön päälle

  • Eilen13:27
    Ferrari

    Lähde: Karmeita uutisia Ferrarille – ensi kaudesta karu arvio