Kimi Räikkösen lausunto Alfa Romeosta antaa viitteitä huolestuttavasta tilanteesta: "Sitä ei paikata millään työmäärällä"

Kun F1-kuljettaja sanoo autonsa olevan itse asiassa ihan hyvä ajettava, mutta sillä ei kuitenkaan pärjätä kilpailussa, tiimi tietää olevansa pulassa. Näin on käynyt tänä vuonna Kimi Räikkösen Alfa Romeolle.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Espanjan GP suorana 14.-16.8.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55, 2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Espanjan GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Räikkönen on ajautunut toisella Alfa Romeo -kaudellaan syvälle F1-sarjan häntäpäähän. Pistetili on yhä viiden kisan jälkeen avaamatta eikä tiimillä näytä olevan enää mitään toivoa kamppailla kärkikymmenikön paikoista ilman muiden lukuisia ongelmia.

Britannian Silverstonen jälkimmäisessä kisassa Räikkönen jäi toista kertaa kauden aikana aika-ajon viimeiseksi. Tilanteen tekee vielä huolestuttavammaksi se, ettei Räikkönen ole osannut tuoda esiin juuri mitään vikaa auton ajettavuudessa.

– Kimi kommenteillaan antaa ymmärtää, että auto on ihan ok, jos siinä vain olisi puhtia, toteaa C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen.

– Auto voidaan saada tasapainoon ja käyttäytymään hyvin, ja aerodynamiikka voi olla sellaista, ettei kuljettaja tunne, että siinä olisi mitään suurta vikaa.

Tämä viittaa Oikarisen mukaan pitkälti siihen, että Alfa Romeo kärsii nyt ennen kaikkea moottorivalmistajansa Ferrarin voimantuoton ongelmista. Sen takia tiimin oman kehitystyön tekeminen on äärimmäisen hankalaa.

– Jos nyt mennään kysymään Kimiltä, että miten muutetaan auton balanssia tai mitä meidän pitää tehdä, että tästä tulee nopeampi, ja jos vastaus on, että auto on aika hyvä tällä hetkellä, niin kyllä se vaikuttaa ihan selkeästi siltä, että ei ole vain voimaa.

Alfa Romeo ei ole silti omista viime vuosien satsauksistaan huolimatta onnistunut itsekään parhaalla tavalla auton rakentamisessa.

– Se, että Alfalla ei ole tapahtunut myöskään kehitystyötä kovin paljoa, on taas budjettijuttu. Jos rahaa ei ole, niin vaikeaa tuota autoa on kehittää. Mutta ei sitä tuulitunnelilla tai millään työmäärällä paikata, jos ei yksinkertaisesti ole voimaa viedä autoa eteenpäin, Oikarinen painottaa.

Taustalla Ferrariin kohdistunut tutkinta

Ferrarin moottorituotannon ongelmat juontavat juurensa viime syksystä, jolloin Kansainvälinen autoliitto FIA puuttui muiden esiin nostamiin epäilyihin, joiden mukaan italialaisvalmistajan polttoaineen syötössä oli jotain hämärää.

FIA otti haltuunsa osia Ferrarin moottorista, muttei koskaan tuonut löydöksiään julki. Ferrarin kanssa tehty salassapitosopimus herätti vielä enemmän vastalauseita.

Tuloksena kuitenkin oli, että punaisten suoritustaso laski romahdusmaisesti Yhdysvaltain GP:stä lähtien, kun sitä ennen Ferrari oli ajanut peräti kuusi paalupaikkaa putkeen. Alfa Romeo on puolestaan yltänyt sen jälkeen tasan kerran MM-pisteille, ja tuo Kimi Räikkösen Brasiliassa nappaama kahdeksas sijakin tuli muiden melkoisen epäonnen kautta.

– Totta kai se muutos, joka on tehty Ferrarin moottoreihin ja etenkin polttoaineen käyttöön, on vaikuttanut asiakastiimeihin suuresti, Oikarinen toteaa.

– Viime vuonna Ferrari pystyi vielä käyttämään moottorissaan ekstrabensaa, mitä muut eivät pystyneet tekemään. Nyt vaikutus tietysti kertautuu toisiin tiimeihin. Se on erittäin suuri ongelma Haasille ja Alfa Romeolle, koska yksinkertaisesti ei ole voimaa.

Samaan aikaan Ferrari-asiakkaiden alamäen kanssa Mercedeksen voimanlähteisiin luottavat Racing Point ja Williams ovat selvästi petranneet vauhtiaan. Myös Red Bullin ja AlphaTaurin moottorivalmistaja Honda on ohittanut italialaiset tehoissa.

Lue myös:

    Uusimmat